Gå til innhold

hvem har rett anngående arv ,gjeld??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det sånn at min kjæreste arver nå ca 300.000 kr ,men har hatt ett litt gærnt liv og har mye innkasso.

Jeg sier at det beste er jo å få betalt denne driten ,og bli ferdig med det.

Men han sier at ikke F om han vil miste alle pengene til gjeld.

Jeg trir nemlig at innkasso kan gå inn å ta det han skylder,med en gang det kommer på kontoen?

Han sier nei at de ikke bare kan ta det.

Og at ingen kan ta arve penger.

Hvem har rett?

Skrevet

Har han en utleggsbegjæring på seg eller bare generelle inkassosaker?

Skrevet

Jeg vet han har fått noen brev om noen utlegg,og at de har trekkt ifra hans lønn ,tv lisens.

Men ikke andre ting,men vet at det har kommet mange sånne ,men han sier ingenting.

Skrevet

Om han har arvet pengene eller ikke har ingenting å si, alt han har av verdi kan tas for å betale gjeld han har misligholdt.

Skrevet

Inkassoselskapene følger med om økonomien endrer seg. De fornyer kravene årlig, og får da kredittopplysninger om din kjære. Når de ser at han har arvet, har de flere muligheter. De kan kreve utlegg i formuen, eller de kan begjære konkurs. Han må nok gjøre opp for seg, ja.

Lykke til.

Skrevet

Tror han bør lese seg opp litt i forhold til lover og regler ihvertfall.

Høres jo også unektelig ut som en som stikker hodet i sanden.

Out of sight out of mind type holdning går nok ikke i lengden.

Har han fått utleggsbegjæringer så har han intet valg. Betal eller åk inn i kasjotten.

Skrevet

Det han burde gjøre om han var lur, er å ta kontakt med alle kreditorene sine nå, FØR han har fått pengene, og lage avtaler med dem. Da kan han få forhandlet beløpene ned ganske mye, og slippe billigere unna. Når pengene er på konto er det for seint. De vil ikke nedforhandle gjelden når de veit han har penger.

Skrevet

Jobber i inkassobransjen (hvis man kan kalle det det). Vi kan ikke ta pant i hans konto. Men det kan namsmann. Hvis vi ønsker å få inn gjelden, så sender vi saken videre til namsmann. Hvis namsmann allerede har avholdt utleggsforretning, er det den slutningen vi forholder oss til. Han har trekk i lønn og det trekket vil fortsette til gjelden er betalt. Hvis han har saker som senere blir sendt til namsmann for utlegg, vil man kunne røre disse pengene og enten ta pant i konto (dvs sperre kontoen for bruk av det skyldige beløpet) eller at banken får beskjed om å overføre beløpet til den han skylder penger.

Kort oppsummert: Nei, vi kan ikke ta oenger sånn uten videre, og jo, vi kan røre arv:-)

Skrevet

Ja er best å gjøre opp for seg ja ,men å få det inni hue på han fy F.

Men han mener at hvis de først kommer på kontoen så kan ikke de gå inn å ta ,og kommer det krav så får de ingenting av han.

begynner snart lure på denne mannen ja,tenker noen ganger kansje best å drite i han,kan jo ikke eie noe sammen.

Vi har bare vært sammen noen mnd.

Jeg mener at de kan gå inn å ta pengene? altså før utbetaling?

Skrevet

Ok da skal han få lese dette :-)

Men da må jo namsmann få beskjed,om at han har arvet da eller?

Er det sånn at innkasso sjekker med jevne mellomrom.

Og desuten så har jo han,arvet det står jo svart på hvitt,så at han hadde fått purring på arveavgift,men han sier ingenting,vet ikke om det er betalt heller..

Skrevet

Ser du har fått svar som er dekkende, ang namsmannens behandling. Ville bare tilføye en liten ting, selv om det neppe er aktuelt her. Det er en viss adgang til å fastsette private beslagsforbud i arv. Pengene vil da være beskyttet mot kreditorene ved utlegg eller konkurs. Det er strenge formkrav, dette må gjøres i form av testament og følge reglene for det. Det er noe tvil om slike beslagsforbud kan gjelde pliktdelsarven, så dersom dette er arv fra en eller begge foreldre kan det være at et slikt forbud ikke stå seg.

Er det en arv fra en annen, og vedkommende i testament har fastsatt et slikt beslagforbud, vil pengene kunne være skjermet fra kreditorene. Feks kan det være gjort hvis den som har etterlatt han pengene kjenner til hans gjeldssituasjon og vil at pengene skal bli hos han. Hvor langt et slikt forbud gjelder er jeg usikker på, om det feks vil stå seg i en gjeldsordning.

Skrevet

Du har rett, men han bestemmer. Du bør IKKE blande deg i hva han gjør med penger som han oppfatter som sine.

Men sørg for all del for at du ALDRI får felles økonomi med denn mannen, selv om han er din kjæreste. Han kan ikke reddes, bare vær glad i ham, men han vil nok alltid ha pengeproblemer / inkasso.

Skrevet

Namsmann har innsyn i det meste. (kontoer, hvor mye utbetalt per mnd osv). Vi har innsyn i lønningsutbetaler, eiendomsregister og mototrvognregister. Ja, vi kreditsjekker ved registrering av sak og deretter en gang i året om det fortsatt er sak registrert hos oss, men vi har ingen oversikt over økonomi. Vi får kun ligningstall og antall betalingsanmerkninger og evt om det foreligger lønnstrekk fra før.

Ut fra dette vurderer vi, sammen med kreditor om vi ønsker å ta saken videre til namsmann. Krav på under 1000,- blir sjelden sendt videre. Har lite peiling på dette ang arveavgiften, men vil tro at dersom han ikke betaler, trekker advokaten (eller den som fordeler boet) beløpet fra på de 300 000 han skal arve.

Skrevet

Ja det er sant det du sier der,jeg bare prøver å si til han hva han burde gjøre,trur ikke jeg kommer til å få barn heller gitt,har liten tru på at detta forholdet funker i lengden.

Skrevet

Han har arvet av en gammel mann som alltid har vært som en bestefar for han og broren,de har arvet en leilighet av han.Som de skal selge.

På testamentet stod det at alt han eide skulle gå til han og broren ,og ved siden av er det et tileggs ark som det står at ingen ektefelle har rett på pengene alt tilfaller de to står det.Så jeg vet ikke jeg.

Egentlig så burde jeg bare drite i det og ikke bry meg...

Skrevet

Da er det mulig at denne gamle mannen har bestemt at arven skal være hans særeie. Men det er ikke et beslagsforbud, så da er den problemstillingen ute av verden her. Hm. Lykke til da!

Skrevet

Trur ikke det er gjeldsfengsel i Norge ,men uannsett må han fyren det er snakk om gjøre opp for seg eller?

Skrevet

Men det har vel litt å gjøre også med beløpene som skyldes eller?

Når det gjelder beslagsforbud eller?

Ikke HI..

Skrevet

Ser han ikke at han taper mer penger på ikke å betale ned gjelden sin?sikkert kult å ringe kontofon og høre at det står 300 000 på konto, men det må jo være kjipt å vite at kreditorene står og lusker bak hvert et hjørne.

Hadde dumpa denne fyren tvert. Pengeproblemer fører til så unødvendig mye usikkerhet i et forhold.

Tåpelig med folk som ikke gidder å gjøre opp for seg, når de faktisk har sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...