Gå til innhold

Noen som har barn som har startet i barnehagen 13 måneder gamle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på om det er riktig å starte så tidlig. Har hele tiden sett for meg at 1,5 år er en passe alder.

Jeg tenker å la henne gå 3 dager i uken fra kl 9-14.

Er dette mye for et så lite barn? Jeg skal jobbe hjemmefra men har ikke anledning til å aktivisere barnet. da må det sitte for seg selv her hjemme og leke.

Hva synes dere er best?

Ved 1,5 års alder må barnet gå 5 dager i uken 9-14.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår var 12,5 mnd då ho starta med tilvenning i bhg. Då hadde pappa og mamma brukt opp den lønna permisjonen. Mannen jobbar i nordsjøen, så ho har relativt korte dagar i bhg: han leverer ca. 9-halv 10 og hentar halv 3-3. Når han er ute blir dagane hennar i bhg eit par timar lenger (halv 8 til halv 4).

Dette fungerte greitt og jenta trivdes godt i bhg, noko ho gjer framleis (er 25 mnd nå). Ho var ganske klar for nye utfordringar og nye leikekamerater, og var ganske sjølvstendig då ho begynte (hadde gått frå 9mnd, spiste sjølv, var flink å gi beskjed dersom ho ville noko eller var misnøgd med noko). Så ho var veldig fornøgd all den tid ho var i bhg, og vi merka ingen endringar heime mtp atferd, spisemønster, søvn o.l. i samband med bhg.starten.

Meeen; dei første vekene var tunge i leveringssituasjonen. Ho ville ikkje at vi skulle gå, og gråt og protesterte. Dette var veldig tungt for pappa, som var den som leverte. Så om det hadde vore opp til jenta vår, skulle ho gjerne gått i bhg, men saman med mamma og pappa. :P

Leveringa ordna seg etter ei veke eller to, men ho har framleis dagar der ho ikkje vil at vi skal gå. Då fungerer det som regel med avledning av eitt eller anna slag.

Så alt i alt fungerte det fint med ein relativt tidleg bhg-start, og det fungerer fint framleis. Jenta har det veldig fint i bhg, og er i følge personalet blid som dagen er lang.

Skrevet

Tror det er veldig individuelt - ikke bare fordi barn er forskjellige, men fordi foreldre er det ;-)

Gjør det hvis DU føler deg komfortabel med det. Jeg gjorde det med min eldste og han ELSKET barnehagen fra første stund (12 mnd). Nå er han nitten, like harmonisk, sterk, uavhengig, lykkelig, handlekraftig, intelligent - ja - kan ikke for mitt bare liv se at han har tatt noe skade i hvert fall :-)

Skrevet

Vår yngste startet hos dagmamma da han var 11 mnd og har nå, 1 uke før han blir 1år startet i barnehage. Vi har desverre ikke noe valg så han må være der, men han stortrivdes iallefall hos dagmamma så velger å tro det går bra i barnehagen også.

Når det gjelder din lille, vil vel ikke dagen i barnehagen bli så lang som fra 9-14 en gang, for hun sover vel på dagen!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...