Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 ???? jenta vår på 13 dager har ikke navn.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Finfint. Tenker litt på den tapre lille heltinnen til Roald Dahl, men det gjør da ingenting =)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Høres fint ut. Men den H'en er helt unødvendig. Gjør det heller ikke noe lettere for jenta når hun skal prøve å skrive navnet sitt. Da prøver man gjerne å få barnet til å høre lydene: "MMMM - AAAA - T - Og så en H for å være litt jålete - III - LLLL - D - AAA" Høres det fornuftig ut?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 H'en er da virkelig med i Mathilda/e. Jeg har selv en Mathilde (ja, med h!) og for det første, h'en uttales. Prøv å si Matilde uten h, det høres bare rart ut. Og for det andre, hun klarte da utmerket å skrive navnet sitt som 4-åring, selv med h.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 Selvsagt skal H'en med hvis dere uttalter Mat- Hilde. Men dersom HI tenker seg å si Ma - Tilda, så bør den ikke med. Ma-Tilda høres sikkert rart ut for deg, siden du har en Mat - Hilde. Men du hadde nok klart å si det hvis du ble kjent med en unge som het Matilda uten H.
shari_z Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Liker det godt! Jeg har alltid likt navn som ender i -a, så jeg synes dette er bare nydelig. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Hvordan kan du da si om h'en er jålete hvis du ikke vet om de uttaler det Ma-tilda eller Mat-hilda? Ja, vi sier Mat-hilde og det er ene og alene fordi Ma-tilde høres litt rart ut. Har møtt et par Ma-tilder og jeg synes det høres ut som man svelger ned midt i navnet så en lyd forsvinner.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Skikkelig Ola Nordman-pottit argumentasjon. Det er mange norske ord og navn som er mye brukt i Norge som ikke har en skrivemåte som stemmer overens med det man faktisk sier.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Nydelig, men uten H. Har selv en Matilde og er veldig fornøyd med det navnet.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 Nydelig, men uten H. Har selv en Matilde og er veldig fornøyd med det navnet.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #14 Skrevet 7. februar 2010 Du er jammen skikkelig frekk, først uttaler du at noe er jålete når du etterpå motsier deg selv, så når du går tom for argumenter til hvorfor du sa at det var jålete, så angriper du og sier at den andre driver Ola Nordmann-pottit argumentasjon, kun fordi du ikke har flere egne argumenter? God bedring, du er er åpenbart ikke helt sånn som du skal være.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 MItt svar om argumentasjon var det til det latterlige innlegget om Mat-Hilde og jåleri.Hvis du evner og se tråden er det ganske så tydelig. Innleggene legger seg nemlig til den du svarer, Det er vel helst du som ikke er helt som du skal være som ikke klarer å følge en tråd?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 Eh, ja og du har svart på mine og kommet med helt tåpelige utsagn fordi du ikke har noen gode argumenter. Det er jo du som ikke klarer å følge verken tråden eller argumentasjonen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #17 Skrevet 7. februar 2010 Det er mye mer vanlig å skrive dette navnet med h, så sjansen for å måtte stave navnet sitt i fremtiden blir større dersom man kutter ut h.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #18 Skrevet 7. februar 2010 Ja, jeg har et etternavn som vanligvis skrives med h, så jeg må alltid presisere at jeg heter [etternavn] "uten h". Tror nok litte Matilde må presisere ganske mange ganger gjennom livet at navnet henens skrives ut h.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #19 Skrevet 7. februar 2010 Såfremt man ikke heter Hanne, Hilde, Håkon, Hans e.l. så er h'er ganske stumme på norsk. Like fullt er det veldig vanlig å ha navn med mer eller mindre "unødvendige" h'er: Borghild, Marthe, Grethe, Ruth, Ragnhild, Christina, Thea, Johan, John, Thomas, Mathias osv. Det er en del av den norske navnetradisjonen, som selvsagt er påvirket av mange ting. Tar du en titt på folketellingene bakover i tid vil du se at norske navn hadde alle slags fjollete skrivemåter før i tiden, det er i alle fall ikke noe nytt.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #20 Skrevet 7. februar 2010 MathildA er kjempe fint!! Og a-endingen gjør det bare litt mer spesielt ;-) Har vurdert det selv, Roald Dahls Mathilda film er nemlig en av mine favoritter. hihi
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #22 Skrevet 7. februar 2010 Er jeg skikkelig frekk, fordi jeg synes HI bør skrive uten H dersom hun uttaler uten H? Jeg har ikke "gått tom for argumenter" og motsier meg selv, slik 9:29 påstår. Jeg bare drister meg til å være enig med henne i at H'en bør med hvis HI utaler Mathilde slik 9:29 gjør :-) Er det frekt å være enig med deg / la seg overtale av deg 9:29? Nei, det er heller du som er frekk når du påstår at det høres rart ut om noen kaller ungen sin Matilda og uttaler det uten H. Det bør være toleranse for begge dele. Annoh 8:52
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #23 Skrevet 7. februar 2010 Tror du må være full kl10.59. Dette er mitt tredje innlegg. Det første var det om Ola Nordman-pottit argumentasjon. Så sant du ikke skrev det om jåleri var det innlegget IKKE til deg. Det ligger heller ikke som et svar til ditt innlegg. Du jo tydeligvis ikke istand til å følge noe så enkelt som en tråd på DiB. Artig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #24 Skrevet 7. februar 2010 Fint med eller uten H:) Ville selv hatt H med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå