beggeto Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 er det vanlig/lurt å oppmuntre til bruk av høyre hånd dersom barnet (2 år) bruker litt av hvert? Det er jo mer praktisk å være høyrehendt, men usikker på om dette er 100% genetisk eller om de kan ha litt av hvert i seg og at det da er lurt å trene på høyre.. noen som har noe kunnskap om dette?
Zitro Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Vi ble rådet av HS til å ikke oppmuntre bruk av noen side, men la barnet finne ut av det selv... Gutten min på 4,5 bytter fortsatt litt på, men blir nok venstrehendt. Jenta mi på 2 er konsekvent høyrehendt.
Koala *g07* Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Nei er mit svar. La de finne ut av det selv. Faren min ble mest sannsynlig tvunget til å bruke høyre hånd, og ble en som brukte begge to. Ikke at det er noen ulempe sånn sett. Men tror man fødes til å bruke enten eller. Jeg er selv venstrehendt, og glad ingen tvang meg til å måtte skrive med høyre.
Gjest Morn du Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Jeg vil si at det er lurt å la barnet bestemme dette selv. Om barnet er 2 år, er det enda lenge igjen til "en avgjørelse" blir tatt. Jenta mi begynte på skolen nå i høst, og hun har nå bestemt seg for høyre. Ble egentlig oppfordret av enkelte til å påvirke hvilken hånd hun skulle bruke, men det var noe jeg ville at hun skulle velge selv. Om hun hadde endt opp med å bruke begge, hadde det og vært greit. Jeg er selv venstrehendt, og kan ikke helt se at det er mer praktisk å være høyrehendt? Klarer fint å bruke feks sakser som er beregnet på høyrehendte. De eneste tingene jeg ikke klarer med høyre, er å pusse tenner og å gre håret. Ellers er det veldig greit altså
Musemor med tre søte små Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Det er nok 100% genetisk hvorvidt en bruker høyre, venstre eller begge. Det som er viktig er å la barnet finne ut av det selv.
beggeto Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2010 hm, det var min innstilling også. Jeg ville la henne finne ut av det selv. Og når pappa flytta skeia over i høyre hånda hennes ble jeg irritert. Han var enig i at man ikke skal tvinge, og at det er greit om hun velger venstre. Men han mente også at noen er f.eks bare 50% eller 60% venstrehendt (at venstre er litt mer dominerende men bare litt), og at det i slike tilfeller er smart med oppmuntring til bruk av høyre fordi det er mer praktisk. Noen som har noe konkret, artikler el.l som motsier dette?
Koala *g07* Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 Moren min gav også meg skjeen i høyre hånd, men jeg bytta over selv. Jeg tror man merker selv hvilken man vil bruke, og at de som sitter på siden å ser ikke egentlig skal styre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå