Gå til innhold

Inspirert: ROMA - dere som har vært der - TIPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har bestilt kjærlighetstur til Roma, vi har ikke vært der før og vil ha tips til restauranter, butikker, hoteller osv. Har dere noe å anbefale oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe....det skal jeg så absolutt gjøre. Elsker is. Var i London for noen år siden med 4 andre jenter. disse var å shoppet klær mens jeg satt på Hagen Dzaas sin iskrembar og spiste meg kvalm på is....hehe

Skrevet

Var i Roma for noen år siden, og mitt inntrykk er: Vakker by med myyye historie. Innbyggerne er rasistiske, frekke, nedlatende og ute etter å svindle deg. Jeg reiser aldri tilbake!!! Verste stedet jeg noen gang har vært!!!

Skrevet

Jepp- jeg har vært en del i Roma og eeeelsker den byen! Dere bør spise is på Tre scalini ved Piazza Navona, etter sigende byens beste, italienske is!! Og pizzaen på I facciolari (i nærheten av Pantheon, om jeg ikke husker feil) er i følge Pål Bang Hansens reisebok Romas beste. Vi inntok lunsj der, men kan ikke si jeg merket så stor forskjell på den og annen pizza:). Bang Hansens reisebok om Roma er virkelig å anvbefale forresten, morsom og velskrevet med mange tips.

Ellers; jeg og sambo bodde et semester i Terracina sør for Roma, og da tok vi ofte toget inn til Roma og gikk hele dagen. Vi pleide å ta en runde til fots som jeg vil dele med deg, der vi fikk med oss svært mange av byens severdigheter (det gamle sentrumet er ganske kompakt). Vi tok da bussen opp til Vatikanet (pass opp for lommetyver på alle bussene).

Vi startet da som regel sight seeing'en i Vatikanet, så på Peterskirken (heelt nydelig- en dag kom vi til og med midt opp i messe med selveste Pave Johannes Paul II :), det Sixtinske kapell (ikke åpent alle dger) mm. Du må huske å sende porstkort fra vatikanet, litt kult at de har egne frimerker og eget postkontor i denne knøttstaten:) Derfra spaserte vi ut på "baksiden" av Vatikanet ned Via Cola di Rienza (tror jeg den heter- er noen år siden nå..). Der finnes en del butikker og mindre shoppingsentre. Derfra gikk vi rett frem over en av de mange broene over Tiber. Derfra gikk vi til Villa Borghese (fin park i nærheten) med noen fine kirker på piazzaen rett ved. Hvis man da skrår "nedover igjen" til høyre havner man p åVia del Corso. den og parallellgatene er liksom de dyre handlegatene der man finner alle de italienske designermerkene- som koster flesk.

Litt lenger ned gikk vi så til Trinita dei Monti (Spansketrappen). Der kan du besøke Babbington's tea Room rett ved, kjent kafe med historisk sus der diktere som Keats og Yeats gikk da de var i Roma:) På veien ned gikk vi også innom Mausoleo di Augusto. (jeg husker kanskje ikke alt i nøyaktig rekkefølge, men med en kartbok finner du alle disse severdighetene og gatene og kan legge opp ruta klarere. Litt lenger ned igjen stoppet vi ved Fontana di Trevi (trevifontenen der Anita Ekberg badet i la dolce vita)- der må du kaste en mynt i vannet og ønske deg noe. Da er du sikret å komme tilbake til Roma:)

I dette området er det også et marked som selger gamle bilder, plakater, bøker og blader, men jeg husker ikke hva det heter (muligens piazza borghese). Så gikk vi videre til Pantheon- Alle guders tempel, og en av de best bevarte bygninger og mest betydningsfulle monument fra den romerske keisertid (ca år 120). Den åpne kuppelen i taket var inspirasjonen til Il coupelo i Peterskirken. På veien stoppet vi også innom piazza navona- kjent plass med restauranter og skulpturer.. Forum romanum er også obligatorisk..

Det eneste av de gamle, veldig kjente byggverkene som ikke ligger innen denne ruta er Colosseum. Så vi tok en egen dag for å dra dit (t-banen). Puh, der fikk jeg vel ramset opp alle mine tips til severdigheter. Har som sagt ikke ruta helt konkret i hodet, så rekkefølgen er nok litt hulter til bulter, men bare let opp steden på kartet så skjønner du runden:) Vi fant ihvertfall ut at det var smart å ta slike systematiske runder da vi var der for å få med oss mest mulig på kortest mulig tid:) Hvis dere tar en slik runde en av dagene har dere fått sett utrolig mange av romas severdigheter.

Da vi kjørte bussen opp til Vatikanet (fra Termini- togstasjonen) kjørte vi alltid forbi Monumento di Vottorio Emmanuele II, en skikkelig bløtkake av et bygg som også er verdt å se:) En ting jeg også må nevne er Via dei Giubbonari, en hyggelig liten handlegate rett ved Campo dei fiori (blomstertorget), som har ganske rimelige butikker med mye fine klær!:) puuuhh, lykke til og nyt Roma. Les reisebøker og sett opp ruter på forhånd er mitt hotteste tios for å få så mye som mulig ut av turen deres:)

Skrevet

Jeg kjenner meg forresten over hodet ikke igjen i beskrivelsen til 09.43. Har nok vært uheldig med hvem hun møtte. Vi syntes italienerne var hyggelige og ekstremt opptatte av barn. Alle ville løfte og klemme på jenta vår som var "bellissima" med sitt blonde hår og blå øyne;) Var nesten litt for mye

Skrevet

Ja, sånn apropos svindel:

Drosjene er ganske varierende i pris, kan man si! Spør om/avtal pris på forhånd, særlig hvis du skal ta drosje fra jernbanen eller kjente steder som Vatikanet. Ellers kan du risikere å betale dobbelt av hva det faktisk koster.

Paven har messe på onsdagene på Petersplassen....

Roma er en ganske hektisk by, men hvis man tar livet med ro og tar på gode sko, kan man rusle rundt og få med seg utrolig mange serverdigheter på relativt kort tid.

Mitt beste tips er å investere i en god guidebok.

Skrevet

Jeg reiste med en venninne fra Asia - vi ble ekstremt dårlig behandlet overalt fra restauranter til butikker... Hun hadde ikke blondt hår og blå øyne, nei, og jeg fikk se en side ved italienerne som IKKE var sympatisk... Vi ble faktisk ikke behandlet med smil eller respekt av et eneste menneske i Roma... Jeg får reise med blonde mennesker neste gang, så får vi kanskje høre at vi er "bellissima"...

Skrevet

Huff ja, slike opplevelser er jo et skår i gleden og ødelegger mye av opplevelsen. Men er det helt sikkert at det var fordi venninna di var asiatisk? Og at ikke andre ting kan ligge til grunn for at dere følte dere ble dårlig behandlet? Vi bodde som sagt i en mindre by sør for Roma og jeg merket faktisk forskjell fra dette stedet og til Roma, de var mindre hjertlige i Roma, og mer preget av storby og stress og "samlebåndsmentalitet" ift service osv. Men slik er det jo gjerne i millionbyer.

Skrevet

Når folk roper ching chong etter oss på gaten og lager "kina-øyne" oppetter vinduet utenfor restauranten, så er jeg ganske sikker på at det er rasisme det er snakk om, ja...

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen. Spesielt takk til Gemini7 for fantastisk mye god og kjekk info. Har fått mannen til å printe det ut så vi kan kikke på dette sammen. Tusen takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...