Gå til innhold

Tomatlivet går sin gang

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Hva som helst, egentlig, jeg pleier å så korblomster, erteblomster, solsikker, tagetes, solvinge etc inne for å få et forsprang, i tillegg til tomatene, og da ville et sånt system vært helt genialt (det er jo som kjent mulig med snøvær rundt 17.mai selv i Oslo, jeg nevner i fleng 1995 og 2008, og da bør ting som ikke tåler det, få en myk start inne.).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil også plante tomater, og siden jeg bor i arktiske strøk blir det nok innetomater i krukke, tenker jeg. Hvor stor krukke trenger jeg? Hva slags jord? Kan jeg plante tomatfrø rett fra tomaten, eller er det beste å kjøpe frø? Hvor mye vann trenger de? Jeg er helt nybegynner innen plantefeltet, så trenger virkelig å få oppskriften inn med teskje. Forresten, jeg fikk en pakke sennepsfrø i kirka da vi hadde dåp forrige søndag, har noen prøvd å plante slike frø før?

Gjest sug lut
Skrevet

Sennepsfrø høres kult ut, aldri sett hva som vokser opp av dem - du er herved utpekt til teststasjon.

Patetica har jo planta fra tomatene sine, men jeg har alltid kjøpt frø. Velg en sort frø som sier "tidlig", for sommeren her er jo ikke allverden lang. Jeg har også alltid valgt cherrytomater etter prinsippet om at de ikke trenger å vokse så lenge. Ellers er det veldig lite hokuspokus, jeg bruker de største krukkene jeg har, vanlig jord og masse masse sol (et lunt solhjørne gir super avling). Og skal du reise fra dem på sommeren setter du oppi et par halvannenliters brusflasker med vann, stukket med tuten ned i jorda, de har aldri dødd for meg i ferietida, selv på de varmeste somrene.

Du kan godt så i noe smått til å begynne med, jiffypotter er supert for det tar lite plass og søler ikke, samt at det er kult å ha med ungen på å putte dem i vann og la dem svelle.

Skrevet

Tusen takk, da blir det en tur innom Plantasjen i ettermiddag. Leste på pakken med sennepsfrø nå, under optimale forhold skal de visstnok bli enorme trær(!). Jeg tviler sterkt på at jeg kan tilby optimale forhold, men skal i hvertfall gjøre et helhjertet forsøk på å få dem til å spire.

Skrevet

Hvis du skal plante rett fra tomaten, som jeg gjør, bør du huske at nesten hver eneste ett av de frøa inni tomaten blir en egen plante (sånn med tanke på plass). Det er sikkert litt annerledes i Norge enn her, jeg brukte som sagt helgen på å spasere ute i t-skjorte og shorts, men tomater overlever i Norge og.

Bra vi har en sennepsprøvekanin, selv er jeg avokadoprøvekaninen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...