Gå til innhold

MÅ man ta bunaden fra stedet hvor en kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er trønder og slekta mi på begge sider er trøndere så langt tilbake som jeg får sporet. Det gjør at jeg i utgangspuntket har to bunadsvalg

- Den tradisjonelle trønderbunaden

http://www.bunadnorway.com/tr%F8ndelag/tronderbunad.jpg

- "Nord-Trønderbunaden" http://www.elaine.no/images/troenderbunad_small.jpg

Problemet er at jeg ikke kan fordra noen av de! Ønsker meg veldig en bunad, men har ikke lyst til å bruke mange, mange tusen på en bunad jeg ikke liker!!!

Drømmen er en beltestakk - den svarte stakkjolen finner du jo igjen som typisk kvinneplagg over hele landet, selv om akkurat beltestakken med det karakteristiske beltet i utgangspunktet stammer fra Telemark.

Synspunkter?

Flere som ikke liker hjemstedsbunaden sin og har valgt en annen?

Skrevet

Nei, man må ikke det.

Selv er jeg fra Troms, men har Nordlandsbunad. Denne fikk jeg i "hemmelig gave" hos min farmor, så du kan si at jeg ikke bestemte det selv. Men jeg var kjempeglad for å få den bunaden, selv om veldig mange har den, syns den er kjempefin! Finnes mange fine bunader, er ikke noe spesielt inne på bunader da, men..

Syns du skal velge den DU liker jeg. Det er jo veldig kostbart for en bunad, og jeg skjønner ikke vitsen å ha en som man ikke liker..

Skrevet

Jeg syns det er rart å ha en bunad fra et sted man ikke har noen tilknytning, jeg syns det er noe av poenget med en bunad. Selv har jeg ikke valgt bunad fra det stedet jeg er, men det stedet pappa er fra som jeg har vært mye selv også.

Skrevet

Det betyr altså ingen bunad etter som jeg ikke kan fordra trønderbunadene, og ingen av slektningene mine er fra andre steder i landet : (

HI

Skrevet

Man MÅ jo ikke, men selv synes jeg det er rart å velge en bunad man overhodet ikke har tilhørighet til. Det er jo heller ikke slik at man MÅ ha en bunad, man kan jo bare la være hvis man ikke liker de man hører til heller enn å velge en bare for utseendet. Synes det er veldig synd at det har blitt slik.

Skrevet

Men det finnes et visst utvalg av "drakter" som man kan velge, for disse går ikke under betegnelsen bunader.

Husker ikke navnet nå, men min svigermor har en flott drakt som ligner veldig på en bunad.

Skrevet

Jeg også synes man skal ha tilknytning til stedet bunaden er fra. Det er derfor jeg ikke har en. Buskerud er ikke noe fin..

Skrevet

Opprinnelig så er det jo slik at man må ha bundad fra hjemstedet sitt eller der foreleldre/besteforeldre kommer fra. Man måtte på en måte ha en eller annen tilknytning til der hvor bunaden kom fra.

Nå har det hele sklidd helt ut, og det er jo til og med mange som bestiller bunaden sin fra kina og andre land for å få det billigst mulig!

jeg personlig mener du må ha en bunad som er fra der du kommer fra, men det er mange velger andre for tiden så det er ditt valg :-)

Nå synes jo jeg min egen bunad er en av de fineste å da, så kanskje det er derfor... Har øst-telemark ranke (ikke beltestakken, men den med mye brodering).

Skrevet

No om dagen er det vel ganske mange som velger bunad ut frå kva dei synest er fint, framfor kva bunad dei har tilknytning til. Eg personleg synest ikkje noko særleg om det...

Ein har "lov" til å ha bunaden som høyrer til der ein bur, der ein kjem frå, der mannen kjem frå, eller der foreldre/besteforeldre kjem frå.

Eg juksar kanskje litt, har bunad frå den plassen slekta til morfaren min kom frå for lenge sidan, men eg har sjølv navnet etter den plassen, så som fleire i slekta har eg valgt noko frå det området.

Eg meiner at ei laus tilknytning er bra nok "alibi". Hadde ikkje hatt samvittighet til å velge f.eks. nordlandsbunad (sjølv om den er nyydeleg), då eg ikkje har nokon som helst form for tilknytning dit.

Skrevet

Velg den du liker best du! Det er fullt lovlig.

Lykke til med bunadvalget :-)

Skrevet

Hvor bor du? Hvor er mannen din fra? Hvor er resten av slekta fra? Jeg mener man kan også godt velge bunad ut fra forskjellige kriterier.

Jeg er født og oppvokst i Telemark, pappan min er fra Telemark og mamman min fra Hallingdal. Mannen er født og oppvokst i Trondheim og foreldrene hans er fra Hardanger. Vi bor i Oslo. Jeg tenker jeg da kan velge fra disse forskjellige stedene.

Pr i dag har jeg en beltestakk (konf gave, sydd av min mor) og en øst-telemark (arv etter min farmor) og vossbunad (arv etter min mormor, som hun hadde arvet fra sin mor som var derifra), barna mine har barne hallingstakken nå. Barna mine arver Hardangerbunad etter sin farmor og øst-telemark etter sin mormor når de blir voksne. I tillegg har jo jeg både øst-telemarken, beltestakken og vossbunad. så barna kan jo evt velge disse også.

Barna mine (2jenter) blir sittende med:

2x Øst-telemark bunad

Beltestakk

Vossbunad

Hardangerbunad

I tillegg til 2x barne hallingstakker

Barna mine vokser opp i Oslo og dermed kommer fra Oslo. Det blir leit om de ikke skulle få lov til å bruke noen av de vakre bunadene vi har ,"bare" fordi de ikke har selv vokst opp på noen av disse stedene?

MÅ jeg kjøpe Oslodrakten til derers konfirmasjon bare fordi det er bunaden fra der de kommer fra? NEI, her blir det gjenbruk av flotte bunader medmindre barna selv virkelig ønsker Oslodrakten, da får jeg vurdere..

Skrevet

Du kan selvfølgelig kjøpe hvilken bunad du vil. Har man vært i Oslo noen 17. mai-er, skulle man jo tro hele Oslo kommer fra Telemark. Beltestakken er veldig moderne der. Ville vel følt meg litt tåpelig selv, tror jeg, om jeg hadde en bunad fra Stryn uten å ha noen som helst tilknytning til Stryn, men det er jo meg.

Det finnes, som andre nevner, noen mer nøytrale drakter. Lundeby-bunaden er en slik, og Graffer-bunaden. De er begge fine. For kysten finnes også en kystbunad.

Men kjøp deg beltestakk om det er det du vil ha, for all del. Det er dine penger.

Skrevet

Jeg har både Blå Nordlandsbunad og Beltestakk fra Telemark, tanten min er fra Telemark, men forøvrig har jeg ingen tilknytning til stedet, men jeg elsker begge bunadene mine like mye, men får mest skryt for beltestakk fra Telemark!

Skrevet

Men hvor langt bak skal man gå da? Foreldre og besteforeldre er nå en ting, men kan man si at man har tilhørighet til et sted som f.eks. tipptippoldemor kom fra (og hvor man kanskje aldri har bodd eller engang besøkt)? Har inntrykk av at når folk nevner slekt så langt bak når de snakker om bunaden sin så er det mer noe de har lett fram for å kunne forsvare valg av en bunad de i utgangspunktet valgte bare pga utseendet.

Å arve en bunad er igjen noe annet synes jeg. Da er det jo akkurat den spesifikke bunaden man har et forhold til.

Skrevet

Er fra Telemark selv, og syns det er tragisk at "alle" har en oldemor fra Telemark slik at de kan kjøpe beltestakk og øst-telemarken. Kan vi ikke ha ulike bunader da? Har lyst til å bytte ut min for føler den nesten er et moteplagg og ikke en bunad.

Syns du burde ha en bunad fra trøndelag helt ærlig.

Skrevet

Liker både Buskerud og ikke minst Ringerike-drakt som min mor har. Hadde den passet meg, hadde jeg glatt byttet mot min fra Telemark.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall følt meg dum om jeg skaffet meg en bunad fra et sted jeg ikke hadde noen som helst tilknytning til!

Men nå lages det så mange nye varianter av mange bunader. Sikker på det ikke har kommet en ny drakt fra Trøndelag? De nye har ofte flere valgmuligheter og passer bedre til vår tid og individuelle stil.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes man bør ha en nær tilknytting til stedet. Ville være rart om jeg fra Aust Agder skulle sprade rundt i ei Trønderdrakt:)

Skrevet

Hvor i Trøndelag kommer du fra HI? Der fins flere drakter.. F.eks Kystdrakten eller Fjellbygdbunaden.. Selbubunad, Meldalsbunad, OOppdalsbunad, Rørosbunad, Fosendrakt.. for å nevne noen. Jeg har selv blå Trønderbunad (sør-trøndelag) og er godt fornøyd med den. Det er ikke Norges vakreste bunad, men jeg er fra Trøndelag og da var det naturlig for meg å velge den. Nå bor jeg på vestlandet og er omtrent alene om å ha denne på 17.mai, konfirmasjonerv og andre høytidsdager. Det er litt stas å ha en bunad ikke de andre har :)

Skrevet

Jeg hater virkelig at så mange bruker bunad fra Telemark som ikke er derfra sånn som i Oslo. Skal du ha bunad, tar du en der du har tilknytning, ikke forsyne seg som om det er i smågodthylla. Så mange variasjoner som det gjerne finnes, finner du helt sikkert noe du liker fra stedet du kommer fra. Hvis ikke: Bruk kjole, da vel!

Skrevet

Hvis du har bodd et annet sted i lengre tid kan du jo velge bunaden fra det stedet? Å velge en bunad fra et sted du overhodet ikke har tilknytning til blir desverre bare tåpelig. Da må du heller kjøpe deg en annen kjole. Du kan jo lete litt i dine trønderaner og se om Oppdalsbunaden, Meldalsbunaden, Rennebubunaden, Namdalsbunaden, Fosenbunaden, Selbubunaden, Rørosbunaden eller Orkdalsbunaden kan brukes?

Dessuten finnes det jo mange drakter fra distriktet ditt, se f.eks. her:

http://www.helenssystue.com/3.html, http://www.kystdrakten.no/KD/Kystdrakten.nsf/Firstpage?OpenForm og sikkert mange flere.

Skrevet

Man må ikke velge en bunad en ikke liker, det finnes ikke noe bunadspoliti selv om flere er rede til å ta på seg jobben!

Selv har jeg bunad fra foreldrene mine sitt hjemsted, likte den ikke i det hele tatt da jeg fikk den til konfirmasjonen, men nå synes jeg det er koselig å hedre røttene mine. Hadde jeg fått velge hadde jeg valgt den alle andre hadde, på stedet jeg er oppvokst og fremdeles bor. Jeg er glad noen valgte for meg.

Men jeg synes ikke at alle andre skal tenke slik fordi jeg gjør det.

Skrevet

I disse tider der folk stadig er på flyttefot, bor i utlandet etc. blir bunaden for meg mer et nasjonalt plagg. Og ja, jeg vet at enkelte steder i Trøndelag har sine egne bunader, men jeg har ikke røtter til noen av de stedene. Det er bare de to jeg nevnte som jeg har tilknytning til. Morsomt å lese alle reaksjonene, takk for synspunkter : )

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...