Gå til innhold

Noen som har vært på gruppeintervju før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev inn her tidligere og fortalte at jeg hadde en form for sosialangst, og at jeg nå skal på jobbintervju som er lagt opp som et gruppeintervju.

Jeg gruer meg så vanvittig mye, og fatter ikke hvordan jeg skal klare dette. Noen som har vært på liknende, som kan fortelle meg litt om hvordan det var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på et gruppeintervju.

Vi var åtte stykker som møtte. Det startet med at lederen informerte litt om arbeidsplassen, og vi tok en presentasjonsrunde... Alle fortalte litt kort om seg selv. (Det var vel den verste biten syntes jeg)..

Så, ble vi delt inn i to grupper og ledet til hvert vårt rom, hvor to ulike ledere fra stedet fulgte oss inn. Vi fikk da i oppgave å diskutere mellom oss to spørsmål hvor det ene var "hva mener dere et godt arbeidsmiljø betyr" og det andre var "Hva mener dere med god/dårlig omsorg" (dette var en jobb i barnevernet)...

Jeg tenker at lederen iløpet av diskusjonen så på hvem som hadde gode argumenter, men kanskje mest på diskusjonsteknikken, høflighet osv... Det var en jente i vår gruppe som var veldig dominerende, så for min del ble oppgaven å være høflig og grei med henne, men samtidig klare å hevde meg selv, og kanskje sette noen grenser for henne, uten å være ufin.. Etter denne diskusjonen skulle vi møte igjen den andre gruppen og dele våre argumenter med dem, samt stille spørsmål til deres argumenter... Jeg tok ikke veldig stor del i denne presentasjonen...

Jeg fikk jobben, og fikk senere høre at jeg i diskusjonen ble oppfattet som ydmyk, rolig, men engasjert, og at dette passet godt inn i det arbeidsmiljøet som allerede var på arbeidsplassen. At jeg ikke tok noen stor del i presentasjonen av våre argumenter vet jeg ikke hvordan ble oppfattet, men i og med at jeg fikk jobben, så tenker jeg at det kan være positivt å tre tilbake også, hvis det er mange taletrengte der.. Det ble til at hun dominerende jenta presenterte argumentene våre, og lot litt som de var hennes argumenter, mens de i virkeligheten var resten av gruppas.. ...

Jeg tenker at i en annen type jobb ville kanskje andre egenskaper og kvaliteter være mer øsnkelige, som f.eks selvhevdelse...

Dette er nok også bare en type modell, det finnes helt sikkert mange andre. Jeg har hørt om grupperintervjuer der man sammen skal bygge tårn ved hjelp av klosser osv, men jeg tror nok ikke sånt er like vanlig i Norge som i utlandet.

Du må bare prøve å være deg selv og hive deg utpå.. Tørre å snakke selv om du er redd, men ikke dra det _for_ langt. Pass på å spis en god frokost før du kommer, kom dit i GOD tid, og kle deg passe pent:

Det går sikkert kjempefint:-) og, får du ikke jobben, vil det være en super erfaring uansett:-)

Masse lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for veldig informativt svar :D

Dette er drømmejobben min, derfor er det ekstra vanskelig fordi det er så mye som står på spill. Mitt største problem vil nok være presentasjonsrunden. Jeg sliter konkret med at jeg må på toalettet i situasjoner hvor man ikke bør forlate rommet, eller steder hvor det ikke er toalett. Det jeg er redd for er at jeg må på do når jeg sitter og venter på å presentere meg.

Det som er så kjipt er at jeg er en person som har glimrende referanser, er flink i jobben min osv, men det er dette intervjuet som gjør at jeg blir fryktelig ubekvem. Jeg sitter gjerne bare og tenker på om jeg må på do eller ikke. Det er rett og slett helt håpløst. Jeg får bare håpe at det går greit i morgen.

HI

Skrevet

Jeg har både vært på gruppeintervju, og har vært med å holde slike intervju (som tillitsvalgt).

Først er det en presentasjonsrunde, deretter blir det gjerne presentert et case gruppa skal jobbe med. Som hun over nevner, ser man på hvilken rolle den enkelte tar i gruppa. Det er viktig at man deltar, men ikke tar over hele showet. Vel så viktig som at man selv bidrar, er det at man lar andre komme til orde, og at man lytter til det andre har å si. Inkluder gjerne de andre ved å f.eks si "som Tove var inne på, er det jo viktig med..."

De intervjuene jeg har vært involvert i har blitt avsluttet av at hver enkelt har fått 15 min alenetid, der de har fått spm om hvordan de har opplevd intervjuet, om de har noe å tilføye, og om hvorfor nettopp de skal bli valgt.

Det er helt greit å si på forhånd at man er ukjent med denne typen intervju, og at man finner det litt ukomfortabelt. Men prøv å virk noenlunde selvsikker, og ikke gjør "rare" ting som å sitte på hendene dine, tvinne hår, klikke med penn osv. Slike ting blir veldig synlig i denne typen intervju. Vis interesse når andre prater, og ha en "vennlig" utstråling.

Lykke til!

Skrevet

Det gikk kjempebra i dag. Takk for innspill. Jeg vet ikke om jeg er den de kommer til å velge, men det er godt å vite at de andre kandidatene var utrolig sterke. Hvis jeg ikke får jobben er det rett og slett min yrkesfaglige bakgrunn som er årsaken.

Jeg tror jeg gjorde en god figur, men var nok litt ustrukturert i presentasjonen. Jeg var helt rolig og avslappet. Jeg snakket med de andre, og det var faktisk litt koselig (på en absurd måte).

Kryss gjerne fingrene for meg :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...