Gå til innhold

Vi skal leie ut leilighet, og jeg trenger tips i fra dere som har utleie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg tenke på når det gjelder ALT, liksom?!

Dette er en leilighet i huset vi bor i, som blir ganske stor (150 kvm)

Vi deler av huset til tomannsbolig. Vi har mange som vil leie, men jeg må lese meg opp litt ifht, regler osv..

Skal husleie forskuddsbetales?

Bør vi ta depositum?

Hvilke "regler" bør vi sette for leietakere?

Sikkert mye mer jeg lurer på, men jeg er helt blank. Har aldri leid ut før, og trenger litt hjelp fra dere snille damer :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ALLTID depositum. Vanlig med 1 mnd men jeg tror jeg ville tatt 2 mnd for en såpass stor leilighet.

Forskuddsbetaling ja. Mine flyttet inn den 7. og har fast betaling den 8. for den kommende mnd.

Ang. regler så er det jo veldig individuelt. Men ikke røyk inne er et must.

Skrevet

Meld dere inn i huseierenens landsforbund :) masse info tilgjengelig der.

Veit ikke om leieboerforeningen bare er for leietakere, men det kan du helt sikkert sjekke ut..

Les deg opp på regeler, så du ikke krever ting du ikke har rett til :)

Tenk på at prisen skal være overkommelig, altså ikke for høy. At standaren er god, men stilren slik at den kan passe ulike menneskers stil.

Dep bør man ha, men ikke ta for mange måneder, da det kan være vanskelig for folk og feks stille med 4 x huseleien!

Husleien betales på en fast dato, avtal gjerne datoen med de som skal leie så de får en dato som passer seg..

Ellers vanlige regler, som og ikke gjøre herverk,normalt hensyn til naboer osv... Jeg er ikke tilhenger av å gå leietakerene regler som stille etter 22 osv...Man er naboer på likt nivå, samme om man eier eller leier. Det er vitkig!

Du kan i allefall ikke sette regler,dere selv ikke vil følge!

Så må man lære seg å leve med lyder i huset :)

Ikke røyk inne er en grei regel :)

Var det jeg kom på i farta.

Skrevet

Det vanligste er faktis 3 mnd depositum.

Vi betalte 6 mnd depositum der vi bodde sist før vi kjøpte sel. Det er max hva man har lov til å ta.

Jeg ville i allefall ikke hatt mindere enn 3 mnd depositum. Om noe skjer går det fort penger.

Leietakere med fast jobb.

Ikke dyr

Ikke røyk

Helst par da er det mindere sjanse for mye festing.

At de må følge normale regler for husfred/hus ro.

At dere skal sjekke leiligheten så og så mage ganger i året og at dere gir de 1 mnd eller 14 dagers varsel før dere skal ha sjekk(sjekker da vannrør, brannvarslere, vinduer osv osv)

Kommer ikke på mer nå.

Men les gjennom husleieloven:

http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html

Skrevet

Tusen takk for hjelp! Skal lese gjennom husleieloven med en gang.. Ikke dyr blir et problem, de som ønsker å leie har en hund :-) Men det er ok for meg. Værre med røyking :-/

Skrevet

Du kan også ha som klausul at det ikke skal være dyr! Husk REFERANSER. Alltid greit å vite hva slags folk du får i hus.

Skrevet

3 mnd depositum, 1 mnd dekker ingenting hvis noe skulle skje

Husleiekontarkt, oppsigelses tid, husdyr,framleie, røyking og hvor mange personer som skal bo der

Husleiekontrakter finner du en mengde av på nett

Sjekk referanser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...