Gurine Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Hun har vært veldig mye trøtt i dag, og sovet to runder, og sovnet momentant nå i kveld også. Men har også vært litt på gulvet og i humør. Fått i seg noen små biter med kjeks i dag, kanskje en kvart brødskive, noen få skjeer med middag. Men hun drikker også lite. Hun skyver det unna, og vil tydelig ikke ha når hun er kvalm. Har fått vann og eplenektar blandet med vann i dag. Har skiftet bleia hennes to turer i dag, og da var det bare litt veldig gult tiss i den. Ville dere kontaktet lege i morgen da, hvis hun fremdeles ikke vil drikke mer? Burde jeg vekke henne i natt for å tilby drikke, eller la henne sove? Søvn er jo den beste medisin hetes det..
Mogop fikk augustgutt Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Gi henne absolutt det hun vil ha å drikke (samme hva, jeg brukte bl.a sukkervann) Så lenge hun har 1-2 våte bleier i døgnet, så er det lite de kan gjøre. Min var slik i 2 uker når hun var 6 mnd, og de kunne ikke gjøre noenting. Vi brukte masse krefter på å få i henne nok drikke. Har du f.eks forsøkt tynn velling med masse sukker?
Gurine Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2010 Nei har ikke forsøkt så mye å spise enda egentlig. Hun brekker seg lett med en gang hun får noe i munnen. Bare når hun fikk plukke litt kjeks selv at det gikk greit. Vet ikke helt hvaa annet hun skulle ha lyst på å drikke. Måtte være å kose seg med varm melk på flaske, men melk er jo ikke så lurt når hun kaster opp.. Hmm. Kanskje jeg får prøve å koke havresuppe i morgen, og sile den, og ha på godt med sukker på.
Dægern døtte Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Hva med å forsøke å gi henne saftis, det er en slager her i huset selv om de sliter med formen. Da får de i seg væske. I værste fall kan du forsøke å fylle væske i en sånn medisinsprøyte og sprøyte det i munnen hennes, det har jeg gjort et par ganger når ungene har vært skikkelig dårlige, når ikke noe annet har nyttet. lite, men ofte!
Dægern døtte Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 ...eller gi henne drikke med sugerør, det pleier å fange interressen..
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Hos små barn kan stort sukkerinntak ved omgangssyke føre til osmotisk diaré, altså forverre tilstanden i stedet for å bedre den. (Det er ikke i utgangspunktet noe i veien for å gi melkeprodukter. Hos noen kan det oppstå laktoseintoleranse sekundært til omgangssyke, det vil man i så fall merke om tilstanden forverres ved melkeinntak, men det er ikke spesielt vanlig).
Gurine Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2010 hmm.. Det med sukker visste jeg ikke. Hadde uansett ikke tenkt å ha på så mye. Hun har aldri fått rent sukker før, så tenker det holder å strø på litt. Is er hun heller ikke vant med, så vil tro hun syns den blir for kald, men det er verdt et forsøk. Det med å ikke drikke melk er bare noe jeg har med fra min egen barndom. At man ikke skulle ha melk eller melkeprodukter, fordi det ville ligge og "gjære" og oste/korne seg i magesekken, og føre til magesmerter og verre oppkast/diare. Men ikke vet jeg egentlig.
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 Mhm, det med melken er visst en etablert medisinsk tradisjon som det ikke sies å være noe belegg for. Sekundær laktoseintoleranse, altså reaksjon på melkeprodukter i forbindelse med omgangssyke forekommer hos ca 1% av barn - i resten av tilfellene er det ingenting i veien for å gi melk som vanlig. Men det har vært gjort undersøkelser som viser at mye helsepersonell fremdeles henger igjen i den "melkefrie" tradisjonen, så det er ikke rart at tanken er utbredt. God bedring til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå