Live-engangtil Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 er nå gravid i uke 16 og er veldig plaget med ekstraslag på hjertet. Jeg har hatt det i perioder tidligere, men etter jeg ble gravid har det "tatt helt av":-( Det slår helt vanlig, så er det som om det gjør en liten pause før det kommer et hardere dunk. Av og til føles det som om hjertet bare står og dirrer. Og enkelte dager er det slik konstant hele dagen. Jeg har spurt legen, men han avfeier det som ufarlig - UTEN å ha tatt noen prøver eller gjort EKG. Noen andre med liknende greier på hjertet?
Pinguuu Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Sånn har jeg det også, syns det er kjempe ekkelt Er i tillegg veldig stresset og redd jeg skal få hjerte infarkt....er så skremmende når det står på.
M*A*S*H* Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Vet ikke om du tror meg heller, men jeg kan si deg veldig veldig sikkert at dette ikke er noe farlig. Det du kjenner er såkalte ventrikulære ekstrasystoler, og det er svært vanlig SÆRLIG når man er gravid. Det er helt godartet, og kan ikke være forvarsel på noe skummelt. Men - hvis du ikke blir beroliget av meg heller, ber du legen din neste gang henvise deg til et ekg. Bare for å få det ut av verden. Det finnes medisiner man kan ta dersom dette blir så plagsomt for pasientene at de ikke fungerer i hverdagen sin, men disse er ikke aktuelle for gravide, og slett ikke nødvendig egentlig heller heldigvis. Råd får å få mindre ekstraslag, mindre stress og engstelse!!! Hjelper veldig. Mindre kaffe og andre ting med koffein. Nok søvn osv osv. Grunnen til at det gjerne blir verre i svangerskapet er hormoner tror jeg, hjertet får jo litt ekstra blod å pumpe også. Fortsatt urolig? Snakk med legen din på nytt og sindunvil ha et ekg selv om dette er noe ufarlig fordi du ikke får det ut av tankene dine og gravide ska'kke ha det sånn. Så. Lykke til!!!!!
Live-engangtil Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2010 Takk for svar M*A*S*H*. Har du også hatt dette? Legen min var SÅ kjapp med å avvise det som noe ufarlig og jeg tror det vil sitte langt inne hos ham å henvise meg til EKG.. Og ja det ble ekstra ille når jeg ble gravid - det har forekommet tidligere også, i perioder, men IKKE så hyppig som nå. Enkelte dager er det mer eller mindre hele tiden, ca hvert tiende slag om jeg begynner å telle opp. Andre dager er det noe roligere. I dag er jeg helt hengt opp på det pga at det er så hyppig:-(
M*A*S*H* Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Jeg får det hvis jeg jobber nattevakter og drikker for mye kaffe sånn utenom svangerskap og har mer nå som jeg er gravid. Hjerte- og karsykdommer er dessuten spesialfagfeltet mitt, så jeg kan hjerterytmeproblematikk by heart;-) Hvis du ikke slår deg til ro etter en stund med mitt svar, spør gjerne mer. Eller sjekk litt ut om du kan få en vikarlege el noe til å henvise deg. Evt rett og slett henvend deg på legevakta? Men for å understreke, disse slagene er absolutt ikke noe tegn på hjerteinfarkt el alvorlig hjerterytmeproblematikk. Det er helt ufarlig men ganske ubehagelig, særlig når blir redd og fokuserer på det. Da produserer du nemlig stresshormoner som får dem til å komme oftere. Spør meg gjerne på PM hvis det er noe mer du lurer på og jeg ikke svarer her inne. Lykke til!!!!
Gjest Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Dette har jeg hatt og merket i flere år. Jeg trodde jeg var hjertesyk og godtok ikke legens svar om at dette var normalt og maste til meg undersøkelse etter undersøkelse. Slitsomt og unødvendig. Det var bare det helt normale ekstraslaget, som de fleste mennesker har og noen mennesker kjenner godt. Jeg har merket lite til det de siste par årene, legen mener at jeg bare har blitt vant til det og dermed ikke tenker over det. Hvis noen forstår hvor skummelt du synes dette er så er det jeg:) Men det er normalt, og blir nok litt værre. av alle de kroppslige endringene i graviditeten. Jeg har i hvertfall hett det noe utrolig ille i mine graviditeter men er frisk og normal:)
blessed87 Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 uff! jeg har det akkurat likt! har hatt det i noen år. men da har det vært kortvarig. kanskje et par slag. men etter jeg ble gravid har det vært sååå ubehagelig! en natt varte dette "anfallet" i 4 timer! HVERT slag gjorde vondt og slo så hardt at jeg såg det slå hardt gjennom brystet. jeg trudde jeg skulle dø rett å slett! fikk helt panikk,fikk ikke puste å holdt på å besvime. heldigvis var samboeren min hjemme. det var helt grusomt! og da var jeg helt i ro,hadde ikke anstrengt meg,plutselig kom det. har hatt det etterpå også men da har det ikke vart så lenge. gikk til legen,han avfeiet det med en gang!! uten ekg! tok blodprøver,for han trudde jeg hadde lite jern,at det kunne komme av det. men de kom igjen fine. men han har ikke gjort noen ting med dette,ikke beroliget han meg heller med å kanskje si at dette er normalt i graviditeten. jeg trudde det var en hjertefeil/hjerteinfarkt,så det er godt å lese av eksperter her at det er normalt! men det er sååå ubehagelig! håper du blir kvitt det! :)
mammaen til 2+1 Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 Hallo dere bekymrede snupper!! Jeg hadde enormt mye av disse eksraslagene da jeg var gravid med sønnen min. Har aldig hatt det før. Var kjempebekymret. Ble innlagt to ganger pga av volsomme annfall.. Men ganske så ufarlig. Grunnen til at det er vanlig i svangerskapet er pga av økt blodmengde i kroppen fikk jeg beskjed om. Og nå går jeg bare å venter på at det skal begynne på ny i dette svangerskapet. Det som hjelper er å reise seg opp dersom man ligger. Kutte ut eller ned på kaffe, sukker, stress og voldsomme følelser... En hjertelege sa til meg at dersom du gir hjertet ditt oppmerksomhet så kjenner du det ekstra godt!... Og det stemmer... dersom du kjenner etter kjenner du det veldig mye sterkere.. =) Så prøv å ikke gi hjertet så mye oppmerksomhet... Dette var mine råd =)
Live-engangtil Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2010 Jeg blir så usikker på om jeg klarer beskrive det riktig for det er ikke bare når jeg hviler dette holder på. Kan også være når jeg beveger meg, går en tur o.l. Og pulsen øker ikke hos meg. Det er mer som om hjertet gjøre en kort pause før det slår et ekstra hardt slag etter denne pausen. Noen ganger kjennes det som om det er flere slike underlige slag i rekke og det er da det oppleves som om hjertet står og dirrer. Det oppleves mao som om slår veldig uregelmessig, men uten andre symptomer som høy puls eller vondter noe sted. Jeg har heller ikke drukket kaffe eller noe annet med koffein.. Ikke føler jeg meg spesielt stresset heller - altså jo; akkurat nå i helga ja, pga at jeg har hatt mye fokus på dette urolige hjertet. Takk for svar igjen M*A*S*H*:-) Og et litt dumt spørsmål, men hvor finner jeg deg i disse "krisetider"? :-)) PM? Jeg tenkte faktisk tanken på å ringe legevakten, men har altså valgt dette forumet først, spesielt fordi det kom så åpenbart med graviditeten
M*A*S*H* Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Hvis du har en profil her inne, kan du sende en privat meldig (PM) ;-) er ikke alltid jeg finner fram i gamle tråder jeg har skrevet i tidligere. Det du beskriver er så typisk for ventrikulære ekstraasystoler at jeg skjønner nesten at fastleger ikke henviser deg videre. Det de ikke forstår er at folk ikke forstår at det er ufarlig, og dermed bruker de ikke nok tid på å forklare hva det er. Kunne spart leger for mye bry og pasienter for mye angst dersom de tok seg bedre tid til å snakke med folk! :-) Det som skjer i hjertet ditt er at det kommer et ekstraslag før det ordinære hjerteslaget kommer, så tett opptil det forrige slaget, at dette ekstraslaget gir synlig men mindre utslag på sånne puls/O2 målere vi setter på fingeren til pasientene, men du kjenner ikke pulsslaget uti håndleddet ditt selv. Fordi dette slaget kommer så tett oppi forrige slag, må det hjerteslaget som skulle kommet etter forrige ordinære, vente så hjertet får "ladet" seg opp igjen. Ekstraslaget inneholder veldig lite blod fordi hjertet ikke rekker fylle sg skikkelig fra slaget før, de kommer så tett. Derimot rekker hjertet å fylle seg mer enn vanlig til slaget etterpå, fordi der blir en pittelitt lengre opphold mellom de ordinære slagene dine. DETTE slaget etter ekstraslaget er det du kjenner, for det dunker litt ekstra i brystet når hjerte får fyllt seg så godt. Dette skjer de fleste, og vi ser det om de kobles til kontinuerlig ekg-skopovervåking. Men de fleste kjenner ikke mye til det eller bryr seg. Som noen skriver her, jo mer fokus det får, jo mer kjenner du det, og jo mer adrenalinhormoner pumpes ut i systemet ditt og bidrar til at hjertet lager fler ekstraslag, vond sirkel det der:-/ Vil virkelig anbefale deg å få dette ut av verden, hvis mine råd og andres erfaringer ikke hjelper, snakk med legen din igjen. Men igjen altså, det du beskriver - og andre som har samme symptomer - er overhodet ikke symptomer på noe farlig! Farlig hjerterytmeforstyrrelser gir helt andre symptomer, dette er så typisk at når fastleger henviser pasienter som attpåtil er gravide for ekg pga ekstrasystoler, så ler hjertelegene... Stygt å si men så er det. Men fy for fastleger som ikke tar seg tid til å forklare ting skikkelig....! Mitt hjertesukk:-) Håper du finner roen, enten av andres gode svar her, mange i samme båt her;-) eller det jeg skrev til deg, eller til sist ved å snakke mer med legen din hvor du forklarer at du har blitt skremt, at du forstår det ikke er farlig men at du ikke får det ut av verden. Men du, ender du opp med ekg tilsutt, please lov meg at når du får beskjed om at dette er normalt i svangerskapet og helt ufarlig, så slapper du av, sant? Lykke til:-)
Live-engangtil Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. februar 2010 Hei igjen og tusen takk for at du tok deg så god tid til å svare på dette her! Jo, det hjelper å lese det du skriver - helt klart! Det hjelper også å høre at andre har dette for jo flere som beskriver det samme jo mindre sannsynlighet for at det er noe farlig..antar jeg:-)) Og ubehaget ved dette kan jeg fint leve med så lenge jeg er trygg på at det ikke er farlig- antakelig går det da tilbake etter endt svangerskap skulle jeg tro?? Jeg er enig med deg i at legene burde tatt seg bedre tid til å forklare - det kunne da spart helsevesenet for en del utgifter også i tillegg til all den bekymring man som "pasient" genererer. Men som sagt; tusen takk for kjempegod hjelp M*A*S*H*
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 hei du! jeg vet akkurat hva du mener, og du må prøve slå deg til ro med at dette er normalt:) jeg har hatt dette i 6 år. starten var mitt forrige svangerskap, og jeg også trodde jeg skulle dø!! hadde aldri kjent dette før... og ble avferid av legen. grunnen til det tror jeg er at legen får spm om dette daglig, siden det er veldig vanlig. hadde det vært hjerteinnfrakt, så har i hvertfall jeg hatt 200, og burde vært død nå og ved hjertinnfrakt så er det også endel symptomer i tillegg.... som en del skriver så kan det være spesielle årsaker som utløser dette, men det trenger heller ikke være det. og kanskje er du stresset uten at du merker det??? etter å ha hatt dette i flere år, så er jeg blitt vandt til det, men det er fortsatt ubehagelig, og det vil det nok alltid være. mitt tips er også å prøve å glemme det, og for all del hvis det oppstår når du legger deg, eller setter deg ned, ikke sitt å kjenn på det. kom deg opp og finn på noe, så slapper du mere av til slutt, og det går over:) til meg hjelper det ofte med avspenningsøvelser: vi har en benkpress hjemme som jeg legger meg på( på ryggen) så lar jeg armene henge rett ut(ikke ned) med håndflatene pekende opp mot taket, og prøver å slappe av. armene må få henge slik av seg selv, slik at du blir avslappet i brystet. til meg forsvinner da symptomene i løpet av kort tid, gjerne 2-3 minutter, ofte, men ikke alltid:) håper du skjønner hva jeg mener og at dette kan hjelpe deg også lykke til
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 8. februar 2010 #13 Skrevet 8. februar 2010 Akkurat samme problem her!!! Kom nå og da tidligere, men skikkelig ille dette svangerskapet. Har fått god info av legen min, så prøver å ikke være redd, men er ubehagelig, ja! Takker deg jeg og, MASH for god og betryggende info, som også var mye det samme som legen min forklarte meg =) Mvh
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 8. februar 2010 #14 Skrevet 8. februar 2010 Jeg trodde det bare var meg som hadde dette i svangerskapet! Jeg er gravid med nr. 2 og har aldri opplevd dette för. Kjennes akkurat som du beskriver. Kommer mest på kvelden, når jeg ligger på sofaen eller har lagt meg for kvelden. Spesielt om jeg ligger på venstre side. Nevnte det for legen, som heller ikke trodde dette var noe å bry seg om, men tok blodpröver (elektrolytter og stoffskiftepröver) for sikkerhets skyld. Dette var helt normalt. Legen sa at alle har ekstraslag uten at det gjör noe, men de fleste kjenner det ikke. Tror du kan slappe helt av med at dette ikke er farlig, men synes det er utrolig slaptr av legen din å bare avfeie det uten å forklare eller gjöre noe mer med det.
Live-engangtil Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 24. februar 2010 Dytter opp denne litt for jeg holder på å bli sprø av hjertet mitt. Jeg fikk gjort en sånn fem minutters EKG hos fastlegen. Jeg hadde disse unormale slagene da også, mens jeg lå der på EKG, men legen (fastlegen, ingen hjertespesialist) sa han kunne ikke se noe unormalt. Men jeg har forstått det slik at ekstraslag vil man se på et EKG?? Så jeg ble ikke roligere da jeg. Jeg ba ham også kjenne på pulsen for det kjennes godt der, men han ventet ikke lenge nok, dvs han telte bare ti slag eller noe. Jeg kan ha 5-6 unormale slag pr. hundre slag jeg når det er som verst. Jeg leser det flere skriver om at stress kan forverre dette og det er helt åpenbart at jeg er stresset pga dette:-( ... Men er det flere som har så mange som 5-6 sånne slag pr 100? Jeg har telt nå, som sagt
Live-engangtil Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 25. februar 2010 Endte på legevakten i går pga voldsom hjertebank og hjertedans. Ganske riktig ja; på EKG så legevaktdamen ekstrasystolene. Hvorfor i all verden kunne ikke fastlegen ha sagt dette med en gang - at han så dette, for jeg hadde ekstraslag når var på ekg hos ham også. Jeg gikk ut etter besøk hos fastlege med den formening at han mente jeg bare innbilte meg dette!! Og jeg VET jo hva jeg kjenner!! Han hadde spart helsevesenet penger og meg et par angstanfall pga dette dersom han hadde sagt hva han så...han sa bare at han ikke så noen ekstraslag. Jeg føler meg roligere nå, men jeg opplever det som ekstremt plagsomt ettersom det er så hyppige. Får kanskje begynne å meditere igjen:-))
M*A*S*H* Skrevet 25. februar 2010 #17 Skrevet 25. februar 2010 Hei Live engangtil:-) har tenkt på deg og håpet det gikk fint med deg. Vet du - min erfaring med fastleger er at for de fleste av dem er ekg bare er rosa ark med kråketær på... Så enten er legen din veldig dårlig på ekg eller så mente han at det han så var ekstraslagene men at det er normalt å ha. Teit av ham å formulere seg sånn at du følte det som du bare innbilte deg det hele. Burde hatt et lite kurs i bed side manner, han legen din;-) Men du - nå som du har fått bekreftet det både fastlegen din, jeg og andre jentene her inne har forklart deg angående disse slagene, håper jeg du klarer å legge vekk dette fokuset og jobbe med angsten din. Meditasjon er genialt:-) og snakk gjerne med jordmor om dette underveis også, de er ofte gode på sånne ting som gjerne forsterkes og forverres når vi er tjokkfull av hormoner. Ps frekvensen du angir med antall ekstraslag per 100 vanlige er faktisk ganske lavt;-) har hatt pasienter som har hatt 50% ekstraslag eller mer:-) Mens du går gjennom andre trimester vil frekvensen kunne øke, fordi blodvolumet vårt øker mye nå, og hormoner påvirker hjertet til å jobbe sterkere. Når du klarer å meditere bort vonde engstelige tanker og får det bedre, vil både hyppigheten og symptomene roe seg. Masse masse lykke til framover. Dette fikser du!!!
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 25. februar 2010 #18 Skrevet 25. februar 2010 ja jeg også har det slik!!!! men har lest at det er mange som har det og det står at det er helt normalt... men det er veldig ekkelt!!! det føles ut som om alt stopper opp for så å plutselig slå kjempe hardt
Live-engangtil Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #19 Skrevet 25. februar 2010 Kjære M*A*S*H*! Takk for oppmuntringen! Det hjelper veldig, og det hjalp at legevaktlegen fortalte at hun faktisk SÅ ekstraslagene på EKG og viste meg hvordan det så ut. Det eneste jeg ble litt stresset av var at hun på spørsmål fra meg om det også var greit med flere ekstraslag i rekke (det hender det kommer tre-fire på rappen) sa at ble det mange i rekke og pulsen økte burde jeg ta kontakt igjen... Nå ser jeg at du skriver at noen har 50% ekstraslag - og det er også betryggende og godt å vite. I går ble det så ille at jeg fikk angstanfall på legevakten også. Da øker jo pulsen ekstremt og jeg blir litt engstelig for babyen i magen. Det er betraktelig lettere når det bare går utover en selv...Men jeg skal ta opp igjen meditasjon som sagt og forsøke å digge den nye hjerterytmen min:-)) Er vi like langt kommen? Jeg er i min 19 uke nå, så det nærmer seg halvveis....
M*A*S*H* Skrevet 25. februar 2010 #20 Skrevet 25. februar 2010 Live, et sted må sette strek og slutte å forfølge dette, for jeg leser mellom linjene her at du fortsatt ikke helt godtar alt det fagfolkene rundt det sier. Mellom linjene er det liksom fortsatt noe med dette som stresser deg. Hva føler du selv skal til for at du fullig aksepterer at dette er helt ufarlig og godtar det? Det legevaktslegen snakket om har ingenting med sånne ekstraslag som du og svært mange gravide har, dette er ikke noe farlig og du alt du trenger å gjøre er å lære deg å leve med det. Hadde jeg strevd sånn ville jeg snakket med jordmor om denne angsten og hvordan den påvirker deg fysisk, for det er ikke meningen man skal streve sånn spesielt ikke når man er gravid. Og det finnes hjelp å få for å lære seg å tenke annerledes når man får angstanfall og man kan lære seg å få anfallene til å gå bort ved å øve seg på disse teknikkene. Spør lege el jm evt få henv til psyk. Man kan få det så mye bedre når man slipper å bruke all denne energien på ting som ikke er reelle farer på noen måte. Det er jo nok av reelle ting å være redd for liksom, ulykker osv... Du virket så utrolig redd da jeg først leste innlegget ditt, jeg håper veien din videre blir bra og at du og meditasjonen begynner å digge ditt friske hjerte evt få hjelp av andre til å digge deg selv:-) og får en knall svangerskap resten av tida. Jeg er i 18 uke nå, og kjenner ekstraslagene gjett om! Våkner til og med og må snu meg over på høyre side istedet for venstre for da rister ikke senga sånn hehe. Snakkes, trekk pusten dyyyypt inn senk skuldrene og pust rooolig ut:-)
Live-engangtil Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #21 Skrevet 2. mars 2010 Hei igjen! Jeg har enda ikke fått laget meg en profil her inne så jeg kan sende deg en PM, men jeg jobber i grunnen med saken:-) Jo, du har rett i at jeg er redd, og rett i at jeg ikke alltid stoler på fagfolk og dermed blir mye unødig engstelig - kanskje... Jeg fikk en 100 % sykemelding denne uka, mye pga uro, men også kraftig hodepine pga igjenklistret nese. I går lå jeg hele dagen, men i dag ser det lysere ut. Kanskje må man også akseptere svingningene og ikke kjempe i mot, slik jeg ofte har en tendens til å gjøre. ER dette naturlig, KAN dette være riktig osv.. er stadige spørsmålsstillinger jeg går med inne i hodet, og som jeg kan finne på å stille både venner og bekjente og ikke minst her inne. Når det er sagt har jeg et svært anstrengt forhold til døden - og det skaper tidvis trøblete dager. Psykolog er dog bestilt:-)) Du skriver at du kjenner ekstraslagene du også - ah; har alltid syntes at det er godt å ha flere med "på laget":-) Jeg er 19 fullgåtte uker nå og gleder meg helt vilt til det blir litt mildere - boblejakka begynner å sprike over magen slik at kulden siver inn - haha
2 småtroll+lille minitroll Skrevet 2. mars 2010 #22 Skrevet 2. mars 2010 Var faktisk til legen min i dag med det samme problemet. Har også hatt det tidligere men det har økt kraftig fra jeg ble gravid. Får flere ekstra slag i minuttet over lengre perioder på noen timer. det er fysisk aktivitet og stress som utløser det hos meg. Blir veldig sliten av det og får ofte hodepine som følge av dette. Legen tok EKG i dag og kunne bekrefte at det var ventrikulære ekstrasystoler, som det heter. Han anbefaler å ta Magnesium tilskudd(kjøpes på apoteket) og generelt unngå kaffe, få nok søvn, selvfølgelig ikke noe alkohol eller tobakk(naturlig når man er gravid). Jeg har en litt stressende jobb innenfor salgsyrket og ble derfor sykemeldt 50% ut mnd. Skal prøve og slappe av litt da:) Han presiserte at det ikke var farlig for meg eller babyen, så det er i grunnen bare slitsomt. Håper det gir seg snart! Lykke til:)
M*A*S*H* Skrevet 2. mars 2010 #23 Skrevet 2. mars 2010 Hei Live og andre ekstrahjertelige damer der ute:-) Jaaaa vi gleder oss til våren, bruker vinterjakka til mannen min nå, den er svæææær og spriker ikke foran;-) Så bra du har bestilt psyk, det hørtes veldig lurt ut. Det er nemlig så store muligheter der ute for å bli bedre og istand til å møte sånne angsttanker på en mye mer hensiktsmessig måte. Det å bli gravid gjør ikke bare noe med hormonene som påvirker hjertet vårt, men i enda større grad kanskje påvirker sinnet vårt, det er ingen gang i livet vi er mer sårbare enn i svangerskap/barseltid, det å lage og få ansvaret for et helt nytt menneske er jo det viktigste vi gjør i livet, sant. Det kan virke overveldende, og sånne små fysiske plager som litt ekstraslag på hjertet kan få et voldsomt og helt ufortjent fokus. Håper du snart kommer i gang med samtaler med ekspertisen, og at du slipper flere sånne voldsomme angstanfall, ønsker deg og lille baby en heeeerrrrøig vår sammen!
mamma140110 Skrevet 8. mars 2010 #24 Skrevet 8. mars 2010 Jeg bare må svare på dette, så jeg logget meg inn for første gang. Jeg fikk mitt første barn nå for 7 uker siden. Før graviditeten var jeg i perioder plaget med ekstraslag, men da aldri mer enn noen om dagen. Da jeg var ca i uke 32-33 fikk jeg betydelig flere ekstraslag, og jeg ble livredd! Jeg har hatt angst for disse ekstraslagene i mange år, og nå ble det skikkelig ille. Jeg fikk på en EKG som jeg gikk med i 4 døgn. Den viste at jeg hadde mange ekstraslag. På det verste så tipper jeg at jeg hadde rundt 1000 slike på 1 døgn (etter at registreringen var tatt av). Jeg kunne ha opptil 18 slag etter hverandre. Jeg fikk bekreftet at det var ventrikulære ekstrasystoler, og at dette var helt ufarlig. Hjertespesialisten ba meg ikke kjenne etter, og at det ville komme i perioder. Jeg hadde 2 slike perioder da jeg var gravid, og hver periode varte i 1-2 uker. Jeg har blitt mye bedre nå etter fødselen! Jeg ble fortalt at mye kan skyldes stress/ angst, men at også det er vanlig i graviditeten pga økt blodvolum, men også pga andre faktorer. Jeg grudde meg skikkelig til fødselen pga disse ekstrasystolene, trodde jeg skulle dø. Men jeg merket ikke noe til disse ekstraslagene under fødselen! Og fødselen gikk helt supert! Lykke til!
april09 & oktober10 Skrevet 9. mars 2010 #25 Skrevet 9. mars 2010 Tidligere hadde jeg 24 timers ekg registrering på meg pga ventrikulære ekstrasystoler (VES), og det viste seg at jeg hadde 13 000 ekstraslag på 19 timer. Dette var nok til at jeg begynte med SeloZok i 3-4 måneder, men hjertelegen sa også at 13 000 slag ikke var farlig. Men siden jeg syns det var så ubehagelig fikk jeg medisiner. Jeg var ikke gravid da jeg gikk på medisiner. Det er ubehagelig når hjertet løper løpsk. Men om man ikke finner roen ved å lese her på alle svara, så bør man kreve litt undersøkelser hos legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå