Gå til innhold

Ang TV-titting, spilling, data etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som hadde store ambisjoner om å være skikeklig restriktiv mht til dette? Alt virker så lett før man får barn eller mens de er små. Nå som guttungen er 9 år har realiteten bitt meg i rumpa, det er ikke så lett å få dem til å "gå ut og leke" hver dag etter skolen lengre... Og lego, tegning etc fenger ikke lengre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ikke tv. Nå er det jo litt seint å fjerne tv'n når gutten er blitt 9, men poenget er at når heller ikke de voksne sitter foran tv'n eller pc'n (pc hadde vi), så er det enklere å få barna til å gjøre noe annet også.

Min erfaring er at barn elsker å gjøre ting med foreldrene. Så jeg fant en fellesaktivitet for oss hver ettermiddag, enten ute eller inne, og det var aldri noe problem å få ham med på det. Formingsaktiviteter som å bygge melkekartonghus var veldig populært. Vi gikk også mye tur og plukket med oss kongler og greiner som vi laget noe av da vi kom hjem. Vi lekte lego sammen, og bygget togbane.

Han holdt også på alene. Jeg holdt på med mitt og han med sitt. I tillegg deltok han i middagslagingen og husarbeidet. I gjennomsnitt spilte han vel pc eller gameboy maks en time på kvelden.

Da han ble større fikk han en tv på rommet. Jeg har fortsatt ikke tv. Han hadde en periode med mye tv-spill fra han var 15 til 17, men de siste par årene har han kuttet mer og mer ut. Han sier nå (19 år) at han ikke vil ha tv når han flytter hjemmefra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...