Gå til innhold

Øyekatarr og barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere om barna får puss i øyet? Oppsøker dere lege med en gang og behandler med antibiotika uansett? Eller ser dere an og vurderer om dere tror det er en virus eller bakterieinfeksjon?

Gutten min har fått øyekatarr i forbindelse med forkjølelse og i følge legebøkene er det da sannsynligvis virusinfeksjon. Jeg er uansett ikke veldig fan av å behandle alle mulige virusinfeksjoner med antibiotika, bare for å være sikker. Og en dyrkning tar kanskje litt tid?

Første barn, første øyekatarr og første ukene i barnehagen, så litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antibiotika hjelper ikke på virusinfeksjoner, uansett (men det tror jeg du vet), bare sekundær bakterielle infeksjoner.

Tror jeg hadde snakket med barnehagen i morgen, eventuelt ringt legekontor i morgen eller legevakt i kveld og hørt med dem. Det gjorde jeg med mitt første barn. Hun fikk lov å gå i barnehage likevel.

Skrevet

Bakteriell øyekatar er kjempe smittsomt og siden man ikke vet om det er virus el ikke før en dyrking må du i såfall holde han hjemme til det er over eller du VET at det er virus (ikke smittsomt)

Eller du må begynne en behandling!

Regner med at du ikke får levert i bhg med øyekatar med beskjed om at du har lest deg frem til at det sannsynligvis er virus =)

Skrevet

Ikke si det for sikkert. Vi får levere gutten med øyekatarr, UTEN å gå på behandling. Ringte legevakta da han fikk det første gang, fikk beskjed om at de ikke starter behandling før kroppen har fått mulighet til å bekjempe dette selv. Skulle ta kontakt med fastlege hvis det ikke hadde gått over i løpet av ei uke. De sa de hadde sendt skriv til alle bhg med oppfordring om å la barna komme til tross for øyekatarr. :-)

Skrevet

Hei, hei.

Det er ikke alle leger som gir deg noe å behandle med lenger. De fleste anbefaler lunket vann og bomull. Vask ofte. husk å være nøye med håndvask og. Dette er veldig smittsomt. Det står i de gamle bhg "reglene" at man skal holde barnet hjemme til behandlingen er påbegynt, men se det an. Er det ubehagelig for sønnen din, så hold han hjemme. Virker det som det ikke plager han så ta en tlf til din bhg i morgen tidlig og spør. Men er han derimot veldig forkjølet bør han være hjemme. Hos oss går tenker vi at dersom barna er for syke til å være ute holder vi de hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...