Gå til innhold

Er det virkelig så ille at jentene våre kler seg ut som prinsesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og at guttene får kle seg ut som en superhelt? Jeg leser at flere syntes det vitner om dårlig fantasi fra foreldrene, men det er vel ikke det det handler om?

Datteren min elsker alt som er rosa, prinsesser, feer og glitter. Skal jeg da kle henne ut som en bil bare fordi jeg ikke vil gi inntrykk av at jeg har dårlig fantasi? Eller burde de få lov til å bestemme litt selv?

Kan ikke forestille meg hvor trst datteren min ville blitt om hun måtte kle seg ut som en tiger og alle andre jentene i bhg var kledd ut som rosa prinsesser..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå synes jeg du overdriver.....hva med en pusekatt som er hvit og en evt rosa sløyfe i håret?? (hvis tema er et dyr). Eller en sommerfugl.....

Karnevalssminke (for de barn som tåler det) gjør jo mye for kostymet....

Som regel er temaet for karneval enten eventyr eller dyr....og det er FAKTISK ikke vanskelig å bruke fantasien.

Barna får jo bestemme selv innen temaet (så sant man har mulighet for å skaffe kostyme, lage selv, eller kombinere vanlige klær med litt kjøpt).

Jeg er sikker på at din datter har et favorittdyr eller et eventyr hun liker aller best....

Skrevet

Overdriver jeg? Datteren min kommer garantert til å bli lei seg om hun ikke får lov til å være prinsesse, du kjenner da ikke datteren min og kan vel ikke vite hvor lei seg hun blir?

Det er ikke noe temakarneval i bhg, man kan velge selv. Hadde temaet vært dyr så hadde det ikke vært noen sak for da hadde jo alle barna vært dyr.

Skrevet

det pleier da ikke være tema på karnevalene? Ikke i vår barnehage ihvertfall, her kler vi oss ut akkurat som vi vil. 1-åringen blir nok ei mus men 3-åringen er ikke helt avgjort enda. ;) Noen ideer? har lyst til å sy begge selv da, så må være noe som er forholdsvis enkelt. :) Antagelig blir han thomastoget eller noe slikt! :) heheh

Og så til temaet :P Det er jo bare gøy at jentene som har lyst til det får lov til å gjøre seg ekstra pene denne dagen. Skjønner virkelig ikke problemet. Er jo ikke meningen at barnehagekarnevalet skal være et bevis på foreldrenes fantasi. hahaha må jo le litt da av noen her inne som absolutt må TRØKKE sine meninger i fleisen på andre og gi andre dårlig selvtillit med å virkelig vise hvor fantastiske mødre de er som IKKE lar jentene sine få være prinsesser. tøys!!!!! Om ungene er store nok til å få bestemme dette selv så skal da ikke noen tullete anonyme voksne på et forum få komme å si at det de har lyst til å kle seg ut som er lite kreativ så nei det kan vi ikke gjøre, men KATT, ja det er kreativt, så det tar vi...? spiller ingen rolle om du vil være katt eller ikke lille venn. dib-damene har bestemt det! ;)

Skrevet

det pleier da ikke være tema på karnevalene? Ikke i vår barnehage ihvertfall, her kler vi oss ut akkurat som vi vil. 1-åringen blir nok ei mus men 3-åringen er ikke helt avgjort enda. ;) Noen ideer? har lyst til å sy begge selv da, så må være noe som er forholdsvis enkelt. :) Antagelig blir han thomastoget eller noe slikt! :) heheh

Og så til temaet :P Det er jo bare gøy at jentene som har lyst til det får lov til å gjøre seg ekstra pene denne dagen. Skjønner virkelig ikke problemet. Er jo ikke meningen at barnehagekarnevalet skal være et bevis på foreldrenes fantasi. hahaha må jo le litt da av noen her inne som absolutt må TRØKKE sine meninger i fleisen på andre og gi andre dårlig selvtillit med å virkelig vise hvor fantastiske mødre de er som IKKE lar jentene sine få være prinsesser. tøys!!!!! Om ungene er store nok til å få bestemme dette selv så skal da ikke noen tullete anonyme voksne på et forum få komme å si at det de har lyst til å kle seg ut som er lite kreativ så nei det kan vi ikke gjøre, men KATT, ja det er kreativt, så det tar vi...? spiller ingen rolle om du vil være katt eller ikke lille venn. dib-damene har bestemt det! ;)

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle hva andre synes? Hvis datteren din vil kle seg ut som prinsesse, så er vel det greit?

Jeg har en datter på snart 8 mnd og jeg må innrømme at jeg ikke er spesielt interessert i at hun skal bli en "prinsesse-jente", som bare kler seg i rosa og vil ha strutteskjørt på turninga, men blir hun det, så blir hun det. De vokser det forhåpentligvis av seg etterhvert.

Skrevet

Da har du jo ikke noe problem da...så lenge det ikke er tema så kan da vel datteren din velge selv. Datteren min har vært prinsesse alle de gangene det har vært karneval i hennes bhg (uten tema).

Var vel ikke sagt i noen tråder her inne at de ikke skulle få lov til å velge selv når det var uten tema. Da får det jo bli som det blir, mange prinsesser og mange superhelter ;o)

Skrevet

Jaja...noen som vrenger litt på hva man sier her ja ;o) og for å opplyse deg litt så har min datter vært prinsesse alle gangene det har vært karneval i bhg :o) uten at jeg har hatt problem med det. Jeg ville tatt det som en positiv utfordring hvis det hadde blitt tema for karnevalet i ungenes bhg.

Skrevet

Har du lest alle karnevalstrådene her inne altså?

Jeg har ikke sagt at det er noe problem for meg, datteren min får selvfølgelig lov til å bestemme selv. Det var bare noe jeg undret meg over, at noen syntes det er så ille med alle prinsessene og superheltene, ikke verre enn det!

Skrevet

Nei, det spiller overhodet ingen rolle, jeg bare undret meg litt. Er lov det eller?

Skrevet

Ikke ALLE hehe, men de som har stått her inne de siste dagene ;o)

Jeg må medgi at jeg begynner å bli lei prinsesser og superhelter (jobber i bhg selv), men om det er det som barnet vil kle seg ut som så skal jeg for all del ikke ta den gleden fra dem.

Men nå må jeg ordne snuppa og meg her...hun skal i bursdag (prinsessetema).

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

I midten av februar er det karnveval i barnerhagen til jentene min.

Eldstejenta på 3.5 år ville har fin prinessekjole og det fikk hun:)

Hun fikk velge helt selv, men som de fleste andre småjenter så er hårpynt,rosa og kjoler veldig stas:)

Minstjenta på 1 1/2år skal også være prinsesse, fant en annen kjole til henne:)

Jeg synes bare det er kjekt å kle jentene mine opp i typisk jenteklær etc..

Men hadde eldstejenta ville vært cowboy så kunne fått lov til det også.

Skrevet

er det nå jeg skal si at min sønn ikke fikk lov til å være spaiderman?

det er rett og slett fordi oppførselen sånne kostymer skaper ikke er en adferd jeg syns noe om.

hva andre måtte ønske for sine barn spiller ingen rolle, så lenge jeg slipper å ha en sønn som løper rundt som en tulling og skal skyte folk.

akkurat som jeg ikke vil ha en datter som tror livet dreier seg om å se flott ut.

Skrevet

Ja ikke sant, barna må få lov til å bestemme selv (innenfor noen grenser da selvfølgelig)!

Skrevet

Det er jo en kjensgjerning at mange jenter i bhg. blir opptatt av prinsesser en periode, men jeg synes det er viktig å åpne for at andre ting er kult også. Min eldste datter vil nå være prinsesse på karnevalet neste uke, men når vi spør nærmere om det, så viser det seg at hun egentlig gjentar det noen andre har sagt. Men, om hun fortsatt hevder hun vil det så skal hun selvsagt få lov til det. Hun var ballerina forrige gang, og det er jo ikke så stor forskjell akkurat.

Skrevet

Jeg mener det skal få lov til å bestemme selv, men innenfor visse grenser.

Pistoler og ting som det er ikke innenfor mine grenser. Da kan han få være spiderman uten pistol (eller hva det måtte være).

Prinsessekjole syntes jeg er ganske uskyldig, det blir jo det samme som at hun vil ha på seg rosa klær fordi hun synes at rosa er den fineste fargen i verden. Hun får ikke lov til å kle seg ut som en Bratz dokke derimot

Skrevet

Det er jeg enig i såklart!

Men min datter er bare 2,5 år og prinsesse/fe osv er det eneste i verden som er fint nå, eller jeg er sikker på at ballerina også ville vært fint. Så lenge hun kan ha på seg en rosa kjole er det bra tror jeg. Kanskje hun vil være noe annet neste år, hvem vet:)

Skrevet

problemet er at skytingen ikke stopper selv om pistolen er borte. da tar de andre gjenstander og later som det er pistoler og slikt. og det syns jeg ikke er greit.

hehe.. forstår godt at Bratz dokke er litt heftig.

jeg er ikke så glad i utsende fiksterte ting, der små jenter får masse skryt for fine prinsesseklær. jeg vil heller at de skal få skryt fordi de gjør bra ting, eller er flinke til noe. den illusjonen om at "jeg kan sitte her og se søt ut også kommer alle og skryter av meg" syns jeg ikke så heldig.

bare derfor jeg ikke liker det.

Skrevet

Jeg ser den altså, men jeg håper på at barnehagepersonalet er såpass profesjonelle at de syntes alle utkledninger er like fine (ihvertfall sånn utenpå:)

Jeg er heller ikke interessert i at jenta mi skal tro at alt dreier seg om utseende, men litt pen skal hun få lov til å føle seg nå og da:)

Skrevet

Ikke "ille" at alle jenter kler seg helt likt, men det ser nå en smule dumt ut når 19 av 20 jentunger kommer med samme prinsessekostymet fra Brio eller Toys R Us.

Når ungene er så små som barnehage er vel egentlig helt opp til oss foreldre og sette foten ned og si, at nei, nå skal du være noe helt annet i år.

Jeg var helt overlykkelig da jeg først hørte at det skulle være sirkustema i barnehagen. Så hørte jeg en etter en av mødrene si, at ja da skal DU få være sirkusPRINSESSE.

Så i vår barnehage, så kommer det 19 prikk like sirkusprinsesser.....

Jeg sendte ungen i butikken med beskjed om å velge alt annet en rosa brannfarlig glitter og stasj, så i år skal hu være klovn. Og gjett om hu gleder seg! Hu vet at hu antagelig blir den eneste. Pluss at hu kommer til å bli så søt og til og med malt.

Så ja, det er faktisk en del ille når rosahysteriet tar overhånd i barnehagen, og de samme foreldre hyler hvor dumt det er at enkelte foreslå skoleuniformer.........

Skrevet

Her lar jeg jenta mi bestemme selv hva hun vil ha på seg i barnehagens karneval, vil hun være prinsesse, så får hun være prinsesse. Skulle det dukke opp ønske om å være utkledd som byggmester Bob, ja så får hun det. Det viktigste er at hun vil få en koselig stund på karnevalet, og da er det å kunne få bestemme selv hva hun skal ha på seg en stor del av den biten vil nå jeg mene..

Men i år er det tema på barnehagens karneval og det er FARGER..f.eks at barna er kun kledd i klær med en bestemt farve eller regnbuefarver osv. De vil ta vekk fokuset fra kostymestyret som kan herje i barnehagen i disse tider. De vil at en skal bruke av det en har og ikke ha noe kjøpepress..

Er ikke alle som har råd til å kjøpe noe spes kostyme til de små eller er noe spes anlagt på hånarbeidsfronten (da peker jeg på meg på det punktet..he he..er dårlig på å sy..fantasien er ikke så mye å skryte av helelr...), så jeg synes det er en fin greie de har på karnevalet i år.

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så ille jeg da, jeg syntes ikke det du skrev var noe særlig oppklarende:)

Enig i at de ferdigdressene fra nille, toys R us eller brio ikke er så fine, ihvertfall ikke når alle har de samme. Jeg skal prøve meg på å sy selv, blir kanskje ikke så fint det heller:).

Uansett, det spiller da ikke noe særlig rolle så lenge barna er fornøyde. Datteren din er kjempeførnøyd med å være klovn, og det er jo flott.

Datteren min ville blitt lei seg om hun ikke fikk være rosa, så da får hun være rosa., jeg syntes ikke at det er noe å sette foten ned for.

har ikke sagt et ord om skoleuniformer jeg da:)

Skrevet

Enig, det syntes jeg var en fin "greie":)

Skrevet

Min lille prinsesse fikk velge selv og likte prinsesseklær. Nå er hun min store prinsesse og velger svarte hettegensere og militærstøvletter. La nå jentene være pyntejenter hvis de vil. Fritt valg av klær er vel greit uansett, skulle jeg mene, og ser ikke noe værre i å være jente og jentete enn gutt og guttete. Siden den store trenden er at man skal kle seg som man vil uansett, ser jeg definitivt ikke på det som livsfarlig med litt blonder og pastellfarger.

dronning

Skrevet

Ehh - jeg er lit fersk i gamet, men finnes det ikke superprinsesser! Sånne som kan klare alt og ikke bare være søte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...