tattooholica Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 klikk inn på linken til bloggen min,- jobber til daglig som frisør, og hadde en skikkelig skrekk opplevelse for småbarns foreldre i dag. Vil legge til at ingen av de omtalte jentene bodde i samme bydel eller gikk på samme skole. blogg.no » tattooholica » Blogg » luse epidemi fortsettelse luse epidemi fortsettelse * 06.feb.2010 kl.22:08 i Blogg * Ingen kommentarer Ok,- nå har jeg fått "kvinnet meg opp" til å skrive mere detaljert... Jeg jobber til dagelig som frisør i en salong i Oslo. Hadde noen faste bestillinger i dag før jeg skulle ta en "drop-in time", Der satt det ei søt jente på 9 år, med faren sin og ventet på å klippe seg. -Væresegod neste på drop in, sa jeg, og jenta reiste seg og fulgte med meg til klippe plassen min. Hun satte seg ned og vi ble enig om hvordan vi skulle klippe håret hennes. Det ble en bob-frisyre, uten oppklipp. Så jeg begynte å dele inn håret hennes, Synes det var noe som så litt mistenkelig ut med en gang. Jeg begynte i salong når jeg var 15 år,- tok svennebrev for 9 år siden, så jeg har sett litt av hvert,- til og med ei jente med 4 ører... Jeg har jobbet mye med kunder med hodebunnsproblemer, så på det området føler jeg meg veldig sikker. Men jeg har aldri før klipt noen som har hodelus. La merke til etter en kort stund at det var noe som så mistenkelig ut... Så jeg spurte jenta om hun hadde noe kløe i hodebunnen, da sa hun nei. Så jeg roet meg umiddelbart litt med det og tenkte,- jaja, det er vel ikke noe "farlig". Men jeg så med en gang at det ikke var noe tegn på hverken sensibel, tørr, flass eller fet hodebunn. Etter å ha klipt halve hodet hennes så jeg fortsatt disse gjennomsiktige, hvitaktige sandkornene,- synes det var litt flaut på en måte, så ville ikke sitte å stirre veldig på det av hensyn til å ikke sjenere kunden min, men synes likevel at det var såpass spesielt at jeg ville rådføre meg med en kollega. Så jeg gikk diskret bort til ei kollega som har vært i yrket i betydlig flere år enn meg, og spurte om hun kunne komme og se på hodebunnen til min kunde. Hun spurte umiddelbart far om jenta hadde hatt lus, han sa hun hadde fått 2 lusekurer mot det kort tid i forveien. Etter å hahørt dette følte jeg meg mer komfortabel med å se litt nærmere, da oppdaget jeg masse levende lusedyr, som kravlet i håret hennes, og eksremt masse egg. ettersom hun var halvklipt følte jeg at jeg måtte fullføre klippen,- selvom jeg kjente at jeg begynte å klø i hodebunnen selv, så jeg gjorde meg ferdig og tok betalt. Etter å ha blitt ferdig med kunden, desinfiserte jeg alt utstyret mitt, arbeidsplassen min, hendene mine og sprayet desinfeksjonsmiddel på håret jeg hadde klipt av. Det skulle virke i 10 min før det hadde drept eventuelle lus og egg. 10 minutter etter, når jeg hadde skrubbet arbeidsutstyret mitt, etter å ha skylt av desinfeksjonsmiddelet, gikk jeg frem til venteplassen og sa,- værsegod neste på drop inn. Neste kunden min var ei 14 år gammel jente, pratet om frisyre, og bestemte meg for å rette ut håret før jeg skulle klippe det. Så jeg slo på rettetangen og gjorde meg klar, satt opp litt av håret, for å få ett jevnt utglattet rasultat og begynte og rette det, etter å ha retter noen passeer så jeg noe som lignet på luse egg. Henvendte meg igjen til min eldre kollega for å få ett andrehånds-syn på det, og hun sa med en gang at det var luse egg. Må ærlig inrømme at det er noe av det ekleste jeg har vært med på i hele min yrkeskarriere. Det er en ting med skitne kunder som det renner brunt vann av håret på når vi vaske,- men det kan absolutt ikke sammenliknes med det å se levende, blodsugende kryp kravle i hodebunnen i blandt masse luse egg! Oppfordrer derfor alle med barn til å klikke inn på begge linker her http://www.lusfrinorge.no/ http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2008/Februar/En-lus-legger-56-egg/
tattooholica Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 6. februar 2010 må bare skrive at jeg håper noen av dere har lest dette. er absolutt ikke hyggelig for en frisør med barnehagebarn å klippe kunder som det kravler av lus på,- så sjekk jevnlig!!
tattooholica Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2010 må bare skrive at jeg håper noen av dere har lest dette. er absolutt ikke hyggelig for en frisør med barnehagebarn å klippe kunder som det kravler av lus på,- så sjekk jevnlig!!
OsloMor Skrevet 6. februar 2010 #4 Skrevet 6. februar 2010 Men, du sa vel i fra til disse ungene/deres foresatte at de hadde lus??? Hvis ikke så har du jo gjort en ekstremt dårlig jobb som frisør og alminnelig lusebekjemper.
tattooholica Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2010 selvfølgelig sa jeg i fra, og sa hve de måtte gjøre utenom selve lusekuren for å bli kvitt det. men jeg klarer ikke å beskrive hvor vannvittig ekkelt det var å se de ekle. blodsugende dyrene klatre oppetter hårståene hennes... kommer til å ha mareritt i natt!
OsloMor Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 Nå ble jeg lettet, du skrev ikke noe om det i innlegget ditt, så jeg begynte å lure. Fysj, ja lus er virkelig heslig. Har virkelig hatt råflaks som har sluppet unna det i løpet av årene, men kjenner jo det klør bare av å lese innlegget ditt.
tattooholica Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2010 ja, kan skjønne at du lurte på det, men for meg, som en frisør med yrkes stolthet er det viktig å gi kunder råd, og si hvordan ting ligger ann på en profesjonell måte. håper de blir kvitt det,- for så langt ut i håret som de luse eggene var, så tyder det på at hun jenta har slitt med lus i i hvertfall 4-5 måneder...
tattooholica Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2010 ja, kan skjønne at du lurte på det, men for meg, som en frisør med yrkes stolthet er det viktig å gi kunder råd, og si hvordan ting ligger ann på en profesjonell måte. håper de blir kvitt det,- for så langt ut i håret som de luse eggene var, så tyder det på at hun jenta har slitt med lus i i hvertfall 4-5 måneder...
Gjest Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Skjønner at du synes dette er ekkelt, men noen NY luseepidemi er det nok ikke. Dette "går" hele året og mye av problemet er at lusa begynner å bli resistent mor lusemiddelet slik at det kan være vanskelig å bli kvitt det. Det er derfor viktig at vi foreldre sjekker barna våre ofte og bruker middelet riktig slik at vi best mulig kan bekjempe det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå