Anonym bruker Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 jeg har veldig store bryster og synes det er litt problematisk med ammingen.. noen som har tips om ammestillinger eller bare tips generell?
habe Skrevet 6. februar 2010 #2 Skrevet 6. februar 2010 ammedamen på helsestasjonen laget en rull av papir og la under brystene mine for å få dem litt opp, kan sikkert bruke en avis eller et blad. Det hjalp litt, men ikke så greit å få til når man er uke på kafè f.eks..
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Jeg bruker den "ledige" hånda til å støtte litt under brystet i starten. Etterhvert som han spiser og brystet blir "slappere" så behøver jeg ikke å holde. (funker fint på kafe). Jeg har også hatt hell med "tvilling"-stilling, men den får jeg ikke til uten ammepute, men jeg har sett at andre klarer det uten ammepute. Hvis du får det "rull"-trikset til å fungere kan du lage en rull av en gulpeklut og ha den i stelleveska når du er ute. (bruker 75i for tiden)
snillemamma1 Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Jeg har også store bryster (75 i jeg også nå) og vet akkurat hva du mener med at det er vanskelig å amme. Med førstemann sleit jeg veldig og klarte ikke å amme ham uten å ha han på en ammepute og i tillegg større brystet med en hånd. Fikk ikke til vanlig ammestilling hvor du har babyen i armkroken og en ledig arm.... Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg har nå med nummer 2 funnet en måte å fikse den "vanlige" ammestillingen på som ikke krever så mye opplegg med pute osv. Den går det an å bruke på kafe osv også..) Litt vanskelig å forklare, men istedenfor å ha henne helt inne i armkroken (da kommer hun på en måte for tett på brystet og litt for høyt i forhold til brystknoppen, har jeg henne på armen, men slik at hodet hennes ligger et stykke nede på underarmen min. Støtter albuen/armen på benet mitt slik at det ikke skal bli for tungt (har bena i kors slik at låret kommer litt høyere) og hun får da tak i brystet og kommer i passelig høyde. Kan da faktisk amme på en ganske avslappet måte. Lykke til hvis du forsto noe av dette. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Jeg har også veldig store pupper, slet en del med ammingen i begynnelsen, men har nå funnet 4 stillinger som jeg kan amme i. Den stillingen som snillemamma1 beskriver ligner veldig på den stillingen som jeg bruker når jeg er ute. Det tok et par måneder før jeg fikk til denne da. I starten brukte jeg kun tvillingstilling. Ammepute funket ikke fordi hun da kom for høyt. Helt i begynnelsen var det best å sitte i sengen og dandere puter/dyne ved siden av meg slik at jeg satt bra og barnet lå bra. Holdt ene hånden bak barnets hode, den andre holdt jeg i brystet. Må stort sett holde brystet, da det blir for tungt og barnet mister taket dersom jeg slipper. Denne stillingen bruker jeg mest - nå kan jeg sitte på sofaen og dandere sofaputer som jeg legger barnet på. Når jeg har veldig spreng funker ikke tvillingstillingen. Melka kommer for mye for fort, og det blir ubehagelig for barnet. Hun får ikke ordentlig tak, og setter i vranghalsen. Når hun slipper seg (og det gjør hun da hele tiden) spruter det overalt. Ikke noe særlig. Da liggeammer jeg. Funker veldig bra. Også her holder jeg alltid puppen. Den fjerde stillingen funker også med spreng, men ikke med et helt nyfødt barn (krever at barnet klarer å holde hodet noe). Da lener jeg meg bakover i sofa eller godstol og legger barnet oppå meg. Passer på at barnet får ordentlig tak, og så støtter jeg opp om hodet slik at hun kan slappe av. Denne stillinga liker barnet mitt best.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Har ikke så mye nytt å tilføre jeg, men har også slitt litt, og ofte ønsket at jeg hadde mindre pupper!! I likhet med de andre her synes jeg tvillingstillingen (på dagtid) og liggende amming (om natta) fungerer best. Når jeg ikke har muligheten til å benytte puter, armlene el.l. pleier jeg å amme "klassisk", men sitter litt fremoverlent og har hodet til mini liggende litt ned på underarmen (skal jeg ha det i armkroken drukner han i pupp). Ved sittende amming støtter jeg som regel brystet med den ledige hånden (har innsett at jeg nok ikke er en sånn mamma som kan ha barnet på puppen og få gjort mange andre ting samtidig). Ellers syntes jeg det var en utfordring å amme diskret når jeg var ute blant folk. Slike ammetopper syntes jeg bare ble i veien, så nå sverger jeg til singlet innom en genser. Da kan jeg dra genseren litt opp, singletten litt ned og blotter dermed minst mulig.
snillemamma1 Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 I forhold til det å amme diskret med store bryster (som jeg også synes er en veldig utfordring....liker ikke egentlig å amme "offentlig"), så har jeg funnet ut at store/vide tunikaer er supert hvis du ikke vil gå i bare spesiallagde ammeklær. Da kan jeg dra opp tunikaen, men den henger samtidig ned på sidene og ned over den overste delen av brystet slik at det blir tennelig tildekket. Selve magen sjules av babyen. En annen løsning er såkalt ammesjal som også er veldig greit.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 For meg også fungerer den stillingen med å ha hodet hans hvilende på halvparten av underarmen. Ellers bruker jeg amme-pute, det fungerer bra. AMME-BH'ER??? Siden en del av oss med store bryster er samlet her, må jeg bare spørre: Hvor får dere tak i amme-bh'er? Jeg var innom butikken på Oslo City som skal ha store størrelser. De hadde én i stor størrelse, J, men den var faktisk ikke stor nok i cupen. Og til 450 kroner (og med bøyler), droppet jeg det kjøpet. Jeg har kjøpt to billige i størrelse F som jeg bruker, men de gir ikke så bra støtte akkurat. Takknemlig for svar!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Jeg kjøpte den på Change (Oslo City) i 75i, men jeg liker bøyle da. Ettersom du bor i Oslo kan jeg anbefale LaLina på St.Hans Haugen. De har godt utvalg og du får god hjelp der. Tror nok du må regne med å bruke 400-500 kr på en god bh. Vi som er såpass "barmfagre" må ha litt andre materialer for å få nok støtte. Jeg har også denne http://www.underverker.no/ammebh_fra_hotmilk_sb_bi_cup/P_158 Den er litt større i cup-en så der har jeg 75H Ellers har www.figleaves.com og www.bravissimo.com en del amme-bher, men da må du importere og det blir litt styr hvis størrelsen ikke passer så du må bytte.
snillemamma1 Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 BH'er er skikkelig vanskelig å finne synes jeg (og jeg har gjort mange bomkjøp...blir dyrt), men jeg fant på Ski Storsenter. Der har de to undertøysbutikker som begge iallefall hadde i-cup, og sikkert også større. Den ene butikken hadde faktisk ganske stort utvalg også. (Litt offensive damer som jobbet der synes jeg. - De kommer jo inn i prøverommet og retter på puppene og står i, men da blir det vel iallefall riktig til slutt så jeg lot det stå til, haha). :-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Jeg bor på landet, så har handlet på ammebutikken.no jeg... Har slått meg til ro med at vi med store bryster bare kan glemme å få tak i billige bh-er som passer.....
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er ferdig med å amme jeg, pga enorme bryster gikk jeg over til fullpumping og flaske (dessverre). Jeg kan forsåvidt dele et tips som jeg prøvde litt for sent, da plagdes vi allerede så mye på puppen at jeg fikk aldri testet ordentlig om lillegull godtok dette: Ta en vanlig bh som er rimelig fast/stødig og klipp hull der hvor brystvorten kommer frem (velg diameter selv). Sy søm slik at hullet ikke rakner. Sy så en lapp som kan dekke hullet, der halvparten skal festes til bh'en med borrelås. Dette blir som en vanlig amme-bh, men med en atskillig mindre ammeåpning, og man trenger altså ikke å slippe løs hele puppen. Det som kan være aberet er at barnet ikke får kjenne mors bryst til ansiktet, men hviler mot "stoff".
Mummimamma 09+12 Skrevet 13. februar 2010 #13 Skrevet 13. februar 2010 "Ta en vanlig bh som er rimelig fast/stødig og klipp hull der hvor brystvorten kommer frem (velg diameter selv). Sy søm slik at hullet ikke rakner. Sy så en lapp som kan dekke hullet, der halvparten skal festes til bh'en med borrelås. Dette blir som en vanlig amme-bh, men med en atskillig mindre ammeåpning, og man trenger altså ikke å slippe løs hele puppen. Det som kan være aberet er at barnet ikke får kjenne mors bryst til ansiktet, men hviler mot "stoff"." Helt genialt når man er ute og ikke vil vise frem puppen da!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #14 Skrevet 18. februar 2010 Eneste som funka for meg var å ligge på sida. Fikk ikke til å pumpa og ungen ville uansett ikke ta flaske. Den skulle derimot die mest mulig, så ble ikke noe særlig turer ut på oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå