Gå til innhold

MÅ man ta bunaden fra stedet hvor en kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan fajtisk velge akkurat den bunaden du selv ønsker! :-)

Skrevet

Akkurat DET er ikke noe du subjektivt kan "mene" Det finnes "nasjonale" drakter - noen av dem er nevnt over her, men en BUNAD er et symbol for det stedet/distriktet du har dine røtter fra. Om duy flytter til Kina eller Kenya kan du alltids slippe unna med den argumentasjonen, men den holder ikke vann her i landet. Sorry, dersom du ikke vil ha bunadene fra stedet du kommer fra/har dine røtter fra bør du velge en helt annen kjole. Du kommer til å bli spurt om hvorfor du har bestestakk resten av livet og vil møte himlende øyne når du svarer at "Nei har ingen tilknytning til Telemark, synes bar den var fin!". Nordmenn er opptatt av bunadstradisjonen sin og ønske rikke at den skal utvannes til fordel for "mote", og at bunaden knyttet til riktig sted er veldig sentralt.

Skrevet

Jepp - og det akter jeg å gjøre!

Kjøper meg ikke en bunad eller folkedrakt jeg ikke liker : )

HI

Skrevet

Nei det synes jeg ikke du skal gjøre - kjøp deg en (eller ti ) fine kjoler i stedet!

Skrevet

liker du ikke derekonstruerte nordtrønderbunadene heller?

http://www.bjerkem.com/?Mode=Meny&Nivaa=2&HovedMenyId=200&UnderMenyId1=223&InnholdMenyId=223

Hvis ikke ville jeg undersøkt hvorslekta har røtter, tilbake til oldeforeldre eller hvor langt tilbake du nå føler tilknytning (jeg hadde selv et nært forhold til dem, så jeg personlig føler tilknytning til deres slektsgårder).

Og så vill ejeg gått på biblioteket og satt meg ned med norsk bunadleksikon (det nye, digre i 3 bind). Da finner du nesten garantert noen du aldri har sett før som kan passe din tilknytning :-)

Skrevet

oi, så at du er trønder på begge sider så langt bak du vet nå ;-)

Men uansett, det finnes en haug med rekonstreurte lokale trønderdrakter, slå opp i bunadsleksikonet, bind 3!

Skrevet

har du sett "Fløan" eller "Frosta" bunad som er en plommefarget utgave av nord-trønderen..Vesten er kremfarget i silkestoff og med lys-faret mønsetr i..På stakken er det ikke broderier, men aplikasjoner av blomster i silkestoff.....Vet bare at den b lir "glemt" mnge gang. Og ble ikke "nord-trønder" bunad før for noen år siden....

Ellers så synes jeg man bør ha tilknytnign til stedet bunaden kommer fra..Om man skal kjøpe seg en..Men arver man en fra en tante, bestemor, svigerbestemor,- så er det en gave fra en med tilknytning til det distriktet og man kan bruke det uansett hvor den er fra..Den "kom inn slekta" via, via, og kan bare brukes videre sel vom bunadens opprinnelsessted ikke har noe direkte tilknytning til bruker, så er det en indirekte tilknytning via tilknytningen mellom arving og giver....

Men kjøpe rman seg ny, bør valget være "begrunnet"..:o)

Skrevet

Jeg er fra Trøndelag og ville aldri hatt en annen bunad om jeg kunne velge fritt blant alle de jeg synes er pene (inkludert min egen). Eneste grunnen ville i så fall vært at jeg hadde arvet den.

Jeg synes det er flaut å være i Oslo 17. mai å se alle fra Oslo vest gå rundt i beltestakken eller øst-telemarksbunaden. Da er den jo ikke lenger spesiell for de som har aner fra Telemark.

Tips: det finnes mange drakter rundt omkring og er du fra kysten kan du jo skaffe deg kystdrakten?

Men du står fritt til å velge selv.

Skrevet

Kystdrakten er jo veldig fin da, og bunadaktig :) mamma syr den og er ganske populær i trøndelag

Skrevet

Nettopp dette gjør at jeg ikke føler meg så knyttet til min Telemarksbunad. Dere som velger på denne måten ødelegger bunaden for oss som er fra telemark.

Skrevet

I et lite land som Norge har man nok slekt fra hele landet, bare man graver noen slektsledd bakover. Velg den du liker best, du. Tenk at den representerer Norge, ikke bare et lite sted.

Skrevet

Helt ærlig synes jeg det er litt merkelig å velge en bunad fra et sted hvor man ikke har tilknytning overhode. Dvs at man hverken har slekt der eller er født der. Det blir litt som bærumsjenter som alle har Øst-telemarkbundaden (eller hva den heter... Den som Sonja har), helt uten slektstilknytning, fordi det er den dyreste og "mest fancy".

Skrevet

Smiler litt i skjegget av at så mange har så konservativ holdning til dette! Jeg syns du skal velge ut fra hjertet, HI. Ønsker du å prioritere det estetiske syns jeg det er helt fint, velger du ut fra tilknytning er det like greit. Jeg valgte det som er tradisjon i familien, så det ble hverken den bunaden jeg liker best eller hvor jeg geografisk hører hjemme. Forresten er mange bunader basert på tradisjonelle mønstre eller plagg fra et sted, eller funn som har gjort. Altså festdrakter som var forseggjorte og moteriktige på et tidspunkt. Motene var mer stedbundne fordi man ikke hadde så mye kommunikasjon med andre steder som vi har nå. Så ser ikke problemet med at vi har bunadmoter i dag, også. Jeg syns altså at du skal finne en du syns er fin!

Skrevet

Kan man velge bunad fra hjemfylket til tippoldeforeldre, eller blir det rart? Har veldig lyst på tromsbunaden, men er fra finnmark.

Lurer også på hvorfor nordlandsbunaden kan brukes av alle i de tre nordligste fylkene, greit at man da velger tromsbunad om man er fra finnmark, eller finnmarksbunad om man er fra nordland? Eller kun nordlandsbunad "alle" kan velge?

Skrevet

Ja,jeg synes man skal ha bunad fra det stedet man har tilknytning.

Noe annet blir bare dumt.

Skrevet

jeg er en av dem som bærer Øst-Telemarksbunaden med rette. Kommer opprinnelig fra midt-Telemark og er definitivt innenfor den regionen som regnes som Øst-Telemark.

For min del hadde det vært helt uaktuellt å velge en drakt som jeg ikke hadde tilknytning til regionalt sett.

jeg synes en bunad er noe som skal signalisere hvor i landet man har tilknyttning.

Jeg synes ikke det behøver å være stedet man selv er født og oppvokst nødvendigvis, tidligere slekt og kanskje til og med til nød ektefelles slekts tilhørighet om man absolutt ikke liker sin egen regions bunad. Jeg synes også stedstilhørighet til et tilflyttet sted er ok, så lenge det ikke bare er for et par studieår eller noe sånnt :)

Men en bunad bør absolutt velges utfra et sted der man har tilknyttning, ikke på måfå. Den skal være et signal om tilhørighet ikke bare "en fin kjole"

Skrevet

Sukk - kunne ikke tenkt meg noen av disse. Dessuten blir det jo like rart å ha en bunad fra et sted langt oppe i Nord-Trøndelag hvor jeg aldri har satt min fot når jeg bor i Sør-Trøndelag.

Å velge bunad fra mannen min sitt hjemsted... Vel, den er ganske fin, men tenk om vi for eksempel ble skilt??? "Jo, dette er bunaden fra stedet hvor min ex kommer fra." Ler - tror ikke det : )

HI

Skrevet

Åh, men det var jo såå mange fine der jo! Og dei er jo meir spesielle enn Telemarksbunaden, som er veldig flott, men som halve Oslo vest går rundt med. Og er det meir spesielt å velje ein bunad frå Nord Trøndelag enn frå Telemark? Skjønte ikkje heilt det eg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...