Gå til innhold

Er det veldig vanskelig å få ny jobb dersom man ikke har en strålende referanse? Og ringer folk alltid til referansene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hatt et anstrangt forhold til den ene av sjefene, og jeg har en følelse av at hun ikke synes jeg er spesielt "flink" i jobben min. Skal nå søke ny jobb, og hun er den eneste i ledelsen som har vært stabil de årene jeg har jobbet der, så jeg kjenner liksom ikke de andre (mye gjennomtrekk, og dessuten har ikke de hatt så mye med meg å gjøre). Og før denne jobben var jeg student i 2 år, så det blir årevis siden forrige jobb, og helt unaturlig å plutselig spørre dem om referanse. Jeg føler liksom at hun er det eneste alternativet å bruke.

Kan dette ødelegge helt for meg? Jeg føler at jeg ikke har anelse om hvrodan hun vil formulere seg om meg, og bekymrer meg veldig..

Noen med erfaring? Eller noen her som ansetter folk? MÅ man være elsket av sjefen for å komme seg videre her i verden? Eller kan jeg satse på at de stoler på inntrykket jeg gir i intervjuet og ikke tillegger referansen all verdens vekt dersom den ikke er så fantastisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En referanse bør egentlig være ganske nøytral, men du må være forberedt på at evt nye arbeidgivere kommer til å ringe sjefen din. Er det ikke noen av de andre lederne du kan bruke i stedet, selv om de ikke har jobbet der så veldig lenge? Du må vel ha et godt forhold til noen av dem?

Skrevet

Ja, det er vanskelig. Men det er selvfølgelig unntak.

Men du bør vel strengt tatt ikke bruke denne personen som referanse. Da vil det virke som om du har litt dårlig dømmekraft. Bruk tidligere arbeidsgiver, selv om det er en stund siden. Bruk eventuelt en kollega ved nåværende arbeidsplass. Vær ærlig og sii at du ikke har noe godt forhold til din leder (du fremstår som ærlig) og at det er en av grunnene til at du søker deg annen stilling.

Og du skal alltid spørre om folk vil stille som referanse for deg på forhånd. Det kan jo hende at din leder er mer profesjonell enn du tror.

Skrevet

Du kan jo spørre sjefen din hva hun ville vektlagt. Referanser er ikke der for å spre møkk om personer, men for å gi et oppriktig bilde av deg som arbeidstaker.

Skrevet

Joda, har et godt forhold til de andre sjefene, men som sagt kjenner jeg dem ikke så godt og de kjenner ikke meg heller. Er muligens litt "paranoid" og redd for at hun jeg ikke går så godt overens med kan ha gitt dem også et dårlig inntrykk av meg. Og hvis jeg spør en av de jeg ikke kjenner så godt, så kanskje de lurer på hvrofor jeg ikke spør henne, så går de til henne, og kanskje hun da sier noe negativt om meg.

En av grunnene til at jeg ikke liker henne er nemlig at hun er veldig på "trynefaktor", og jeg føler hun dømmer folk veldig raskt. Hun har en oppfatning av hvem som er "flinke" og hvem som ikke er det, og hennes oppfatning stemmer ofte ikke med mitt inntrykk. De som får stempelet "flinke" er ofte de unge, nyutdannede som ikke tør si meningen sin. Når folk har vært der et par år tør de oftere å si fra og da liker hun dem ikke lenger. Og jeg faller nok litt i den kategorien. Det er altså ikke bare jeg som sliter med henne.

Jeg har et veldig godt forhold til de som jobber imitt team, og flere har tilbudt seg å være min referanse. Men de er ikke mine overordnede. Kan jeg likevel bruke de?

Skrevet

Selvfølgelg kan du bruke de :)

Skrevet

Jeg har drevet et bemmanningsbyrå siden 2003 og kan fortelle at vi gjør aldri ansettelser uten å skjekke referanser. Jeg har tilgode å oppleve oppdragsgivere/kunder/bedrifter som skal ansatte som ikke ønsker denne informasjonen. Nå som det er sagt så er referanse kun en av mange faktorer som brukes til å vurdere en kandidat. Noen over her skriver at en referanse skal være nøytral??? det vet jeg ikke hvor hun/han har det fra... en referanse skal gi et bilde av den ansatte, men vi som gjennomfører referansen vet at dette er en subjektiv vurdering av deg og rekruttereren vil derfor alltid nyansere bildet som gis med annen informasjon man har fått gjennom intervjuet og eventuelt tester.

Jeg ville ikke anbefalt å utelate å oppgi referanse når det spørres etter dette, det får rekruttereren bare til å trekke sine egne konklusjoner - som at du har noe å skjule.

Også viktig å tenke på at det som for en overordnet kan oppleves som negativt kan for en annen være en positiv egenskap og akkurat den egenskapen og karaktertrekket som skal til for å lykkes i en ny jobb!

lykke til med jakten etter ny jobb!

Skrevet

Jeg har drevet et bemmanningsbyrå siden 2003 og kan fortelle at vi gjør aldri ansettelser uten å skjekke referanser. Jeg har tilgode å oppleve oppdragsgivere/kunder/bedrifter som skal ansatte som ikke ønsker denne informasjonen. Nå som det er sagt så er referanse kun en av mange faktorer som brukes til å vurdere en kandidat. Noen over her skriver at en referanse skal være nøytral??? det vet jeg ikke hvor hun/han har det fra... en referanse skal gi et bilde av den ansatte, men vi som gjennomfører referansen vet at dette er en subjektiv vurdering av deg og rekruttereren vil derfor alltid nyansere bildet som gis med annen informasjon man har fått gjennom intervjuet og eventuelt tester.

Jeg ville ikke anbefalt å utelate å oppgi referanse når det spørres etter dette, det får rekruttereren bare til å trekke sine egne konklusjoner - som at du har noe å skjule.

Også viktig å tenke på at det som for en overordnet kan oppleves som negativt kan for en annen være en positiv egenskap og akkurat den egenskapen og karaktertrekket som skal til for å lykkes i en ny jobb!

lykke til med jakten etter ny jobb

Skrevet

Nei, jeg skal selvfølgelig oppgi referanse, noe annet ville vært rart.

Men jeg bare merker at jeg har blitt altfor lenge i denne jobben fordi jeg kvier meg for å finne en ny jobb, nettopp pga. prosessen med referanse. Det er mulig jeg overreagerer, jeg har ikke vært i noen store konflikter på jobben og jeg har aldri fått noen direkte advarsler av noe slag.

Men jeg har vært i en situasjon hvor jeg føler at det ofte ser ut som jeg gjør en dårlig jobb. F.eks. har jeg fått klage på at jeg ikke har fulgt opp ting som jeg ikke visste at lå til mitt ansvarsområde. Jeg hadde ikke arbeidsinstruks før etter et år (da hadde jeg mast på dette nesten ukentlig, og måtte til slutt skrive den selv) og den arbeidsinstruksen som til slutt ble godkjent er så vid og utydelig at det fremdeles er vanskelig å forstå hva som er min jobb. De øvrige sjefene vet jo ikke om dette, de ser jo bare det min nærmeste leder forteller.

Jeg har snakket med to andre som har hatt min stilling, som beskriver nøyaktig den samme opplevelsen, men de sluttet raskt, før de rakk å komme i konflikt med noen leder.

Uff, jeg skulle sluttet i denne jobben for lenge siden, men liker kollegaene mine godt, og har stort sett trivdes i hverdagen. Men nå er jeg redd for at jeg aldri skal komme vekk herfra.. Hvis jeg får meg ny jobb skal jeg aldri gjøre denne feilen igjen. Dårlige sjefer bør man altså ikke klage på, man bør smiske med de, og snarest se seg om etter en ny jobb..

Dere som driver med bemanning bør jeg si noe om dette i intervjuet? Har alltid hørt at man ikke skal "trashe" tidligere arb. giver, da fremstår man som en bråkmaker.

HI

Skrevet

Hør med sjefen din om det med referanse og spør rett ut hva hun vil si.

De fleste steder spør de etter referanse. Og oppgir du ikke siste arbeidssted som referanse spør de gjerne hvorfor.

Men det er ikke en sjef som trenger å være referanse, hør med dine kollegaer da vel :)

Jeg oppga ikke forrige arb giver som referanse avsamme grunn som deg vil jeg tro, men min nåværende arb giver ville likevel ringe... hurra tenkte jeg, der røyk den jobben. Takk og lov var hun borte den dagen han ringte så han ansatte meg likeveø :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...