Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Har sett litt på nav sine sider, men blir ikke så mye klokere i grunn.... Kommer nok til å måtte kutte litt ned på jobb etterhvert, kjenner det begynner å bli litt tungt. Skal nok klare å jobbe 100% en stund til. Det er allerede lagt til rette for meg så langt det går an på jobben, noe som er kjempebra! Er bare i uke 21 enda. I forrige svangerskap ble jeg delvis sykemeldt utover ettersom det ble tyngre(først 20%, så 50%)men det var jo ikke fordi jeg ble syk! Ingen som sa noe om svangerskapspenger da... Det jeg lurer på er hvordan man søker, er det fastlege el jordmor som setter i gang prosessen? Og det står at man får feriepenger av de første 64 dager el noe sånt, regnes det da som halve dager om man går 50 %? (50 % i 10 dager tilsvarer 5 dager??) Noen som kan gjøre meg litt klokere??:-)
lykkeligmor til to<3 Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 jeg har svangerskapspenger, det får du kun om du har en jobb som kan skade fosteret. F. eks. fare for vold på arbeidsplassen. Og arbeidsgiver i tillegg ikke kan gi deg en alternativ jobb. Så regner med det blir sykemelding som blir mest aktuelt for din del. Mulig jeg tar feil altså) Det er fastlege som må fylle ut skjema sammen med deg for å få svskpenger.
M*A*S*H* Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Hei jeg kan svare deg på noen av spørsmålene dine hvertfall, og det er at jordmor kan søke for deg, eller legen, men det er altså helt ok at jordmor gjør det. Tror vi fant selve skjemaet inne på Arbeidstilsynets hjemmesider? Man taper feriepenger, det vet jeg, men akkurat hvordan de beregner om du får delvis svangerskapspenger, det aner jeg ikke. Man kan altså tape litt penger på sv.sk.penger, men man bruker ikke opp sine sykepenger pga er friskt svangerskap når det er jobben som er problemet og ikke helsa di. Jeg syns det var litt kjekkere å være hjemmeværende gravid på sv.skapspenger enn å gå sjukmeldt, for da kunne jeg liksom kose meg på kafé uten å ha dårlig samvittighet. Ps mange leger og jordmødre kan altfor lite om svangerskapspenger, så derfor blir det alt for ofte brukt sjukmelding istedet. Lykke til med arbeid og svangerskap:-)
M*A*S*H* Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Tror ikke det stemmer at det bare er fastlege som kan søke, både gynekolog/sykehuslege OG jordmor kan søke er jeg ganske sikker på. Min søknad ble skrevet av jordmor og ble godkjent;-) Det er et par år siden, men tror ikke at de reglene er endret.
Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2010 Syns også det er teit å gå hjemme sykemeldt når man ikke er syk! Syns heller ikke noe om å sitte på kafe da, har liksom ikke samvittighet... Skal i hvertfall høre med JM neste gang jeg skal på kontroll, skader ikke å høre. Man taper jo feriepenger ved å gå på sykepenger og da, man får i følge NAV feripenger for de 48 første dagene og for de 64 første dagene ved svangerskapspenger.
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Hei Jeg går på 80 % svangerskapspenger fordi jobben ikke kunne tilrettelegge meg. (jobbet natt) Jobben kunne kun gi meg en 20 % dagstilling så Graderte svangerskapspenger er ingen hindring. Både jordmor og fastlege kan sette i gang prosessen. De fyller ut et skjema om at du trenger tilrettelegging som du tar med til arb.giver. Om arb.giver ikke kan tilrettelegge mer enn så og så mye må h*n skrive dette på skjema/evnt eget ark. Se link. http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135 Skjema for Inntekts- og skatteopplysninger – arbeidstaker som skal ha sykepenger, fødselspenger eller adopsjonspenger må også fylles ut av arb.giver. (se link til høyre på siden) http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger Som nevnt over er det ikke så mange jordmødre eller leger som vet så mye om dette. Lykke til og jeg håper denne informasjonen er til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå