Gå til innhold

gullfisk og bolle, rens etc. noen som kan svare meg? værså snill?

Anbefalte innlegg

Gutten min fikk en gullfisk med bolle igår av en bekjent, fikk med ph dråper og salttabletter.

Perswonlig så er jeg imot boller, så kommer nok til å kjøpe et akvarium senere. Men må jo gjøre noe med situasjonen sånn som den er nå. Fulgte oppskriften igår da vi fikk fisken. Dekte bunnen med grus, satt posen med fisken i og helte vann rundt den og tok oppi 5dråper med ph. Tok litt og litt vann fra bollen over til posen, og slapp så lille fisken oppi etter en halv time. Tok ikke oppi salttabletter, for jeg leste inne på nettet at det kan være skadelig for ferskvannsfisk? Er så i tvil om jeg har gjort det rett.. stakkars lille fisken:(

Hvor ofte skal jeg skifte vann? Skal jeg bytte ut litt av vannet hver dag? altså ett par kopper? Men skal jeg da ha oppi mer phdråper? Har ikke peiling, og vil at lille fisken skal ha det godt..Trenger jeg å bruke salttabletter i eller?

Ble litt mange spørsmål dette her. Jeg har aldri hatt fisk før, så jeg har egentlig ikke peiling på noe:/

Fortsetter under...

øøh, gullfisk klarer seg vel bra med bare rent vann? Mine er i hvertfall hardføre, og jeg skifter vann med en gang bollen begynner å se udelikat ut eller jeg merker fiskene blir mer passive

ok, de på fiskebutikken hadde sagt at vi måtte ha ph dråper i vannet pga klor i vannet og sånt. Men jeg har ikke peiling:S

Vi har jo bare en liten bolle på 5-6 liter, så tenker litt på luftkvaliteten og sånn jeg med tanke på å skifte et par kopper med vann om dagen.

Hi

E viktig å ha planter oppi der hvartfall..hm,det med ph og sånn skjønner jeg ikke så veldig mye av selv..

Har en kampfisk i en 20L bolle,jeg skifta på den annehver dag..helt til jeg fikk høre i dyrebutikken at det måtte jeg ikke gjøre..da kampfisk en en "slumfisk"..så nå skifter jeg på bollen ca 1 gang i mnd,og den lager skumrede oppi der nå,så da trives den bedre..det er visst en fisk som pleier å ligge i elefantspor å plaske,så den er virkelig slum,hehe;)

Men har ikke så ille peiling på gullfisk,bortsett fra at alle fisk må ha en plante:)

Lykke til hvartfall:)

Annonse

Hei!:) Du trenger ikke å ha noen salttabletter i vannet. Kun vann, sand og planter. Hadde jeg vært deg, hadde jeg anskaffet meg en større bolle iallefall:) Og enda en gullfisk. Jeg har to stk. De får mye selskap i hverandre:) Svømmer etter hverandre osv..Har dem i en megastor bolle. 25liter ca.

Med to gullfisker i. De har levd i snart tre år. Store å fine. Jeg skifter vann og renser sanden ca en gang hver 2-3uke. Ellers i uka, fyller jeg på litt og litt med ferskt vann. Planter skal de ha. Det er veldig viktig med tanke på oksygen. De spiser plantene også. Gi dem mat en gang om dagen. ( kuler )

Nesten ingen fisker liker flakmat.. Iallfall ikke gullfisker om de fikk velge=)

Når du skifter hele bollen er det viktig at du har en liten bolle med fiskene i imellomtiden fyll den bollen/ skålen ect. Med det gamle vannet fra bollen. Når du har skiftet vannet i bollen, skal du også helle oppi litt av det gamle vannet de hadde fra før.. Gjerne 1-2 liter med det gamle vannen.. Det har noe med bakrerier å gjøre..De trenger de gamle bakteriene sine. Fisker trives ikke i 100% sterilt vann:)

Lykke til..

De dråpene heter Water conditioner. Jeg hadde tenkt å melde meg inn der, men man blir jo bannlyst om man har små boller der:/ har ikke luft filter heller. Så vanskelig det skal være for stakkars lille fisken:/ Skal ut og kjøpe en liten plante og en liten rot eller noe, stakkars lille fisken har ingenting å se på=(

Men er det noen som kjenner til de salttablettene? Gjorde jeg det rett i å ikke bruke dem? Det er forresten en slørhale vi har (tror jeg).

HI

Tusen takk for svar iliis=) ja skal absolutt kjøpe en større bolle eller et akvarium. Skal flytte om ca 2mnd, så tenkte jeg skulle vente til da. Ja leste at de var veldig sosiale, så skal dra og kjøpe en til nå=) ante virkelig ikke at det var så kjekt med fisk hehe. Den er jo så skjønn! Er det noen planter som du kan anbefale som ikke er/blir så veldig stor? er jo ikke verdens største bolle vi har;) Vi har sånne kuler. Fikk beskjed om å gi den 2 kuler om morgenen og 2 om kvelden. Men det hørtes nå litt mye ut vel?

Du skal ikke ha salt i vannet. Om du har pittelitt (en halv ts og under?) så gjør det ingenting, er tilsatt litt mineraler og ting i saltet. Og har du brakkvann slipper du å rengjøre for alger.. Gullfisken din overlever det, men det er jo ikke det som er naturlig for den :) men den har det best i ferskvann.

Egenltig skal man ha planter i i en måned før man har i fisken, men de overlever somregel :) De kan få sykdommer pga dårlig flora, men somregel går det bra :)

Jeg har ikke planter, og fiskene overlever.. Men i begynnelsen fikk jeg brukt vann fra naboen. Men jeg har brakkvannsfisker, og da dør plantene så lett av saltet.

jeg skifter en bøtte en gang i uka, jeg har stort akvarium (450liter) du kan kasnkje bytte ut 2-3 kopper i uka, eventuelt mindre? bare gjør det litt lettvint for deg selv, og behageligere for fisken, de trenger ikke å svømme rundt i konsentrert piss før du bytter :P Så slipper du så mye rengjøring og skrubbing.

Men ikke bytt mer enn en max to gang i uka, de trenger litt bakterieflora.

Gullfisken kan hoppe ut av bollen, og de liker å være flere enn en.

jeg bruker ikke pHdråper eller annen dritt, kan være greit i begynnelsen, bare sleng i en dråpe eller to, skal ikke så mye til, og en bolle er jo pitteliten :)

Bare hyggelig:) To kuler om morgenen og to kuler om kvelden?! Syntes jeg hørtes veeldig lite ut jeg da men. Jeg gir dem en ganske stor klype med kuler, en gang om dagen...Det er sånne småkuler du har ja?

De i dyrebutikken kommer sikkert til å anbefale deg en plante som heter Anubias. Men det er fordi bladene er så tykke, at det er vanskelig for dem å spise. Men jeg syns det er helt greit at mine gullfisker spiser av plantene. Har de lyst, har di lov) hehe..Det er jo bare godt for dem:)

Men det kommer jo helt ann på hvor mye penger du har tenkt å bruke på dine kjære små. Planter er som regen ganske dyrt.

Uansett, om plantene blir for store for bollen, er det bare å klippe de:) Ingen problem.

Annonse

Bare hyggelig:) To kuler om morgenen og to kuler om kvelden?! Syntes jeg hørtes veeldig lite ut jeg da men. Jeg gir dem en ganske stor klype med kuler, en gang om dagen...Det er sånne småkuler du har ja?

De i dyrebutikken kommer sikkert til å anbefale deg en plante som heter Anubias. Men det er fordi bladene er så tykke, at det er vanskelig for dem å spise. Men jeg syns det er helt greit at mine gullfisker spiser av plantene. Har de lyst, har di lov) Så du burde ha med planter du vet de kommer til å spise også.

Tenk deg om du blir nektet det du liker best, bare fordi du spiser det:p

hihi.. Det er jo trossalt bare godt for dem,

men det kommer jo helt ann på hvor mye penger du har tenkt å bruke på dine kjære små. Planter er som regen ganske dyrt.

Uansett, om plantene blir for store for bollen, er det bare å klippe de:) Ingen problem.

Hei.

Jeg vil selv kalle meg ganske erfaren med fisk, da jeg har drevet med både salt og ferksvannsakvarier i mange år.

Gullfisker trenger ikke annet i vannet enn aquasafe. Dette er antagelig det middelet du allerede har hatt i vannet. Det tar vek kalk, klor og andre ting som befinner seg i springvannet som ikke fiskene er så glade i :) (så det regulerer ph'n ja)

Planter og grus er veldig fint. Det lønner seg egentlig å skylle grusen mange ganger før den tas oppe bollen til fisken da men. Har du noen pumpe i vannet? Det er fint med en liten en som gir oksygen til vannet og litt sirkulasjon. Ettersom du har en gullfisk i bolle er ikke dette helt nødvendig altså. For planten avgir oksygen, og gullfisker går også opp til overflaten for å få luft. Det er en veldig hardfør fisk, som kan leve i romtemperert vann. (derfor trenger du altså ingen varmekolbe)

Vannet ville jeg etterfylt etter behov (ettersom vannet fordamper) Om ikke ville jeg bytter ca trekvart av vannet i bollen. Og ellers renset bollen en gang pr mnd. Du må nesten se ann hvor mye den trengs å renses, for det er ingen fasit på dette. Om du hadde hatt en pumpe slik jeg nevnte ovenfor, så hadde denne også filtrert vannet og sugd til seg fiskebæsjen o.l. (derfor anbefales dette. Gjør det mye enklere i grunn.) Men du sier jo du har tenkt til å kjøpe et lite akvarium, så da løser jo dette seg =)

Jeg syns du har vært flink og gjort ting riktig jeg. Bare spør om du vil ha råd eller lurer på noe annet! (jeg kunne vel gitt deg informasjon i all evighet, men dette for holde i første omgang. hehe... Lykke til videre med fisken :)

Takk for svar kirsten og Iili(eller hva det var). Da gjør jeg det sånn som jeg har gjort det da og dropper salttablettene. Kjempe kjekt at det finnes så mange hjelpsomme og snille folk her VAr sikekr på at jeg kom til å få kjeft ang fiske bollen:/

Skulle kjøpe en slørhale til idag, men de hadde ikke flere inne da, så får dra et annet sted på mandag:) Men Snø (som sønnen har kalt fisken:)har fått seg en plante. Ser nå ut som han koser seg glugg i hjel hehe:) gjemmer seg bak planten og spiser for harde livet hehe=)

Takk for supre tips alle sammen=)

HI

Ser du får mange greie svar.

Har bare et par ting.

Om du tenker på filter til bollen, så kan det være vannskelig å få denne til å feste seg, siden bollen er rund.

Når du har en så liten bolle som 5-6 liter så, så må du tenke på plassen du har til fisken og det er ikke sikkert det er så lurt å kjøpe en til før du får større akvarium.

Har selv to slørhaler i et 20 liters akvarium og dette er på kanten av det som er "lov". Nå er min slørhaler store og det trenger snart større plass.

Du må nesten se litt ant på hvor ofte du trenger å skifte litt vann, men erfaringsmessig så må du gjøre det oftere i mindre boller enn et litt større akvarium. Ikke sikkert du trenger ph dråper i, men jeg vil anbefale deg å kjøpte utstyr for å måle ph i vannet. Eller at du tar venn med til butikekr og de får måle det for deg, men lurt å ha det selv.

Du trenger nok ikke salttbl i vannet, men det beste er å spørre på butikken, for de vet hvordan vannet er i ditt distrik, de kan også gi deg anbefalinger om hvor mye ph dråper du trenger, men jeg syns det høres mye ut med 5 dråper på en så liten bolle.

Mulig du kommer til å oppleve at vannet blir litt grått i starten, det er alger og de vil ofte forsvinne i løpet av en uke, om ikke får du kjøpt "balsam" til å ha i vannet for å klare vannet i bollen.

En annen ting som er viktig, er å ikke få sol på bollen, dette vil få algene til å vekse enormt (vannet blir gusje grønt) og fisken kommer nok til å dø pga av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...