Gå til innhold

Pepsi max like fyfy som cola?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Har jo lest at kaffe, te og cola skal man ikke ha så mye av, maks 1 liter cola om dagen..

Men gjelder det samme med pepsi max? Står bakpå at den inneholder aromaer (bl.a. koffein)

Skrevet

Det er koffeinet som gjør at man max skal ha en liter, og derfor er Pepsi i den samme kategorien. *sukk* (gleder seg til etter fødsel, ja...:) )

Skrevet

Hva som kan skje da?

Jeg hadde dilla på cola light da jeg gikk gravid med min datter, og drakk sikkert 3 liter for dagen, hver dag..

Hun har ikke tatt skade av det! :-P

Skrevet

Nei, si det. :) Vet jo med meg selv hvordan jeg,og de fleste andre, blir når man får i seg for mye kaffe; skjelving, hjerteslagene går fortere, generell uro osv. Om det er noen langtidsvirkninger vet jeg ikke men det er jo ubehagelig da, og fosteret får jo i seg det samme som deg.

Skrevet

Mnja.. Kan være du er inne på noe der ja.. Hehe..

Jeg har sluttet å røyke.. Så da må jeg for f* få lov til å drikke litt brus! :-P

Skrevet

Uff da! Jaja, da setter jeg den inn i kjøleskapet! Så får jeg drikke resten i morgen! Gleder meg til etter fødsel ja! :)

Men dere, så dere på Celebert Selskap på tv3 på torsdag?? Eller hele uka egentlig, hun Hilde Louise som drakk i hver episode OG var gravid? Er det bare meg som reagerte på det? Hun drakk til sammen et glass med rød, hvit og musserende, 4 dager på rad, tok en liten dæsj av hver.. Hallo! Også på tv da!

Men tilbake til pepsien, så er det sikkert litt forskjellig på hvordan både vi og babyen reagerer på koffein.. Jeg får feks. ikke skjelvinger og kjenner uro.. Så vi er forskjellige, men jeg skal klare å ikke drikke mer enn en liter per dag. Blir jo bare brus i helgene! :)

Takk for svar jenter!

Skrevet

Uff da! Jaja, da setter jeg den inn i kjøleskapet! Så får jeg drikke resten i morgen! Gleder meg til etter fødsel ja! :)

Men dere, så dere på Celebert Selskap på tv3 på torsdag?? Eller hele uka egentlig, hun Hilde Louise som drakk i hver episode OG var gravid? Er det bare meg som reagerte på det? Hun drakk til sammen et glass med rød, hvit og musserende, 4 dager på rad, tok en liten dæsj av hver.. Hallo! Også på tv da!

Men tilbake til pepsien, så er det sikkert litt forskjellig på hvordan både vi og babyen reagerer på koffein.. Jeg får feks. ikke skjelvinger og kjenner uro.. Så vi er forskjellige, men jeg skal klare å ikke drikke mer enn en liter per dag. Blir jo bare brus i helgene! :)

Takk for svar jenter!

Skrevet

Hahaha, var bare ment som en forklaring som jeg synes er plausibel, skal verken nekte deg eller påstå at jeg har god greie på dette:)

Ang røyken: synes du er flink! sånn oss i mellom hender det nok at jeg overskrider koffeingrensene jeg og...

Skrevet

Tror ikke hun Hilde drakk alkohol... La merke til at glassene hennes hadde litt annen farge på innholdet enn de andre. Men skal ikke si hundre prosent da.

Skrevet

Åjoda! Man kunne tydelig se at hun både sjenket til seg selv og ble sjenket til.. Men skal ikke si sikkert jeg heller! Husker bare at jeg ble så sjokkert.. Men det var hennes tredje da, så kanskje hun vet hva som går bra og ikke? Hvem vet? :)

Jeg holder meg langt unna hvertfall, er ikke så glad i alkohol fra før av heller!

Skrevet

Hun drakk eplejuice. hørte selv hun sa det (men så bare på ene dagen), og da skjenket hun fra en annen flaske enn de andre fikk fra. Flasken så ut som en vinflaske, men var nok en penere og dyrere juice/cider enn hva du får på Rimi. Det var til og med spurt om gjestene fikk alkoholftritt siden hun var gravid, og da lo hun og sa at det skulle tatt seg ut om de ikke fikk vin til maten bare fordi hun selv ikke kunne drikke alkohol. Så det så:)

Skrevet

Jeg tenker hjelp...har dere behov for mer enn 1 liter cola til dagen??

Koffein er medisinsk sett i samme gruppe/kategori som amfetamin, og vil gi samme effekt på et foster som på deg. Det er ellers 50% større sjanse for å abortere med høyt koffeininntak enn uten...

Drikk vann som tørstedrikk, og unn dere heller litt cola eller annet en gang i blant!

Og jeg vil absolutt fraråde pepsimax og andre lettbrus-typer! Kunstig søtningsmidler som aspartam omgjøres til formaldehyd (som er gift...) - det er virkelig noe dritt å få i kroppen. Spesielt hvis det har stått lagret lenge et varmt sted vil aspartam omdannes til formaldehyd + et annet stoff.

Da er det bedre å drikke litt brus med naturlig sukker.

Husk at det fosteret har å bygge nye celler med er det dere putter i munnen...

Skrevet

Lettbrus er ikke skadelig for fosteret ifølge Mattilsynet- greit å ikke drive skremselspropaganda her kanskje;)

Kan gravide drikke lettbrus?

Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 24.02.2005

Sist oppdatert: 01.11.2007

Spørsmål:

Jeg lurer på om lettprodukter kan være helseskadelig for fosteret. Kan gravide drikke for eksempel lettbrus?

Svar:

Ja, gravide kan drikke lettbrus. Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret.

Vær imidlertid oppmerksom på Mattilsynets råd som gjelder koffeinholdige drikker.

Gravide kan drikke:

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig leskedrikk per dag

eller 3-4 kopper te

eller 1-2 kopper kaffe per dag

http://matportalen.no/artikler/2005/2/kan_gravide_drikke_lettbrus

Skrevet

Vel, Mattilsynet forholder seg til det myndighetene har godkjent og sier... Og så må man jo bare velge om man tar alt det for "god fisk". Leter man etter informasjon om kunstige søtningsmidler andre steder, finner man helt annen informasjon. eks på disse sidene;

http://www.sarasverden.com/2009/01/06/pa-tide-a-forby-aspartam/

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/nutraswt.htm#kids

Dr. Olney warned of the damage that this product would do to the unborn and to children. He said that the FDA acknowledged "aspartame had been shown to induce brain damage in neonatal animals” but FDA dismissed the neurotoxicity as irrelevant on grounds that the approved uses of aspartame don’t include feeding it to newborn humans. Yet aspartame can be found in prescription and over-the-counter pediatric drugs and in pediatric vitamins. Nursing babies receive this poison from mothers who breastfeed. How gruesome! The recent plague of Attention Deficit Disorder (ADD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), autism, and birth defects manifest the neurologic devastations of aspartame. Supporting this view, Dr. Louis Elsas, Emory Professor of Pediatrics and Genetics, testified in a congressional hearing that aspartame is a teratogen (causes birth defects) and a neurotoxin.

Skrevet

De anbefaler å ikke gi aspertan til barn under 3 år i Norge. Så nå når jeg går gravid drikker jeg bare brus med sukker. De vet ikke nok om dette stoffet, så jeg vil ikke gi dette til lille gutt i magen. Ungene får heller aldri brus med sukker.

Skrevet

Lettbrus inneholder aspartam istedenfor sukker, et stoff som er veldig skadelig så vel for mor som for barn, men særlig for barna.

Enkelte forskere hevder at aspartam kan føre til ADHD hos barn, og det er bevist at det kan føre til hjerneskade. Det behøver sikkert ikke å gå galt, men det samme gjelder jo for alkohol, mange som drikker alkohol under svangerskapet føder helt friske barn. Men det er vel ikke dermed sagt at det er verdt å ta sjangsen.

Så her i gården er det nå cola istedenfor cola light.

Det er forøvrig helt feil at amfetamin og koffein er i samme medisinske gruppe. Begge er stimulerende midler, men det er også den eneste fellesnevneren.

Skrevet

hmm...ingen som har hørt om dose-respons her? De fleste stoffer, til og med vann, vil jo være giftige hvis man får i seg for mye, og det samme er jo såklart tilfelle m aspartam. Men artikkelen over sier ingenting om hvor stor dose som gir de observerte skadene, og det er neppe snakk om et lite glass lettbrus i ny og ne vil jeg tro.

Dessuten- det er mye uenighet blant vitenskapsfolk om den helsemessige effekten av dette stoffet, og hadde et samlet forskerteam konkludert med at aspartam i moderate mengder var skadelig for fosteret, så hadde ikke norske myndigheter sagt at det var OK å drikke lettbrus! Her er forskningen sprikende, og den ene forskningsrapporten motsier den andre. Så da blir det i bunn og grunn opp til den enkelte gravide kvinne å velge hvem man ønsker å stole på, hva som føles riktig og hva som føles "trygt" (selv er jeg av den overforsiktige typen og har trappet voldsomt ned på Pepsi Maxen nå som jeg er gravid, og drikker jeg brus nå er det stort sett med sukker).

Skrevet

Dette aspartamhysteriet er mye overdrivelser. Det finnes vel knapt noe stoff som er så forsket på som dette. Norske myndigheter er ikke i lomma på sukkerfabrikantene og er heller ikke med på å forsøke å drepe mesteparten av jordas befolkning, som disse teoriene ofte går ut på. Søk på fluor på de samme superseriøse nettstedene som man finner aspartamparanoiaen på og få deg en overraskelse. De sier omtrent det samme om fluor...

Skrevet

Jeg må jo si at det er blitt fryktelig hysteri og skremselspropaganda i løpet av de 10 årene som er gått siden sist jeg var gravid. Jeg forstår godt at man bør holde seg unna enkelte matretter og selvfølgelig alkohol og tobakk. Bortsett fra det som virkelig er bevist ikke å være bra for barnet tror jeg det beste er å leve mest mulig normalt også i svangerskapet, altså alt med måte. Det å drikke mer enn 1 liter brus om dagen har vel aldri vært sunt, enten det er lettbrus eller vanlig...?

Skrevet

Jeg er type avhengi av pepsi max, og var det å når jeg gikk med datteren min, og hun har ikke tatt noe skade av det..

Fikk beskjed på sykehuset at hvis jeg drakk for mye brus under graviditet og amming så fikk jeg en urolig unge, men min unge har hele tiden vært rolig og snill, og aldri hatt problemer med magen eller noe..

Så er nok veldig hysteri ute og går ja...

Skrevet

Koffein gir større sjanse for abortering sa min jordmor til meg. Om det er noe i det vet jeg ikke, men jeg tar ingen sjanser akkurat der... (en slurk innimellom går an da)

Skrevet

Enig, alt med måte! Men sliter vel litt med å holde meg til 3-4 kopper te - kanskje jeg kan bruke et Norgesglass og kalle det "en kopp"?

Skrevet

Ja det e ikke så lettnår vi alle får forskjellig e tilbakemeldinger fra helsevesenet.

Jeg snakket med min jordmor: hun spurte hvor mye brus jeg drakk. Jeg sa at jeg drakk 1-3 glass hver helg, men jeg drakk sukkerfri for å ikke få så stor baby som di alle snakker om...

Da sa hun til meg at det var bedre om jeg drakk vanlig brus. For i sukkerfri brus var det enkelte stoffer som ikke gikk igjennom morkaka, men ble liggende der... Og det er jo ikke så gunstig kan du si... Hun sa di ikke har funnet noe skadelig på di stoffene, men at i utgangspunktet så skal di jo ikke være der. Så hun mente det var best å være på den sikre siden...

Så nå kjøper jeg kunn sukkerbrus =)

Hun sa også at man måtte drikke nesten to liten med Cola for å komme opp i koffeininnholdet til en kopp med kaffi... og det var en kopp. Ikke et krus...

Ikke så lett nei...

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Ja, det stemmer visst det med at en ikke burde drikke mer enn en kopp kaffe om dagen når en er gravid. Det viser en forskningsrapport fra 2008. Drikker man mer enn det dobles sjansen for å miste. Man bør ikke overskride 200 mg kaffein om dagen. Endel leger anbefaler gravide å holde seg helt unna koffein for å være på den sikre siden.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/7195500.stm

Skrevet

ang Te som en nevner over her så finnes det koffeinfri te som er KJEMPEGOD!! London te med masse ulike smaker på helsekost, smartclub ++

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...