Gå til innhold

Min gniene svigerinne. ( nå renner det over for meg!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I årevis har vi feiret felles bursadg for jentene våre, og neste helg skal vi gjøre det igjen. Annenhvert år er vi hos oss og hos dem, og man skulle jo tro at det da ble en viss rettferdig fordeling på utgifter til mat og drikke. Vi pleier allikevel alltid å fordele litt på kaker, salat el. Men for hvert år som går så blir delen som det forventes at vi skal bidra med større og større, og deres mindre og mindre.

Om de skal til oss så "glemmer" ( jeg skriver det i anførselstegn, for det er så påfallende) de hvert eneste år å ta med det de skal, eller de ringer i siste lita og lurer på om vi har tomater/ rømme/ rundstykker/ brus/ vin osv fordi de har " glemt" å handle inn. Dette handler ikke om økonomi, for de lever med et langt høyere forbruk enn det vi gjør.

Nå fikk jeg "handleliste" fra svigerinna mi på mail, i forhold til hva de ønsker at vi skal bidra med til selskapet hos dem: "Kan dere ta med et par kaker, brus, snacks, godteri, frukt, salat, rundstykker og konjakk, så ordner vi en gryterett og litt vin..." I fjor tok de med en kake og en halv salat ( "åh, jeg håper du har noen tomater og fetaost og rømme og sånt, for det hadde jeg glemt, skjønner du!")...

Nå kjenner jeg at frustrasjonsnivået mitt har nådd et punkt hvor jeg må gjøre ett av to. Enten konfrontere dem, eller bestemme oss for at vi har alle selskaper hos oss, og sende dem regning på halve beløpet i etterkant. Det er ikke det at vi ikke kan ta oss råd til det, men skal man spleise, så skal man spleise!

Noen gode råd? Jeg er egentlig ikke av den konfronterende typer, og det er ikke mannen min heller, det er vel derfor det har blitt slik...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor konjakk og vin til banrbursdag? Eller er døtrene deres over 18/20 år?

Skrevet

Trur jeg bare hadde sagt at vi ville feiret bursdagene separat.

Skrevet

Det var det første som slo meg og...

Skrevet

Enkel løsning: Lag en oversikt. På denne listen/oversikten skriver dere to kolonne for hva som skal handles inn/medbringes, slik at den som har bursdagen hjemme hos seg har en fast liste, og den som skal komme har en fast liste. Sånn sett vil jo dette bytte på.

Lag en oversikt som henger hos dere begge, behold et par kopier (eller på mail) i tilfelle hun "mister" lista til neste år.

Rettferdig!

Skrevet

Åh, så lurt Bidleba! Det tror jeg vi skal gjøre!

Og ungene våre er 10 og 12, og vinen er et glass til maten til de som ikke kjører og konjakken likeså.

Skrevet

jeg reagerte også på dette med alkohol i bursdagene.... Alkohol har da ingenting på en barnebursdag å gjøre? Bruker dere dem som unskyldning til å ta en fest?

For å svare på det du egentlig spurte om så synes jeg dere kunne tatt en tur sammen til butikken. Da kunne dere ha handlet alt dere trang og da delt beløpet på 2, da er du sikker på at det blir likt...

Skrevet

Alkohol skulle virkelig vært bannlyst i barnebursdager!! Helt tragisk med vin og konjakk til maten da. Er da ikke de voksnes fest.

Du kan jo sende mail tilbake om at du syns dere hadde fått litt mye å handle inn og lage i forhold til de. Kanskje lettere å ta det på mail enn face to face, og sendt et nytt forslag tilbake

Skrevet

Er det ingen her som kommer fra familier hvor man drikker alkohol med måte?

Vi pleier også å servere et glass vin til maten i bursdgsselskaper og en konjakk eller likør til kaffen ( nå er mine enda eldre enn HI sin da), men jeg har enda til gode å se at noen er i nærheten av å bli pussa en gang. Ingen drikker mer enn et glass eller to, og ungene ser faktisk at alkohol er noe som primært sett nytes for smakens skyld og ikke har noe som helst med å ta seg en fest å gjøre.

I forhold til problemet ditt, HI, så har jeg noe av det samme i min familie, men har enn så lenge valgt å ikke gjøre noe med det. Men det forslaget om liste var ikke så dumt!

Skrevet

Jo, jeg!

Hvis vi inviterer til middag, serverer vi alkohol. Sånn er det bare. Til en bedre middag hører alkohol med. Jeg er derimot ALDRI på byen, og vi tar oss ALDRI en fest. ALkohol er noe man nyter i moderate mengder, hovedsakelig sammen med mat, og uavhengig om det er barn til stede eller ikke.

Skrevet

Jo, jeg!

Hvis vi inviterer til middag, serverer vi alkohol. Sånn er det bare. Til en bedre middag hører alkohol med. Jeg er derimot ALDRI på byen, og vi tar oss ALDRI en fest. ALkohol er noe man nyter i moderate mengder, hovedsakelig sammen med mat, og uavhengig om det er barn til stede eller ikke.

Skrevet

Jeg reagerte også på det med alkoholken. Jeg har aldri opplevd at det har vært servert noe alkohol i noen barnebursdag. Må da gå an å droppe det i slike anledninger.

Skrevet

reagerer også på at det serveres alkohol i barneselskaper. Hva om det kommer noen dit som overhodet ikke takler å drikke alkohol, men som ikke innser det selv?

synes alkohol KUN hører til i selskaper som er tiltenkt voksne. Om det er barn der, så greit nok, men om selskapet er for barn, så bør det overhodet ikke serveres alkohol

Skrevet

Syns det er litt forskjell på en middag og en barnebursdag jeg da. (selv om det er barn tilstede på en middag også

Skrevet

Jeg reagerte også på dette med alkohol. Jeg har aldri opplevd noen gang at det har vært servert alkohol i en barnebursdag. Helt sykt spør du meg. Må da gå an å feire barna bursdag på deres premisser. Alkohol passer seg ikke i alle anledninger. Det er skikkelig trashy faktisk med alkohol i barnas bursdag.

Skrevet

Jeg ville tatt en konfrontasjon.

Dette er ikke rett.

Eller si at dere kan lage gryteretten og ta med vinen så kan hun ordne det andre.

Skrevet

Jo, mange kommer fra familier hvor det drikkes alkohol med måte, men mange av oss greier faktisk å unngå å drikke alkohol under barnebursdager. Og greit man sier vi tar en øl/vin til mat. Så er det plutselig "bare" en konjakk til kaffen også?

Skrevet

I alledager, som folk henger seg opp i denne cognacen, da?!?

Hos oss serverer vi et glass vin til den VOKSNE som måtte ønske det, enten det er tirsdag, lørdag eller barnebursdag. Ingen barn har sett et påvirket menneske i dette hus. Jeg har to store barn som snart har kommet seg helskinnet gjennom puberteten uten å ha smakt en dråpe alkohol ute. De har vokst opp med foreldre som har et fornuftig forhold til alkohol. Med fornuftig mener jeg: Vi drikker ikke så vi blir beruset. Ei heller er vi fanatiske avholdsmennesker. Men vi befinner oss et sted midt imellom.

Dere som stadig skal moralisere over andre menneskers holdninger og væremåte: Jeg tror dere har noen alvorlige svin på skogen som gir dere dårlig samvittighet siden dere må ta dette ut på folk som har et annet syn på alkohol enn dere selv. Høyst sannsynlig er det vanskelig for enkelte av dere å ta ett glass vin uten å dette utfor, og bli dritings.

Skrevet

Herregud ,na ma dere gi dere .

Om de har lyst til a ta seg et glass vin ,ma de jo bare gjore det !

Dere har vel ikke noe med det !

Det er sa alkohol hysteri her inne at det gar ikke ann!

Hvorfor klarer dere ikke a svare pa det HI spor om?

Skrevet

for en gjeng med perfekte "det hadde ikke jeg gjort" damer det er her..

barn har godt av å se at foreldre kan kose seg med øl vin eller konjakk til mat, i moderate mengder.. hjelpes...

dette er jo en bursdag,hvor de voksne også skal kose seg, å en lørdag, hvor man har fri dagen etter...

ja, del regningen

Skrevet

....og da er helvete løs for din del, eller 15:37 ???????????????

Skrevet

Hvorfor ta med noe i det hele tatt? Kan ikke den som har bursdagen stå for alt. Eller at den som kommer evt. lager en bursdagskake til sitt barn hvis dere pleier å ha det.

Skrevet

Skriv som den gamle damen du er! Slike overfall av tegn gjør at du virker som en syvåring som desperat prøver å få til noe.

Skrev ikke noen steder at helvete er løst, men har respekt for andre, og drikker ikke i nærheten av barn.

Skrevet

Fortsett som den snerpa du er!!!!!!!!!!

Skrevet

Haha, go Bidleba. Du er den herligste her inne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...