Gå til innhold

Behov for kroppskontakt: jenter vs. gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaringer med at jentebabyer generelt trenger mer kroppskontakt enn guttebabyer? Jeg har diskuterte saken med flere venninner som har barn, og det virker som om jentebabyene oftere vil sove sammen med foreldrene, enten i senga vår eller på magen vår (om dagen), og at de ikke vil ligge alene i bag eller vogge osv. Mens de med guttebabyer ikke har opplevd at det er problematisk å legge babyen til å sove for seg selv. Nå lurer jeg på om det faktisk er sånn at jentene har et større behov for kroppskontakt, eller om det er helt uavhengig av kjønn.

Jenta mi begynner ofte å skrike med en gang vi forsøker å legge henne ned, mens hun sover som en stein når vi holder henne.

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian
Skrevet

Gutten min er en kosebaby, og vil ikke ligge alene. Så det stemmer ikke her i hvert fall :-)

Skrevet

Stemmer ikke her heller gitt! Jenta mi var en anti-kosebaby som liten, så verken samsoving eller kosing hjalp på nattesøvnen dessverre! På dagtid var hun altfor "travel"/ nysgjerrig til å ville kose noe særlig, hun skulle opp opp og kikke over skuldra, ikke ligge nede på armen og sløve nei;)

Skrevet

Jenta mi er superkosete, og vil helst tilbringe all sin tid tett, tett inntil mammaen sin. Så vi har begynt å utforske forskjellige typer bæretøy, for jeg trenger armene mine i blandt :)

Skrevet

Jenta mi elsker kroppskontakt også, men klarer å sove godt alene.

Skrevet

Jeg måtte på en måte lære babyboyen min å like kos. Han ville aldri ligge rolig med hodet inntil og bare slappe av og nyte kosen. Mulig det var fordi han hadde så vondt i magen da, vet ikke helt hvorfor han var slik. Men etter han ble halvannet år eller noe, har han blitt kjempekosete.

Har jentebaby nå, og hun elsker å ligge inntil mammaen sin og bare kose og kose og kose.. Hun vil helst være i armene mine, eller hvertfall inntil meg hele tiden, virker som hun har antenner på at jeg prøver å gå ut av rommet, selv etter at hun har sovnet. hehe..

Så ja - teorien din stemmer her i gården . (Bare at gutten min nå sannsynligvis er mer kosete enn de fleste andre på hans alder! Han kan ikke vise andre at han liker "suss og kos", men når vi er alene er han kjempekosen :-))

Har ei venninne med guttebaby, og han er heller ikke kosete av seg..

Skrevet

Jeg har to gutter og begge er superkosete!

Storebror sov sine første mnd oppå meg om natten (og i fanget/på brystet til én av oss om dagen), og nå er det lillebror sin tur til å sove oppå meg om natten ( han kan stort sett sove alene om dagen).

Har ingen jenter og sammenligne med, da.

Skrevet

Jenta mi på 4 mnd er ikke noe kosete, ikke engang da hun var nyfødt. Hun er altfor nysgjerrig, og om je prøver å kose så sperrer jeg for utsikten hehe. Hun vil heller ikke ligge i armkroken, skal sitte rett opp og ned. Også da hun var nyfødt. Husker da hun var 2 uker og familien kom på besøk. Alle ville legge henne i armkroken, og hun ble like sint hver gang, skulle være rett i ryggen og se... håper hun blir kosete etterhvert...

Skrevet

jepp, sånn har det vært her i huset.

Førstemann kunne jeg bare legge ned over alt, å han sovnet.

Snuppa vil helst bli koset i søvn, altså ligge inntil meg. Men vi har løst "problemet" med å sulle henne inn i helseteppet, eller bygge opp rundt henne, å så må hun selvfølgelig ha en koseklut over halve ansiktet :)

Skrevet

Jeg har både gutt og jente og det er gutten som har hatt mer behov for nærhet i begynnelsen enn søstra. Først nå som han er 10 uker sover han i engen seng hele natta, og vi har ikke gjort noe annerledes. Ellers vil jeg si at jenta som nå er 3,5 har stort behov for nærhet hun også, og er veldig kosete, men ikke på samme måte som nyfødt. Hun sov fint alene fra dag 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...