Gå til innhold

lavkarbo i svangerskapet!


<3 R med baby i magen <3

Anbefalte innlegg

jeg tenkte å gå på lavkarbo gjennom svangerskapet. La på meg 30 kg sist og tror ikke kroppen orker det en gang til! :)

 

jeg har skjønt at man ikke skal være i ketose da dette kan skade, men at man skal ligge på 50-80gr karbo om dagen. Men kan man da spise så mye fett man vil? eller må man begrense seg på fett også da? som i ost?? Elsker ostesnacks :) he he

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Ikke noe problem med lavkarbo når du er gravid, så lenge du ikke er i ketose. Dette er lurt å sjekke innimellom, da det er litt forskjellig hva vi tåler av karbo.

 

Det er ketosetilstanden som gjør at du kan spise så mye fett og likevel gå ned/holde vekta, så det er ikke å anbefale kombinert med et høyere inntak av karber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La også på meg 32 kg svangerskapet jeg hadde i 2008. Har bestandig vært litt for glad i karbohydrater- da jeg ble gravid igjen 4 mnd etter så jeg på skrekk og gru med det forrige- da jeg enda hadde 15kg jeg ikke hadde klart bli kvitt....

 

Nå har jeg 28dager igjen av svangerskapet og klart og "bare " legge på meg 6 kg.... (dette uten de 15kg som allerede var fast...) Dette mye på grunn av kostholdsendring- lite karbohydrater (men spiser langsomme karbohydrater) og kuttet ut sukker ;)

+ har til nå trent 3 ganger i uken ;) Anbefaler det på det sterkeste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på lavkarbo før jeg ble gravid med lillemor, og fikk da streng beskjed fra lege, jordmor, ernæringsfysiolog og dia.sykepleier om at dette kunne jeg IKKE fortsette med i svangerskapet. Babyen trenger karbo. Dessuten vil du få i deg altfor mye fett ift hva babyen trenger. Ernæringsfysiologen husker jeg var veldig opptatt av at jeg totalt sett spiste for lite og ikke fikk i meg nok næringsstoffer som barnet trengte.

 

Jeg gikk opp over 40 kg i svangerskapet, og det var ikke morsomt. Men jeg fikk et sunt og friskt barn. :) Nå gleder jeg meg faktisk til jeg er ferdig med amming og kan gå tilbake til lavkarbo. Det er det desidert beste for min kropp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Da strides de lærde.....

Eller så er man ikke helt enige på hva lavkarbo er?

 

Med lavkarbo så skal man ha karbohydrater.

Man skal ikke ha fett og sukker.... Høres jo fornuftig ut? (jeg bare tenker at for hundrevis av år siden så var maten "renere" uten halvfabrikater proppfulle av karbo, de fikk da barn da og?)

 

Man deler inn lavkarbo kostholdet i 3 deler der

60% av det du spiser skal komme fra frukt, grønt, linser og bær

30% fra grovt brød (rug eller sammalt mel), fisk, rent kjøtt, vill ris, fullkornspasta, mager ost, egg, skummet melk, osv..

10% potet, smør, fet ost, is og kaker, sukker, polert ris etc...

 

Finner det litt rart at helsepersonell satte foten ned for deg, hvis det var slik kostholdet ditt så ut?

Gjennom et slikt kosthold får man dekket vitamin A, B,C og D som er spesielt lagt vekt på gjennom svangerskap.

Ja, ikke B9 (folat), det må man ta utenom, uansett...

 

Jeg lurer selv på å starte på svangerskap nr 3 snart, og etter å å blitt kvitt 20 kg fra de to foregående svangerskapene er det helt uaktuelt for meg å gå inn i et nytt svangerskap på "karbo kjøret".. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde lavkarbo var at man skulle ha minst mulig karbo..? og masse fett..? At man skal kutte ut brød, potet, pasta og ris, og alt av sukker.. ? eller er jeg helt på jordet nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mer å gå inn i ketolyse Bella. Når du skal i ketolyse må du ikke overstige 15-20 karbohydrater om dagen- og da trenger kroppen betraktelig mer fett, men om du derimot lever litt lavkarbo og med langsomme karbohydrater er det ingenting i veien for dette under ett svangerskap. ;)

 

Kommer langt på vei bare ved å sløyfe hurtige karbohydrater og sukker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN trenger raske karbohydrater, selv ikke foster. Mao ingen trenger poteter, hvit ris, lys pasta eller hvitt mel. Skikkelig grovbrød, naturris, grov pasta er bra mat (for de som ikke slanker seg ;)). Masse grønnsaker og kjøtt/fisk. Og litt økt fett er bare bra for både den gravide og babyen. Fett er ikke farlig! Olivenolje, rapsolje og kaldpresset kokosolje er knallbra fettkilder og sunt. Man trenger heller ikke mer enn to frukt pr dag.

 

Man kan ta utgangspunkt i vedlikeholdsdelen av f.eks South Beach dietten. Eller Fedon Lindberg. Dette er mer middelhavskost og det kan til og med bidra til mindre fare for tidlig fødsel.

 

Atkins, Skaldemann og Ketolyse er ikke noe å satse på da man ikke har forsket på et slikt kosthold under graviditet. Men man kan jo spørre seg om hvordan inuittene har overlevd uten hjerte/karsykdommer og ekstremt få tilfeller av kreft på ketogent kosthold i årtusner. Nuh vel.

 

Lykke til med svangerskapet og kostholdet, HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...