Gå til innhold

Permisjonspenger fra NAV, lønner det seg med 80% eller 100% hvis man bare ser på mors økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt kalkulatoren på nav.no og kommer fram til at jeg får mer utbetalt om jeg velger 80%. Hvis jeg tar utgangspunkt i årslønn på 300.000,- altså 25.000,- brutto pr. mnd. blir regnestykket slik:

5769,- pr uke i 36 uker = 207684,- totalt

4615,- pr uke i 46 uker = 212290,- totalt

Altså får jeg 4606,- ekstra om jeg velger å være hjemme 10 uker lengere. Da vil det jo ikke lønne seg å ta 100% lønn og ulønnet permisjon etterpå. Det er vel for de med felles økonomi det lønner seg for, for her taper jo far penger på at mor velger 80% lønn.

Skal jeg være egoistisk, så velger jeg selvfølgelig den lengste permisjonen.

Ser dette riktig ut, eller er jeg helt på jordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har meninger om dette?

Skrevet

Det er jo ikke egoistisk å velge slik siden du da enten er alenemor eller far velger å ikke ta ut fedrekvoten.

Om det er det siste minster dere disse 10 ukene.

Skrevet

Det stemmer at man får litt mer utbetalt totalt dersom man velger 80% lønn i 46 uker fremfor 100% lønn i 36 uker. (Tåpelig, igrunnen - man blir "straffet" for å gå fortere ut i jobb og/eller spare penger selv..)

Så joda - for deg personlig vil det lønne seg å ta den lengste permisjonen. Forutsatt at du ikke har felles økonomi med barnefar, slik du nevner.. :)

Skrevet

Ja men for de som går ut i jobb etter å ha hatt 100% foreldrepenger og ikke tar ulønnet perm i 10 uker. De får full lønn disse 10 ukene og tjener da selvfølgelig mye mer på årsbasis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...