GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Eg vet ikke helt hva eg vil. Vi har bestilt time hos fotograf til 1 års bilde av guttungen vår, noe som eg har såååå lyst til, hadde vert så kjekt! Men så trenger vi også sårt ett nytt kamera, og da vil eg ha ett speilrefleks kamera. Samboer har mest lyst til å kjøpe ett speilrefleks kamera, å så ta noen bra bilder av lillegutt å henge opp på veggen som skal være "1 års bilde" av han. Lage til bakgrunn og få d til å se litt "proft ut". Eg har lyst til å kjøpe kamera og gå til fotograf, men vi trenger å spare på pengene. Noen som har noen meninger? Er så redd for at eg kommer til å angre på at vi ikke tok 1 års bilde hos fotograf, å eg har angra nok dette åre på bilde som ikke blei tatt det første leveåre hans. + eg tenkte at når vi først var hos fotografen så kunne vi ta noen familie bilder også, for det koster ikke noe ekstra. Har så lyst til å gå til fotograf, men trenger virkelig ett nytt kamera også
ROFL Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Hvis det at dere går til fotograf betyr at dere ikke har råd til speilrefleks kamera, så ville jeg ha droppet fotografen. Heng opp hvite laken på veggen, og legg hvite laken på gulvet, belys godt og knips i vei. Med et digitalt speilrefleks kamera, kan du ta mange bilder, og kvaliteten er som regel upåklagelig. Vårt zoomer ihvertfall selv, men om du har interessen, kan du jo kjøpe bedre linser og sette deg inn i lyssetting, lukkertid osv. Det er uansett ikke vanskelig å få noen brukbare bilder av gullet. Så kan du bestille forstørrelser og evt. lerretsbilde hos diverse fotobutikker.
bondeknøl Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Det er ikke så veldig lett å ta selv med tanke på bakgrunner og lys, men er ikke umulig, man kan jo redigere så mye ogå.. Min mor har mye erfaring fra fotobransjen og skal ta bilde av frøkna vår, hun har ordentlig utstyr.. man skulle hatt ordentlig studio vettu Jeg ville kjøpt og prøvd hvertfall, veldig greit med speilrefleks. jeg har Canon Eos 450D
Øyboeren med to små <3 Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Kjøp speilrefleks...! Jeg ble veldig fornøyd med disse bildene: http://malinvalstad.blogg.no/1265495790_photoshoot.html , Og de er tatt med et vanlig lite digitalkamera som snart er 3 år..! Bare redigert et par av de litt i picasa... Tenk da hva du kan få til med et ordentlig kamera..!
Odine! Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Jeg hadde gått til fotograf. Det blir ikke like fint det man tar selv, synes jeg.
Mamma´n til lillemor Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Man kan godt ta fine bilder selv, men ikke bare fordi man har kjøpt seg nytt kamera. Mange kjøper speilrefleks uten å sette seg inn i mulighetene, og da ville jeg heller gått til fotograf. Men hvis en av dere er litt interesserte kan dere få nydelige bilder på egenhånd. Jeg kjenner flere som har fikset egne bilder og bestilt på lerret, har blitt kjempefint. Og et godt kamera vil dere jo få så mye nytte av hvis dere setter dere inn i bruken, da kommer dere til å knipse mange bilder av store og små for å teste ut alt, og det blir jo også noen bra action-bilder av det også. Vi fikk speilrefleks til jul av svigers og mannen min har tatt over 2000 bilder nå. Selvfølgelig er ikke alle noe å ha, men fy søren så mange søte bilder vi har av lillemor nå på denne måneden! Kan dere ikke ønske fotograf-bilder i 1 års-gave f.eks. Kanskje noen besteforeldre vil sponse littegrann?
Sylteflesk Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 Dere tar ikke automatisk gode bilder med et speilreflekskamera. Men har du litt talent og blikk, og interesse, kan du lære masse og ta veldig bra bilder selv. Jeg hadde aldri giddet å gå til fotograf, synes ikke fotografbilder er fine heller, vanligvis. Kunstige og oppstilte og rare bakgrunner og anspente unger synes jeg ikke gir fine bilder, men hver sin smak. I valget mellom speilrefleks og fotograf hadde jeg så klart valgt speilrefleks, kan jo ta masse bilder hver dag året rundt. Canon EOS 450D eller 500D er ok kameraer. 450D er litt enklere, men også en del rimeligere. Gå på fotokurs hvis du aldri har gjort det før.
ano`num *17.03.10* Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 + Jeg angrer fryktelig på at vi ikke tok flere fotografbilder av eldste enn vi gjorde da hun var lita! Hun er 10år nå. Jeg har alltid hatt fotoint. gode kamera (men på ingen måte proffe greier!), fått fine naturlige bilder og brukt mye tid både på å ta de og gjøre ting med de etterpå. Den gangen leide vi leilighet og jeg tenkte at det var mer enn nok med det vi ordnet selv. Nå angrer jeg som fy. For det første så holder ikke bildene seg like lenge, og det vises godt at det er amatørmessig. Nå må det sies at jeg er ganske glad i fotografsettingen når bildene skal henge på veggen. Ikke at det trenger å vøre oppstilte. Omtrent alle fotografer ordner det mer naturlig i dag. Den digitale verdens muligheter Vi har tatt mange bilder hos fotograf siste årene. Både ute og inne! Ingen av ungene ser uanturlige ut der. Men vi har tatt med rekvisita. På et sitter feks storesøster og leser for lillesøster, på et annet sitter begge to å kjører med rosa briobiler, mens etårsbildet er bilde av Pia som ligger på gulvet og skal gi dukken sin flaske. Nydelige bilder! & av en helt annen kvalitet enn det vi ordner selv, på alle måter!! Vi tar fortsatt mange private bilder, men de henger ikke på veggen. Nå har vi kjøpt oss hus og stort sett fylt veggene med fotografbilder av oss selv. Speilreflekskamera er fryktelig kjekt å ha! Det er mye enklere å få fine bilder, bare en klarer å bruke det!! Jeg sliter med enkelte settinger selv, bare så det er sagt. Men det bærer helt klart et preg av at bildene er private. Et speilreflekskamera er også fryktelig stort og tungt å dra med seg. Desverre! Jeg kunne godt tenkt meg at det var mye mindre slik at jeg kunne ta det med i veska i tilfelle jeg skulle få behov for det. Fotografbilde trenger ikke være så dyrt heller. Det er veldig store forskjeller ute å går! Hvis du feks velger gratistime hos FAME _nå_ så får du halv pris på bilder hos dem. Det tilsvarer ca vanlig pris hos de fleste andre fotografer. Vi gjorde dette og fikk fryktelig mye for "bare" 4500kr. Vanligvis har vi pleid å bruke en ordinær fotograf. Da betaler vi enten 500kr hos en assistent eller 900kr hos selve fotografen. For en time med fotografering, og bildene på cd. Så har jeg pleid å best. bildene i 10x15 til 50kr (!) stk og satt de i rammer selv. Eller jeg har best litt større bilder til et par hundre kroner. Hvis du ikke har jgort det ville jeg tatt et par ringerunder. Spurt etter pris på fotografering og prisliste på bildene. De fleste sender dette pr. mail i dag.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Finnes ikke tvil heller for min del...... Jeg hadde gått for fotografbilder!! Ungen er bare 1 år en gang.... Dere har vel sikkert et kamera nå og? Hvis dere har "lagt av" kanskje 5000 til kamera så ville jeg heller ha brukt kanskje 1000 på selve fotograferinga, lagt til side de 4000 som du har igjen og spart opp den siste tusenlappen når dere får råd! Dere behøver jo ikke å ta ut et bilde fra fotografen med en gang, men da er de ihvertfall tatt!!
♥tre små hjerter♥ Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Må si meg litt enig med anonum her...er ikke sånn at man tar bra bilder selvom man har speilrefleks...men det blir da selvfølgelig en litt annen kvalitet på bildene...gjør det du føler er mest riktig for deg...selvom man har et godt kamera...kreves det fortsatt et godt øye for å ta de helt magiske bildene:) det har som regel en fotograf.... men for all del...mange amatør fotografer som tar TOPP bilder, og for en utrent sjel som meg....kunne jeg nok knapt sett forskjell;)
moe_ Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Dere kan jo også vurdere kompaktkameraene Canon G11 og Canon S90 i steden for speilrefleks. G11 er reservekameraet til proffotografene. Med speilrefleks er dere avhengige av skikkelige linser, og det er ikke det man får i disse pakketilbudene i butikkene :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå