Gå til innhold

Får man kviser av cola og sjokolade?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man ikke får det. Men jeg tar vel feil, tenker jeg.

Skrevet

NEI!

Om noen påstår det, bunner det i manglende kunnskap.

De fleste som sliter med kviser utover det helt normale i voksen alder (acne tarde) kan få god hjelp av medisiner og oppfølging av en hudlege. Det er hvordan huden reagerer på hormoner (ikke at det er noe unormalt med hormonene) som er årsaken til problemene.

Skrevet

takk, meaculpa.

Sliter så sykt med kviser! Har vært hos hudpleier, og har fått rensevann og acnekrem, lokal og dag/nattkrem som skal funke. Har brukt det i 3 mnd nå, uten mye forbedring (litt forbedring, men kvisene kommer uten verk....får bare byller på haken, pannen og rundt nesen som blir store og røde) Orker ikke vise ansiktet mitt ute lenger, og sliter med å komme meg på jobb osv.... :(

Skrevet

Hvor gammel er du?

Har slitt selv i mange år og er utrolig bitter for at jeg kastet vekk så mye tid og penger på ting som ikke hjelper før jeg endelig fikk hjelp.

Er du over 20 år og sliter med dyp acne så få henvisning tilen hudlege. Dropp hudpleieren!

Hudpleiere og ansatte i parfymerier er kurset i å selge visse produkter. De tror sikkert på det de sier selv, men mangler kunnskap om bakenforliggende årsaker. En hudlege vi kunne foreslå behandling som passer for deg. Mange har hjelp av visse typer p-piller (det hadde jeg) eller en kur med tetracyclin. Om dette ikke hjelper kan du prøve Roacutan. Det er en medisin som er forbundet med mange bivirkninger, det er viktig at du ikke blir gravid under behandlinen. Men for meg ble det redningen. Jeg hadde heller ikke noen bivirkninger.

Det hjelper ikke hva du spiser, smører på av dyre kremer eller prøver å unngå stress osv. Utrolig provoserende med alle som gir råd, men ikke har peiling. Det legger bare sten til byrden.

Skrevet

Er 27 år, så da skal jeg sjekke ut det der. Går jeg til min fastlege da eller? Enig med deg ang disse møkkafolkene som selger og råder til alt som ikke funker! Bruker masse tid på masker, skrubber, rensing, har til og med prøvd laser 3 ganger, men funker ikke. Mange timer med enellerannen syremaske, og hudmassasjeogså. Give me something that fucking works!

Men har lest litt om Roacutan....Den er jo ikke helt heldig med tanke på helsen?

Hva gjorde du? Var det "bare" p-pillebruken som fikk vekk kviseproblemet ditt?

Setter stooooor pris på svarene dine...Viser at det er håp for meg og.

Gjest Morn du
Skrevet

Vel, jeg har perioder der jeg spiser en del sjokolade og perioder der jeg ikke spiser fullt så masse sjokolade. Vil ikke si at jeg har perioder der jeg ikke spiser sjokolade.

I mine peroider der jeg spiser masse sjokolade, popper det ut noen kviser på halsen.

Imine perioder der jeg ikke spiser fullt så masse sjokolade, kommer det ikke kviser på halsen.

Grunnen til at jeg spiser masse sjokolade til tider, er at det finnes en sjokolade som heter Walters. Jeg og en jeg kjenner, liker denne sjokoladen så sykt godt at når vi er sammen, spiser vi masse masse sjokolade. Tror ikke at det har så masse med hormoner å gjøre.

Skrevet

Jeg gikk på Diane (p-pille) i mange år.Det holdt problemene i sjakk. Jeg var også fin i huden så lengejeg var gravid og ammet. Følte meg virkelig ikke vel på p-pillene i lengden. Mistet sex lysen og la veldig på meg. GIkkfaktisk ned 14 kg. på 3 mnd da jeg sluttet på dem.Men da kom kvisene tilbake. Prøvde tetracycinkur uten resultat. Ba da om henvisning til hudlege (det får du av fastlegen din) for å kunne få Roaccutan. Det er kun hudleger som kan foreskrive denne medisinen. Bruken av roaccutan er langt mindre restriktiv nå enn tidligere. Den er også mye billigere. Legestanden synes enige om at den faktisk har vært altfor lite brukt. Noen får bivirkninger som stølhet, stivhet, lysømfintlighet osv. Du tar blodprøver en gang i mnd. når du er under behandlig. Så ikke vær bekymret. Tåler ikke kroppen din behandlingen blir dette raskt fanget opp. Det er ikke bra for helsa å gå rundt og nesten ikke orke å vise ansiktet sitt offentlig heller.

Jeg fikk overhodet ingen bivirkninger av roaccutan. Annet enn en plettfri hud:) Endelig! Måtte igjennom to kurer. Først ni mnd.på ganske høy dose. Gikk 6 mnd uten medisin, så kom kvisene gradvis tilbake. Gikk på ny kur i 6 mnd. Jeg var altså et "vanskelig tilfelle". Men er helt fin nå. Du kan ikke drikke alkohol eller bli gravid mens du er under behandlig. Men det er en bitteliten pris å betale. Lykke til!

Skrevet

http://www.lommelegen.no/322979/kviser-aarsak-og-behandling

"Mat har liten eller ingen innvirkning på hvor mye kviser man får, fettet som finnes i mat er ikke det samme som det som produseres i huden, så man får ikke fet hud av fet mat. Men der allikevel lurt å spise sunt selv om det ikke påvirker kvisene dine. Årsaken til kviser er overproduksjon av talg, som fører til tilstopping av utførselsgangen for talgkjertelen (komedoner). Det fører til opphopning av talg, som igjen fører til overvekst av bakterien P. Acnes og det gir betennelse. Betegnelsen uren hud er feilaktig, det har ikke noe med dårlig hygiene å gjøre. Bakterien som man finner i kviser er ikke smittsomme verken på deg "

Så der tar du feil, LisaGikkTilSkolen.

Skrevet

Hei igjen.

Beklager alle tastefeilene. Håper HI skjønner hva jeg skriver likevel. Sånn er det når man blir engasjert og vil skrive raskt.

Supert at du ikke TROR noe på hormonteorien LisaGikk...

Men det er altså noe jeg VET.

Kos deg med sjokoladen du.

Skrevet

Merkelig da. Jeg får kun kviser de gangene jeg spiser fet mat og snop. De kommer dagen etter fråtsingen. Aldri ellers. Slik har det vert siden puberteten. Merkelig tilfeldighet. Har mine tvil på den sannsynligheten.

Gjest Morn du
Skrevet

Selvfølgelig koser jeg meg med sjokoladen, om det kommer kviser, kommer de:) Men merkelig som hun under her også kommenterer, at kvisene kommer etter spising av en del sjokolade/fet mat.

Skrevet

drikker du melk? les om melk og kviser på nettet, dukker opp masse greier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...