Gå til innhold

Tall og tallbegrepsutvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive oppgave i matematikk om tall og begrepsutvikling.

Det skal være to spill aktiviviteter som stimulerer dette for 4-5åringer.

Jeg har valgt stigespillet.. men selv om jeg har ei jente på snart 5 finner jeg ikke ut hvilket 2spill jeg skal velge..

har dere noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yatzy! Da er det både ganging og telling.

Skrevet

men passer yatzy til 4-5åringer? de klarer jo kanskje ikke telle såå langt?

hmmm..

takk for tips :D må finne ut mer om yatzy

Skrevet

Stigespill og ludo er jo det samme da. Når det kommer til å utvikle tallbegrep, mener jeg. Man kaster en terning, og flytter like mange. Førstemann i mål vinner.

Må det være terningspill?

Hva med memory eller billedlotto hvor de skal kombinere tre og tre, to og to o.s.v.?

Brikken med to dukker passer sammen med brikken med to dukkesenger o.l.

Bare husk at det her er viktig at brikkene "hører sammen" slik at det er logisk for ungene å kombinere dem.

Ikke sommerfugler og båter, liksom. Det gir ingen mening å kombinere disse.

Men lag gjerne flere brikker med dukker, og flere med dukkesenger. Altså med forskjellig antall, slik at det ikke bare er å finne ut hvem som hører sammen, men at man også skal telle.

Eks. Biler og garasjer, blomster og vaser, dukker og senger, sommerfugler og håver, føtter og sko, jenter og kjoler, babyer og smukker m.m.

Skrevet

det må ikke være et terningsspill nei!

Billedlotto/memory i seg selv er det ikke så mye å skrive om....

men den "vanskeligere" memorien du Studentmamma nevner er litt mer krevende for barna... kanskje jeg kan finne mye ut om den!

Takk for tips!

Skrevet

Hva med uno eller andre kortspill... der man skal ha 4 og 4 like? de er gode spill mtp matte synes jeg ihvertfall.

Skrevet

hvilke andre kortspill?

Skrevet

Tja, kommer vel an på hva man har for hånden. Mye man kan bruke en vanlig kortstokk til. Det er og de kortene jeg fortalte om ovenfor med bilder, symboler o.l. Her hjemme har vi med ole brumm hvor man skal samle stikk. Når det gjelder vanlig kortspill kan jeg nevne; hopp i havet, samle stikk, kongekabal.. er det et krav at spillene skal spilles med flere deltakere eller kan de spilles individuelt og? jeg kan hente min kjære mattebok og se hva det står der...

Skrevet

Vi spiller "Go fish" med jenta vår som akkurat ble 4. Da får hun øvd både på å legge sammen (til 4, åpenbart), og til å lese tall-tegnene.

Det er 13 par i kortstokken vi bruker (et Pet Shop-spill), så det er ergo 13 tall å øve på. Kan også øve på å regne ut hvor mange poeng vi har fått hver, om jeg har fått 5 så har hn fått...? osv.

Skrevet

Må det være typiske brettspill eller kan det være ut på gulvet?

Skrevet

Hva med monopol som er fra 4 år og oppover?? Det som det følger med en bil på som på en måte styrer spillet? Sønnen min på 4 år fikk det til jul og synes det spillet er topp. Det går ann at barna er med å har ansvar for banken også siden alle pengene er 1 kr sedler.

Skrevet

Domino?

Det er noen små brikker med 1-6 prikker på hver side av brikken.... herregud jeg er elendig å forklare..!! Google hvis du ikke vet hva det er :)

Barna må da telle prikker samtidig som de ser møsnteret av prikker (som på en terning), og skal legge den inntil en brikke med samme antall prikker/samme mønster.

Skrevet

Jeg var en gang på et kurs om matematikk i barnehager. Der viste de en lek som var sånn her:

Man legger ark på gulvet med forskjellige tall på(kan bruke prikker). Hvis det er 15 barn som er med i leken så må summen av alle tallene bli 15. Så spiller man musikk og alle går rundt. Når musikken stopper skal alle sette den ene foten på et ark som ligger på gulvet, men man må ha like mange personer på arket som det er prikker(tall). Hvor fort klarer man å få alle barna riktig plassert?

Skrevet

det er et spill som heter "se hva jeg kan"

utrulig bra.. fra 4 -7 år.

super pedagogisk og morsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...