Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Noen her som har hatt det? Hvordan utviklet det seg? Hvor høyt blodtrykk? Hvor mye protein? Andre plager?
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Tja, såvidt. Jeg merket ikke noe særlig til det, men blodtrykket var vel rundt 160/110 tror jeg og proteinene oppe i +2 helt på tampen. Høyt blodtrykk fra midten av svangerskapet, gradvis høyere, proteinutslag helt på slutten.
Gjest Edemuli Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Ble litt svimmel, men ikke påfallende. Høyt BT og proteiner i urin. Bt ble enda høyere ettter KS 200/120, fikk da en helt for j.... hodepine som varte i ei uke. Måtte gå på med i 6 uker etter.
Simply Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Jeg var veldig uvel. Følte meg skikkelig syk. Hadde vondt i hodet, flimring foran øynene, vondt øverst i magen. BT var 155/100. +3 på ødem. Slo ut positivt på urinen. Blodprøvene viste sv.skapsforgiftning.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Fikk høyt blodtrykk litt over halveis i svangerskapet, å hadde noe proteiner i urin, men ikke mye. Både blodtrykket å proteinene varierte veldig fra dag til dag, men BT var hele tiden for høyt, så også slike ildfluer. Ca 2 uker før fødsel fikk jeg mye vann i kroppen, på det meste gikk jeg opp 2 kilo på 2 dager, dette var kun vann. Ellers gikk jeg ikke opp i vekt. Når det slo ut for fullt til meg, så fikk jeg vondt i rygg og mage, endte med akutt KS. Fikk høre etter fødsel at jeg ikke hadde noe utslag på proteiner, så det var blodtrykket mitt som var farlig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Takk for svar, tenker litt på hvordan det begynte og. Har nesten 140/90, plutselig veldig vektøkning, vann i bena, svimmel, urolig,kvalm,hodepine,veldig vondt under ribbena,midt fremme og ryggen, og 1+ i urinen. Jordmor mente at siden blodtrykket var så perfekt, at jeg bare hadde 1+ protein, og jeg ikke har hatt høyt blodtrykk tidligere i svangerskapet var det ingenting å bekymre seg for. Det var sikkert noe annet ufarlig som plaget meg, som for eks omgangsyken e.l. som var på vei. Usikker her jeg sitter..34 uker nå. HI
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 Vet du hva? Jeg synes du skal ringe føden og be om en leges vurdering med en gang. 140/90 og +1 er de fleste fødeavdelingers definisjon på svangerskapsforgiftning, og det høres direkte uansvarlig ut å ikke ta supplerende blodprøver av deg. I dag.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 Dette var på føden. Hadde ikke helt 140/90, hadde 138/86.
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Det er jo ikke helt på minimumsgrensen da, men om det har vært en plutselig stigning og det er i kombinasjon med proteiner burde du i hvert fall få rimelig hyppige blodtrykkskontroller fremover. Det kan du sikkert få gjort på legekontoret du hører til, uten timeavtale. Kommer du over 90 i undertrykk bør du kontakte føden igjen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Vær så snill, ring føden!! Det er som å høre om meg det du beskriver. Jeg hadde HELLP, og hadde det ikke blitt oppdaget når det gjorde, er det ikke sikkert at verken jeg eller barnet mitt hadde vært her. Min tilstand gikk fra ille til livstruende på sekunder. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Ser du hadde snakket m føden. Ikke gi deg. Be om en ny undersøkelse av en annen lege/jordmor.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Hei! Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg fikk påvist litt protein i urinen fredag, og blodtrykket var på 130/85, det er jo ikke så veldig høyt, men det er en god del høyere enn det jeg har hatt tidligere i svangerskapet. Jeg har planer om å mase meg til en ekstra kontroll på mandag (egentlig fikk jeg ikke ny time før til fredagen). Huff, syns dette er skummle greier.. Legen sa at det kunne bli KS eller igjangsettelse dersom det ikke hadde blitt endringer til fredag.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 Man trenger ikke ha sf selvom man har disse symptomene.. Man må få tatt en blodprøve som påviser sf. Symptomene kan være helt normale svangerskapsplager også. Hører folk si de har hatt snev av sf, det er noe som selvsagt ikke går an. Om man får påvist sf, må barnet ut. Det er kun noen bittesmå prosent som faktisk får sf, andre har hatt noen symptomer osv, men ikke sf. Har man sf så har man en alvorlig sykdom som i verste fall kan ta livet av mor og barn.
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #14 Skrevet 7. februar 2010 Ordet svangerskapsforgiftning brukes vel vanligvis om det som i medisinsk terminologi heter preeklampsi. Det kan man godt ha en stund uten at ungen må ut. Går det over i eklampsi eller HELLP-syndrom blir det akutt og livstruende. Rikshospitalet, som vel regnes for å ha et av Norges fremste miljøer på fødselshjelp, definerer svangerskapsforgiftning som 140/90 og +1: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/diagnoser?p_doc_id=40402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå