Gå til innhold

Uff, sønnen min sutrer så mye....Klarer ikke å kose meg når vi er sammen om dagene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så sliten når han sutrer for alt, hvordan få slutt på dette? Prøver å finne på mye med han, men kunne ønske at han i noen få min kunne leke litt på egen hånd. Det blir så jeg skjefter mye og hever stemmen for å få han til å slutte med sutringen og slik vil jeg ikke ha det. Virker som om alle koser seg slik med barna sine hjemme, men for oss er det mye mas. Han har godt av å være i barnehagen, der stortrives han.Men jeg får dårlig samvittighet når jeg ikke har han hjemme, selv om jeg har anledning til det. Han er 2 år. Noen med noen gode råd til en sliten mamma??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en datter som sutrer for ALT mulig i perioder, og du har min største sympati. Eneste rådet jeg har er å overse det, og gi positiv oppmerksomhet når han er blid og fornøyd.

Ellers tuller og tøyser jeg mye, og snakker i en lett og konspirerende tone når jeg skal få henne med på noe.

Skrevet

Synes det høres ut som om han kjeder seg jeg. Jenta vår kan fort bli litt sutrete hvis hun ikke holdes i aktivitet. Hva med å gå ut en tur istedenfor å være inne?

Skrevet

Han har antagelig til nå lært at du kun kommer når han gråter/sutrer. Kan være en ide å "overraske ham" når han ligger alene. Dukk opp og gi han litt kos når han ikke venter det. (ofte til å begynne med) På den måten lærer han at du er i nærheten, han mister ikke noe når han ligger alene.

Denne teknikken fungerte veldig bra når vi skulle lære småen at det var trygt og godt i senga hans.

La ham vite at du er der for ham, også når han ikke ber om det.

Skrevet

er mye ute med han, men nå har det vært for kaldt. Han klarer ikke å kose seg hjemme, elsker å være på farten, besøk osv. Det blir ofte så jeg roper; SLUTT OG SKRIK!!!!!!Angrer meg hver eneste gang.Kunne ønske han kunne kost seg mere med å leke alene.

Skrevet

Jeg tror at du er meg:) Her er det sutrejente av dimensjoner.. Hun også storkoser seg i barnehagen, aldri noe problem å levere eller hente, men når vi har kjørt i 3 minutter begynner sutringen. Og kjøre må vi gjøre for å komme hjem.

Hjemme er det sutring stort sett hele dagen. Tror det er en fase med henne fordi det begynte sånn ca når hun ble storesøster... Men det som funker her, er å spille spill sammen, spille kort (hun trekker et kort og så forteller jeg hva hun/vi skal gjøre.. løpe rundt bordet, hoppe, rulle, kose mamma, kle på lue, rydde klossene, pusse tenner osv. Da blir dagene utrolig mye lettere. Vi leker oss glatt gjennom en hel dag sammen. Og spesielt når hun trekker bake rundstykkerkortet. Da er hun i himmelen...

Det er mitt forslag. Jeg kommer tilbake og spør hva vi skal gjøre når hun har forstått at hun blir lurt....

Skrevet

Funker det å si til ungen: hvis du går og leker på rommet ditt en stund så skal vi gjøre "det" etterpå??

Det= noe som du vet jenta di har veldig lyst til å gjøre, som dere kan gjøre sammen.

Skrevet

Hei

Det var nettopp en artikkel om dette i "Foreldre og Barn" hvor de anbefalte å si til barnet noe sånn som at: "hvis det er noe du vil fortelle eller snakke om så snakk ordentlig og ikke sutre". De ga da barnet feedback på at de lyttet om barnet snakket normalt og la vekk sutrestemmen. Forskjell på å si "mamma jeg vil se postmann pat nåååå" med sutrestemme eller "Mamma, kan jeg få lov til å se postmann Pat?" med vanlig stemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...