Gå til innhold

jeg er så tørr!! hva kan jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 12 uker på vei, og har begynt å tørke ut i hud og slimhinner. Klør over mye av kroppen, kjenner at huden er veldig tørr. I tillegg er jeg blitt meget tørr og sår nedentil, har fått en masse knupper der (har litt knupper ellers også). Ang det nedentil, så har jeg hatt dette en periode for et par år siden, hvor jeg var hos gynekolog, og det eneste han kunne råde meg til da, var å smøre med fet krem, og innimellom med kortison. Men kortison kan jeg vel kanskje ikke bruke nå som jeg er gravid? Klør så jeg blir gal....

Jeg spiser sunt og variert, har lagt på meg 3 kg, og drikker bare vann, i mengder hver dag. Hva annet enn å smære meg med hudkrem kan jeg gjøre? er det noe spesielt jeg kan spise som hjelper?

Og hvorfor er jeg så tørr???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at du klør er i hvert fall at du er tørr, men hva det kommer av er jo vanskelig å si. Vi blir jo tørrere på denne tiden av året. Kaldt vær, fyring inne osv... Det kan ikke være at du reagerer på et vaskemiddel?? Prøv å bytte ut til et uparfymert merke.

Noen råd:

Ikke vask deg med såpe, såpe tørker ut huden. Ikke dusj for ofte. Forsøk en vaskeolje, fås kjøpt på apotek. F.eks Aderma dusjolje (litt dyr) eller Eucerin shower oil. Velg den uten parfyme. Unngå for høy temperatur på vannet når du dusjer, det tørker også ut huden. Smør med en god fuktighetskrem morgen og kveld, evnt etter dusj. Velg uparfymert.

Til underlivet finnes det en spesiell serie på apoteket som heter Aco Intim, de har en olje man kan vaske med. Kjempe fin å bruke hvis man er tørr og sår. Legger igjen en liten tynn beskyttende hinne. Du kan evnt kjøpe intimkremen i tillegg som man kan smøre med utover dagen dersom oljen ikke holder.

Man kan også forsøke å ta tilskudd av Omega 3 kapsler, dette er bra for de fleste, men veldig fint for personer med tørr hud/eksem. Jeg vet at Apotek 1 skal ha 50% rabatt fra 15 februar (greit å spare litt). Nycoplus Omega3 10000 mg synes jeg blir den billigste, i hvert fall av de på apoteket. Så denne skal jeg kjøpe igjen et lite lager av når den settes ned i pris.

Ja, det var det jeg kom på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...