Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Min datter på 11 mnd sover ikke hele natten gjennom, og jeg begynner å bli ganske så sliten og lei. Jeg vet ikke hva det er som gjør dette, men HVER eneste natt våkner hun i 3 - 4 tiden, og er lys våken i opp til en time. Jeg har måtte gikk henne flaske for at hun skal roe seg og sovne igjen.jeg tar henne også over i min seng, og der sover hun til morgenen. Har også prøvd å ikke gitt henne flaske, men da kan hun være våken i både 2 og 3 timer. Hun sover på rom med meg fordi jeg har kun ett rom i leiligheten jeg bor i. Jeg vet jo ikke om det er fordi hun spiser for lite om dagen, eller sover for mye.. ( vet ikke hvor mye mat eller søvn hun bør ha) -skriver derfor inn rutinene og maten hun spiser en helt vanlig dag. håper noen kan hjelpe meg!!! ca. 0800 - våkner, - stell (våkner av seg selv. tidspunkt kommer an på hvor mye våken hun va om natten) ca. 0830 - Frokost -Grøt av ca. 1,5 dl vann + litt vann å drikke 1030 - mellommåltid- får litt vann å drikke, og litt frukt 1100 - ut å leke litt, gå tul o.l 1200 - lunsj- Brød med pålegg, ett halvt beger fruktpurè og evt. litt frukt + vann å drikke 1230 - litt MME på flaske (100 ml) 1235 - Hvile ute i vogna (2 timer, + - en halv time) 1500- middag - ett middagsglass, og ett beger med fruktpurè + vann å drikke 1800 - grøt av ca. 1,5 dl vann + tran + vann å drikke 1830. stell 1900- flaske med MME (mellom 100 og 150 ml) 1905- Sove ----------------------------------------------- I det siste har hun heller ikke ville hatt middag, og heller ikke flaske på formiddagen og kvelden. Er det på tide å kutte ut flasken ? Blir det for mye? Hun er generelt lite interessert i mat, og det er litt slitsomt av og til når jeg må underholde henne for å få i henne mat. Blir jo nervøs for at jenta mi ikke får i seg nok håper noen kan komme med litt tips, og kommentarer på rutinene mine. gjør jeg noe feil?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 En ting er sikkert. Hun sover ALT for mye på dagen! Kutt ut sovinga til maks 1 1/2 time... Kanskje hun er litt matlei ? Prøv noe nytt og spennende!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Det er vanskelig med små og mat ofte syns jeg.. Men sånn jeg ser det etter det du har skrivd opp så kanskje hun får litt for ofte noe å spise/drikke? Altså om hun drikker flaske ved halv ett tiden, å skal ha middag igjen kl 15? Kan være hun ikke rekker og bli sulten. Jeg ville kanskje forsøkt med 4 måltider, evt. ett mellommåltid, ikke så mye frukt heller. Hun begynner å bli stor. Hun trenger strengt tatt ikke flaske. Begynn med kopp/glass. La hun få drikke til hvert måltid, ikke flaske mellom. Kanskje en flaske etter kveldsmat for kosen sin skyld. F. eks: Frokost: Det hun pleier å få + en kopp med melk Lunsj: En skive og en frukt Middag: Middag og fruktpurè Kveldsmat: Det hun pleier og en kopp med melk. Ikke sikkert hun trenger mer flaske. Ikke sikkert dette er rikgit for ditt barn. Men syns det virket som hun fikk mat/drikke (mme metter jo godt) ofte.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Hei på deg slitne mamma Alle unger er forskjellige og i tillegg vil de ha faser hvor de spiser mer eller mindre enn de har pleid. Det er helt vanlig. Hvis ungen din er frisk og sunn og legger på seg, er det ingen grunn til uro vedr inntaket. Ser at du gir henne middagsglass til middag. Hva spiser du selv? Nøkkelen til å øke matinntaket vil kanskje ligge i at dere koker middag og spiser sammen, la henne få plukke litt selv. Min første unge var veldig pirkete i maten lenge, antakelig siden vi ikke laget felles middag da hun var liten. Nummer 2 og 3 spiser det vi andre gjør, helt fra starten av. Kanskje også en ide å ikke mose ting, slik at hun kan plukke. Erter, gulrotbiter, fiskekake etc. Spennende å få se hva man egentlig har i seg! Når det gjelder nattesøvnen så er det lite som vil skje før datteren din finner ut av det selv. Skriker hun når hun ligger i senga våken? Hvis hun ikke skriker, så prøv å ignorer henne. Ha det mørkt og lag ingen bevegelser og lyder. Med tiden vil hun innse at det ikke kommer til å skje noe, og falle til ro. Det du beskriver høres normalt ut, så ingen grunn til drastiske tiltak. Hvis hun godtar det, ville jeg kanskje byttet ut melket med vann, slik at det blir "null service". Ha flasken på rommet og lag minst mulig stuss om det hele. Lykke til...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Og det er ikke tannebisser på gang? Gi tran om morgenen. Ikke godt å ligge å gulpe tran til langt på natt. Kutte ned på sovinga med en halvtime? Trenger mere mat? Lag grøten med melk i stedet.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 takk for svar Jeg har prøvd å gitt henne av maten som vi spiser til middag ( i biter, som hun får plukke på selv) men hun kaster bare ALT på gulvet. er rett og slett ikke interessert i å spise. Jeg skal prøve å kutte ut flaskene, og kutte ned på sovingen håper det hjelper. men kan jeg begynne å gi henne kumelk, eller skal jeg gi henne mme til måltidene ? og du som sa jeg jeg skulle lage grøt med melk.. mme eller kumelk ? HI
Tommage♀♂ Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 Jeg ville flyttet luren til tidligere på dagen. 11-11.30 kanskje, da kan hun gjerne sove 2 timer. Og på natta kan du gi henne vann. Det er hardt de første nettene, men etterhvert blir det ikke så attraktivt å våkne, og resultatet blir mer sammenhengende søvn=)
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Alle unger har ulikt søvnbehov! Du kan ikke si at 2 timer dupp for en 11 mnd gammel baby er for mye!!! Mine to eldste sov mye mer enn det, og hele natta fra 7 til 7 i tillegg. Nummer 1 hadde to 2-timers dupper til hun var 15 mnd...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 sover for mye vil ikke jeg si. Når tulla mi var på den alderen sov ho to lurer på tilsammen ca 3 timer. Sovna før syv på kvelden og sov hele natta. Er nå 19 mnd og sover 2 timer på dagen på en lur. Og legger seg litt før syv nå. Jeg ville heller prøvd og få den lange luren litt tidligere, så kan ho kanskje ha en liten power nap før middagen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Tror kanskje et triks er at hun er skikkelig sulten når dere setter dere til bords sammen? Hun tåler det nå. Jeg tror du gjør mye rett jeg, så det er bare en vane (uflaks) at hun våkner om natten.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Min datter som nå er 5, sov heller ikke rundt før hun var laaangt over 2. Jeg måtte ty til Vallergan for å lære henne ett godt sovemønster om natta. Det sies at man kan slutte å gi flaske om natta fra 6 mnd alder, men min fikk det så lenge som mulig. Slik at jeg fikk sovet noe:-S Jeg gikk ut i full jobb når ho var 11 mnd, så for meg var det ett hel****. Hun var full tid i barnehage,og hadde masse utelek og aktivitet. Det hjalp ingenting for meg å la henne sove mindre på dagen, eller legge henne senere.Det gjorde heller alt verre. (så mitt tips er å sjekke med lege/helsestasjon,og evnt gi vallergan)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 og du som sa jeg jeg skulle lage grøt med melk.. mme eller kumelk ? --------- Først lager du med mme. Når hun er vant til det, så går du etter ca en måned over til vanlig kumelk. Det var det eneste som hjalp her. Skikkelig passende tung nattmat, som samtidig ikke var alt for kraftig,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå