rima Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Jeg trenger å prøve glutenfri grøt til lillebror. Han er 7mnd og er våken en gang i timen hele natta. En sjelden gang kan han sove borti to timer i strekk. Er ikke sånn at han er sulten og vil ha pupp heller, bare trøst. Tenkte jeg måtte hvertfall forsøke glutenfri grøt da pappan er allergisk mot ditt og datt. Hva er glutenfri og hvor får jeg kjøpt det? Hjelp!
Lille tripsi Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Mais og risgrøt er glutenfrie og kjøpes i alle dagligvarebutikker...symptom på cøliaki kan vere b.a diare, vektnedgang, nedsatt imunnforsvar, utilpass og magevondt...viss du har misstanke om gutten har cøliaki bør du kontakte lege for test. NB! Kan ha cøliaki uten desse symptoma også..
kladde Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Sinlac er både melk- og glutenfri tror jeg. Kan jo kanskje være melkeallerig også? Har forresten hørt at kosttilpasning v. mistanke om allergi helst bør gjøres i samråd med lege. Lykke til
rima Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2010 Takker for svar. Hvordan er det å bruke ris og maisgrøtene nå som han er 7mnd da? Metter de like godt enda? Tenkte at jeg må jo prøve noe her, for jeg holder på å bli gal. Og jeg ville føle meg sytete om jeg kom til legen og sa "Kan du teste om babyen er allergisk mot noe, han sover ikke om natten!". Nei, uff, for all del, noen må nok gjøre det også, men jeg tenkte at jeg må jo forsøke med et eller annet her selv. Ja, hvis det blir bedre med annen grøt, må jeg nok få testet han og legge om kosten. Men jeg tror helst han bare er kosesyk om natta og at det må nok gå over. Er vel en periode bare. (Bare det at den har vart litt vel lenge nå - 2mnd og det er like lenge som han har fått grøt...)
Lille tripsi Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Men har han noen symptomer på cøliaki utenom å vere våken på natta? Føler veldig med deg, blir sliten av så lite sammenhengende søvn... jeg hadde ikke vert redd for å kontakte legen, lykke til
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Gir du grøt både morgen og kveld? Og har han samme symptomene på dagen også (hvis han får grøt på morgenen).
rima Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2010 Nei, det er jo det som er at gutten er blid som ei sol hele dagen. Litt ettermiddagssurk når han er trøtt, men det er jo vanlig. Han får havregrøt til frokost og hvetegrøt til kvelds. Begge er jo gluten i, så det er vel ikke noen forskjell der. Kanskje prøve å bytte om de to- jeg må prøve noe her. Har ei jente på snart fem, så jeg har vært gjennom babytida før og vet at det er nattevåk, men dette tar kaka! Mamma sier søstra mi surka og grein om natta til hun hadde fått ti tenner! Herlighet sier jeg bare! Er ok med nattegrining, men ikke hver time! Jeg skal forsøke risgrøt igjen i kveld og se om det blir bedre. Har mine tvil. Er vel bare en skikkelig hestekur vi må gjennom med hylgrining og pappa for å få han til å sove bedre. Uff som jeg gruer!
Lille tripsi Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Havre er naturleg glutenfritt, men en bør bruke glutenfri havre( er treskja med ren maskin), så kan faktiskt vere grøten han reagere på siden du gir hvete på natta, (så lite gluten i havre at han kanskje ikke reagerer). Kanskje du skulle prøvd å gitt havre på kvelden og hvete på dagen? Bare for å sett hvordan han reagerte...
rima Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. februar 2010 Herlighet. Så klart må jeg jo prøve det. Jeg tenkte egentlig bare gluten i begge jeg. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå