Gå til innhold

Syk 3 måneders gutt.... Gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der... Gutten min på 3,5 måneder har stygg hoste og feber opp mot 40. Han hadde 39,7 i morges stakkars. Og veldig snottete nese som hindrer ham i å puste med lukket munn,- ergo våkner han hele tiden og får ikke den hvilen han trenger...

Jeg har vært på legevakten og snakket med lege....Som,-eh.- sa:

"Ikke mye melk"....Duh? Han fullammes? Hva skal han få da? Om ikke melk og melkeprodukter? Pizza?!!

"Gjerne saft"... Til en 3 måneders baby? Trodde virkelig ikke de skulle ha sukker....

Jeg ble så forvirret av legen at jeg droppet alt han sa og ammer 100% fortsatt. Skulle bare mangle. Legen var så opptatt av å være koselig og å berolige meg at jeg følte han nesten ikke tittet på gutten min engang. Lyttet to lytt i nakken hans,- og skrev ut prednisolon...

Jeg prøver å ikke gi mye hostesaft, og prøver å bygge ham opp,slik at han ikke ligger flatt ut. Og gir ham paracet for å hole feberen i sjakk...

Men burde jeg ta ham til en annen lege som vet hva det vil si å behandle spedbarn? Veier for og imot her,vil helst ikke ta ham til Barnepoliklinikken for der er det mange syke barn som kan smitte ham med nytt.... Sukk. Han smiler tappert,men hveser når han puster. Og så høy feber er kjempeskummelt. Har hatt feber oppunder 40 for noen dager siden også.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Efedrin! Ikke prednisolon! Jøje,for all del. Svarte akkurat på en post ang prednisolon,så feil ord snek seg inn i posten vår. Efedrin hostesaft skulle det stå! Var hos legen for 4 dager siden

Skrevet

Vet hvor forvilt det er med tette spedbarn.

Drypp nesa med saltvann, bruk gjerne en nesesuger også, ikke drypp morsmelk i nesa, det har jeg dårlig erfaring med selv, fikk det forbanna rådet av ei helvets jordmor.

Følg med, og ta kontakt med helsestasjonen i morra, ofte har de barnelege tilknytta man kan rådføre seg med der :-)

Skrevet

Det høres ut som det kan være en god ide å ta ham med til en kompetent lege, ja.

Ikke for det, det er jo antagelig "bare" en luftveisinfeksjon, men han er liten, blir fort dehydrert om det er vanskelig å die, kan ha rs-virus osv osv osv. Greit å få en ordentlig sjekk, og det høres det vel ikke ut som dere har fått. Hvesende pust er jo heller ikke noe pluss.

Mot snottnese kan det hjelpe å skikkelig spyle nesa med saltvann. Ikke dryppe, men skvise inn hele ampullen, liksom (mens du holder ham i sittestilling. Ser brutalt ut, men er rimelig effektivt.

Skrevet

Saltvann funker bra på tett nese her også. Aller best er det hvis hun nyser etterpå. Da har det kommet ut noen skikkelige buser innimellom.

Skrevet

Han burde kanskje vært til barnepol, ja!

Skrevet

Stakkars lille!! Min har også vært tett i nesen, men ikke feber eller annet heldigvis. Jeg har gitt saltvannsspray og saltvannsdråper mens hun ligger på ryggen, fordi det da får renne litt inn. Litt grimaser når saltvannet med den rare smaken kommer ned i halsen, men det har gått grei :). Etter noen runder med saltvann har det kommet noen skikkelige buser ut. Har også av oog til gitt saltvannsspray eller dråper for å løse opp snørret litt, og så brukt nesesuger for å få det ut. Funker fint det og, men lille liker ikke nesesugeren noe særlig ;)

Angående feberen så får barn ofte høyere feber enn det voksne gjør, men de tåler den også bedre. Tror ikke det er så uvanlig med rundt 40 i temperatur.

Legen på legevakten virket som en fjott, så jeg tror jeg ville kontaktet barnepoliklinkken på Haukeland istedet, jeg. De har vaktfunksjon på kveldstid og du trenger ikke henvisning. Se her for info:

http://www.helse-bergen.no/avd/barneklinikken/poliklinikker/kveldspoliklinikk/kveldspol.htm

Dit kan du jo ringe og konferere, eller møte opp og få undersøkelse. Hvis lille B har feber over mange dager, ville jeg tatt kontakt, tror jeg :)

God bedring!!!

Skrevet

Og selvf kan du amme alt du har! Efedrin ga forresten spisenekt her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...