Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Formen kommer seg, og satser på og dra på jobb i morgen. Er det like regler der som barn i barnehagen enentlig? Kan se for meg ei litt oppgitt sjef siden jeg var sykemeldt for 1 uke siden, men er vel litt kjipt hvis jeg smitter alle andre? Lurer. Føler liksom ikke jeg kan være hjemme hvis formen er bra i morgen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Om du har kastet opp og hatt diare i dag skal du IKKE på jobb i morgen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 og det kommer legen til og være enig i når jeg ringer de i morgen?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 I de fleste jobber ville jeg gått på jobb, men om jeg var for eksempel sykepleier eller jobbet i næringsmiddelindustrien hadde jeg forsøkt å finne ut hva bedriftens internkontrollsystem saom saken. Barn i barnehagen skal holde seg hjemme 48 timer etter siste opkast/diare, men det er ikke nødvendig for alle voksne. Hvis det på noen måte er mulig synes jeg du skulle ringe sjefen din og si at du gjerne kommer hvis de vil ha deg der.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Regelen er vel 24 timer etter siste episode med oppkast/diare, 48 timer hvis du jobber med mat eller mennesker med nedsatt immunforsvar (barnehage/helsevesen).
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 vent heller, du er nok smittsom og det er kjipt å smitte andre.
luckypus Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 jeg tror jeg hadde vært hjemme i morra,og heller ringt legen,for å høre åssen det er....
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 men da kan jeg dra på jobb tror jeg. Siste tilfelle var rundt halv et tror jeg. Og så begynner jeg ikke før to i morgen. Jobber verken med mat eller syke personer.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Så latterlig, den regelen gjelder selvsagt ikke voksne.. Sjelden vi voksne står å utveksler sikkel og koser på arbeidsplassen. Selvsagt går du på jobb i morgen! Hadde jeg vært sjefen din, hadde jeg blitt passe irritert faktisk.
Gjest Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Nei, så lenge jeg vet at det er smittsomt etter at sykdommen er ferdig blir jeg hjemme dagen etter. Og det er jo veldig slitsomt å ha denne sykdommen, og man bør vel hvile ut litt og normalisere kroppen etter å ha blitt såpass tømt uansett:)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 48 timer gjelder faktisk både barn og voksne. Du drar jo ikke på jobb dagen etter at du har hatt omgangssyken. Utrolig dumt spørsmål syns jeg..... Det sier seg selv pga smitten. Dette har vi fåt svart på hvitt av legen i bhg der jeg jobber.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 Hold deg hjemme! Etter en slik runde trenger man faktisk å hvile en dag + at det er utrolig lite hensiktsmessig å smitte resten av kollegaene. Da tror jeg sikkert at sjefen blir oppgitt!!! Smartere rent bedriftsökonomisk at du holder deg hjemme!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #14 Skrevet 7. februar 2010 En er smittsom 48 timer etter siste episode med diare eller oppkast! Ikke dra på jobb og smitt de som er der.
blond Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 Forebyggende tiltak God hånd- og kjøkkenhygiene. Det finnes ingen vaksine. Unngå ikke-desinfisert drikkevann. Kontroll og oppfølging Personer som har fått påvist norovirus eller hvor det mistenkes norovirus og som arbeider; i næringsmiddelindustri (inkl. serveringssteder) med direkte eller indirekte kontakt med næringsmidler som skal spises rå eller uten ytterligere oppvarming som helsepersonell med direkte kontakt (inkl. servering av mat) med pasienter som er særlig utsatt for infeksjonssykdommer eller for hvem infeksjoner vil kunne ha særlig alvorlige konsekvenser f.eks. premature barn, pasienter ved intensivavdeling o.l. skal ikke utføre sitt ordinære arbeid mens de har symptomer og før 48 timer etter symptomfrihet. Kontrollprøve anses ikke nødvendig (se eget kapitel om ”Kontroll og oppfølging av pasienter med tarminfeksjoner”). Personer utenom disse yrkene kan vende tilbake til arbeidet ved symptomfrihet. Kontrollprøve anses ikke nødvendig. Barn i førskolealder som er i institusjoner (inkl. barnehager) bør holdes hjemme fra institusjonen 48 timer etter symptomfrihet. Tiltak ved enkelttilfelle eller utbrudd Ved utbrudd i barnehage Barn bør holdes hjemme 48 timer etter symptomfrihet. Intensivert håndvask og rengjøring av stellebord og leker. Dette er klippet fra: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55961::1:5800:86:::0:0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 Hadde det vært meg hadde jeg holdt meg hjemme, greit nok at 48 timers regel gjelder barnehager men det er jo en grunn for den. En kan bli smittet fra dørhåndtak,heisknapper etc og den omgangssyken er jo forferdleig smittsom. Tror du ikke legen vil sykemelde deg om du sier du har omgangssyken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå