Anonym bruker Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Har brukt kalkulatoren på nav.no og kommer fram til at jeg får mer utbetalt om jeg velger 80%. Hvis jeg tar utgangspunkt i årslønn på 300.000,- altså 25.000,- brutto pr. mnd. blir regnestykket slik: 5769,- pr uke i 36 uker = 207684,- totalt 4615,- pr uke i 46 uker = 212290,- totalt Altså får jeg 4606,- ekstra om jeg velger å være hjemme 10 uker lengere. Da vil det jo ikke lønne seg å ta 100% lønn og ulønnet permisjon etterpå. Det er vel for de med felles økonomi det lønner seg for, for her taper jo far penger på at mor velger 80% lønn. Skal jeg være egoistisk, så velger jeg selvfølgelig den lengste permisjonen. Ser dette riktig ut, eller er jeg helt på jordet?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Det er jo ikke egoistisk å velge slik siden du da enten er alenemor eller far velger å ikke ta ut fedrekvoten. Om det er det siste minster dere disse 10 ukene.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Det stemmer at man får litt mer utbetalt totalt dersom man velger 80% lønn i 46 uker fremfor 100% lønn i 36 uker. (Tåpelig, igrunnen - man blir "straffet" for å gå fortere ut i jobb og/eller spare penger selv..) Så joda - for deg personlig vil det lønne seg å ta den lengste permisjonen. Forutsatt at du ikke har felles økonomi med barnefar, slik du nevner..
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Ja men for de som går ut i jobb etter å ha hatt 100% foreldrepenger og ikke tar ulønnet perm i 10 uker. De får full lønn disse 10 ukene og tjener da selvfølgelig mye mer på årsbasis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå