Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det vanlig/lurt å oppmuntre til bruk av høyre hånd dersom barnet (2 år) bruker litt av hvert? Det er jo mer praktisk å være høyrehendt, men usikker på om dette er 100% genetisk eller om de kan ha litt av hvert i seg og at det da er lurt å trene på høyre.. noen som har noe kunnskap om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ble rådet av HS til å ikke oppmuntre bruk av noen side, men la barnet finne ut av det selv... Gutten min på 4,5 bytter fortsatt litt på, men blir nok venstrehendt. Jenta mi på 2 er konsekvent høyrehendt.

Skrevet

Nei er mit svar. La de finne ut av det selv. Faren min ble mest sannsynlig tvunget til å bruke høyre hånd, og ble en som brukte begge to. Ikke at det er noen ulempe sånn sett. Men tror man fødes til å bruke enten eller. Jeg er selv venstrehendt, og glad ingen tvang meg til å måtte skrive med høyre.

Gjest Morn du
Skrevet

Jeg vil si at det er lurt å la barnet bestemme dette selv. Om barnet er 2 år, er det enda lenge igjen til "en avgjørelse" blir tatt.

Jenta mi begynte på skolen nå i høst, og hun har nå bestemt seg for høyre. Ble egentlig oppfordret av enkelte til å påvirke hvilken hånd hun skulle bruke, men det var noe jeg ville at hun skulle velge selv. Om hun hadde endt opp med å bruke begge, hadde det og vært greit.

Jeg er selv venstrehendt, og kan ikke helt se at det er mer praktisk å være høyrehendt? Klarer fint å bruke feks sakser som er beregnet på høyrehendte. De eneste tingene jeg ikke klarer med høyre, er å pusse tenner og å gre håret. Ellers er det veldig greit altså:)

Skrevet

Det er nok 100% genetisk hvorvidt en bruker høyre, venstre eller begge.

Det som er viktig er å la barnet finne ut av det selv.

Skrevet

hm, det var min innstilling også. Jeg ville la henne finne ut av det selv. Og når pappa flytta skeia over i høyre hånda hennes ble jeg irritert. Han var enig i at man ikke skal tvinge, og at det er greit om hun velger venstre. Men han mente også at noen er f.eks bare 50% eller 60% venstrehendt (at venstre er litt mer dominerende men bare litt), og at det i slike tilfeller er smart med oppmuntring til bruk av høyre fordi det er mer praktisk. Noen som har noe konkret, artikler el.l som motsier dette?

Skrevet

Moren min gav også meg skjeen i høyre hånd, men jeg bytta over selv. Jeg tror man merker selv hvilken man vil bruke, og at de som sitter på siden å ser ikke egentlig skal styre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...