Gå til innhold

Skal ha KS-samtale til uken. Noen råd?

Anbefalte innlegg

Skal ha KS-samtale på Ullevål til uken. Henvisning pga plager med ledd/sykdom. Samtale med lege. Er det noe jeg bør forberede meg på? Hva skjer og hvor lang tid tar det? Må man gjennom noen form for undersøkelse? Skal man ha med seg papirer utover helsekort? Noen som vil dele erfaringer med meg?

Venter en frisk jente og er i uke 24.

Fortsetter under...

Hei, og lykke til.

En ting man kan gjøre, er å sette seg inn i både fordelene og ulempene med keisersnitt. Hvis man har gjort seg kjent med ulempene med keisersntt og ikke bare fordelene, så har man kommet dem i forkjøpet og de kan ikke si noe som overrasker deg eller vipper deg av pinnen. Det gjør også et godt inntrykk, at man har "gjort hjemmeleksene" på denne måten.

Så det var en av tingene man kan gjøre. Det kommer sikkert flere innlegg, med gode innspill om hva som er lurt å foreta seg.

Her er et par nyttige linker:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/139451606

Og mye bra her (selv om jeg kanskje ikke ville ha brukt absolutt ALLE de råd som finnes i denne følgende linken) -

http://www.barnimagen.com/forum/thread/7988281

Fortsatt lykke til.

Jeg var på ks-samtale på mandag. Jordmoren min ba meg skrive en stikkordliste over hva jeg bekymrer meg for, litt om tidligere fødsler og hva jeg ønsker denne gangen.Legen tok en ultralyd, lillegutt er stor og jeg har ett trangt bekken.

Hun tok lista mi, leste den før hun så på meg og spurte hva jeg ønsker.

Det endte med at jeg fikk keisersnitt 26.april, har termin 14.mai :)

Som det ble skrevet litt lengre opp, så kan det lønne seg å lese litt om fordeler/ulemper/farer med ks.

Dette ordner seg, lykke til :)

Hei igjen -

Her er noe å huske spesielt hvis frykt for revning, er en av grunnene dine for å søke keisersnitt, nemlig:

For å kjenne motargumenetene på forhånd og ikke bli overrasket, kan det være lurt å sette seg inn i hvordan mange norske sykehus har klart å mer enn halvere tilfellene av rifter, ruptur osv. Dette har de klart gjennom den teknikken som de har lært av finske jordmødre. Å google på "finske grepet", "finsk grep" eller "finskegrepet", kan derfor være nyttig. På de diverse sykehusene er nemlig meget stolte av deres forbedring av statistikken ved bruk av denne teknikken - og jeg vet at Ullevål er blant de sykehusene som har innført dette. Så de kan lønne seg å nevne disse forbedringene før man går videre til hvorfor man LIKEVEL FORTSATT finner en vaginal fødsel utenkelig.

Også:

De med erfaring i å søke keiesersnitt i dag, sier at det er viktig å argumentere utfra følelser mer enn det faglige. Fagfolk - leger (som tar avgjørelsen om ks) og jordmødre - kan betrakte det faglige som "deres" område. Selv om vi alle vet utmerket godt at det finnes forskjellige synespunkter også blant deres kollegaer innenfor faget.

Derfor er det viktig å argumentere utfra følelsesmessige ting: Derfor, finn ut hvilke ting det egentlig er som plager deg i forhold til vaginal fødsel. Om du er redd for at barnet skal dø, redd for å dø selv, redd for smerter, redd for å miste kontroll? Flere ting?

Og det er mange som sier: Ikke vakle ett sekund.

Jeg har ingen ny erfaring med å søke keisersnitt - det var en god del år siden jeg var gravid og keisersnitt var et aktuelt tema. Men dette som jeg skriver nå, er en gjentagelse av det mange andre med nyere erfaring enn min, har fortalt. Håper det hjelper.

Jeg nevnte det å sette seg inn i både fordelene og ulempene ved keisersnitt. Letet etter et tidligere innlegg, som jeg ikke fant. Men her er et annet, som gir litt av begge sider:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/8917959

Og her er de vanligste komplikasjonene. De er forresten sykehuset forpliktet til å informere pasienten om - ved enhver planlagt operasjon, tror jeg. Så når legen begynner å fortelle deg om disse komplikasjonene, så behøver ikke det å bety at han/hun er striks når det gjelder keisersnitt. De vanligste komplikasjonene er:

"Utenom blødning, er de vanligste komplikasjonene ved keisersnitt:

* Behov for blodtransfusjon

* Infeksjon i såret

* Behov for re-operasjon

* Blærekatarr

* Infeksjon i livmoren

* Hodepine etter epidural- eller spinalbedøvelsen

* Allergisk reaksjon på bedøvelsesmidlene

* Andre, mer alvorlige komplikasjoner er sjeldne i Norge."

(Angående det sistnevnte - f.eks. blodpropp, som er sjelden men alvorlig når det skjer. Tror de gir en medisin før keisersnittet for å forebygge blodpropp.)

Keisersnitt begrenser det antall barn man kan ha. (4 ks er absolutt maks., tror jeg?)

Men mange er glade for sitt keisersnitt. Selv har jeg ALDRI hørt/lest følgende utsagn: "Jeg ønsker noen hadde stoppet meg før jeg tok keisersnitt." Så det skjer omtrent ikke såvidt jeg kan se.

Annonse

Det siste har jeg hørt, xyzaa, om enn ikke ofte...

Jeg har ikke så mange råd å komme med annet enn det xyzaa har skrevet, egentlig. Annet enn at det kan være lurt å ha med pappaen eller noen andre til å snakke for deg hvis du bare sitter der og gråter. Evt ha skrevet opp noen stikkord på et ark, hvis du ikke klarer å få fram noe fornuftig, glemmer alt du skulle ha sagt og føler at du blir helt "snakket rundt". Lykke til!

Takk for gode råd. Pappa'n skal være med og vi skal

forberede oss godt. Heldigvis er det ikke fødselsangst, men medisinske årsaker som bringer meg til kontrollen/samtalen, så jeg er ikke redd for at følelser eller gråt skal ta overhånd i dette tilfelle. Men jeg er fast bestemt på at jeg ønsker ks, så jeg kommer til å gi motstand hvis de er uenige m meg.

Gråt og følelser kan ta overhånd, selv når det er rene medisinske (fysiske) grunner inne i bildet, dessverre. Men det høres ut som om dere har en god plan - lykke til! Fortell gjerne etterpå om hvordan det gikk, og hvordan dere opplevde det. Jeg må selv gjennom en slik samtale en gang - og selv om jeg har medisinske grunner (svart på hvitt, fra gynekolog), gruer jeg meg som en hund. Selv om jeg ikke er gravid engang. Teit, men sånn er livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...