Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Er det noen som vet hvordan slik behandling foregår, må man f.eks sykemelde seg og holde seg i ro i forbindelse med befruktningen?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Blir sykemeldt noen dager i forbindelse med at de henter ut eggene, jeg ble overstimulert og hadde en del smerter. Sykemeldt i 5 dager, men det varierer.
Gjest ->>- Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Det er standard å sykmelde fra egguttak til innsett, vanligvis to dager. Sykmelding utover dette (i forkant pga psykiske eller fysiske reaksjoner på hormonstimuleringen eller i etterkant av lignende årsaker, eventuelt om man har flere negative forsøk bak seg) vurderes individuelt.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Hei En slik behandling er veldig individuell. Men en kan på en måte oppsumere det slik (syklusdagene er hentet fra mitt tilfelle, det varierer noe fra person til person): 1. Syklusdag 20-50: Ta medisiner (nedregulering+hormoner) for at du skal produsere mange fler egg enn normalt. Her kan du få bivirkninger, hodepine er en ganske vanlig bivirkning. Om du trenger sykemlelding i denne perioden, varierer om du er plaget av bivirkninger. 2. Syklusdag 42: Første ultralyd. Nå ser de på hvordan eggene har utviklet seg. Her skjer ett av to ting. Dato for uttak bli bestemt eller eggene er ikke blitt store nok, så du må til ny UL om noen dager. Hvis du må reise vekk for å ta UL, blir du sykemeldt og du vil nok bli på behandlingsstedet til ut den dagen innsetting er. 3. Syklusdag 50: Uttak av egg. Denne dagen må mannen være til stede for å avgi sædprøve for det er denne dagen eggene skal befruktes. Du og han får sykemelding for denne dagen. Du får til t.o.m den dagen innsettingen er. 4. Syklusdag 51: Du får telefon fra sykehuset om hvordan det går med eggene, om de har blitt befruktet og det ser bra ut. Noen ganger kan det skje at eggene ikke blir befruktet. Da får en ingen egg å sette inn igjen, så da vil forsøket bli avbrutt. Det teller ikke da som en av de tre forsøkene dere får dekket. Dette skjer ikke så ofte da. 5. Syklusdag 52: Innsetting. En enkel og rask prosedyre Så er det bare å dra hjem og ruge 6. Syklusdag 53-67: Rugetiden. Du tar progesterontilskudd fra syklusdag 50 (dagen for uttak). 7. Syklusdag 67: G-test enten i blod eller urin (15 dager etter innsetting). Jeg har vært sykemeldt ved alle mine forsøk. I mitt siste forsøk måtte jeg være i Trondhjem i 8 dager og ble da sykemeldt hele den perioden. Jeg ble også sykemeldt før jeg reiste og hele tiden i ettertid (er nå gravid). Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå