Gå til innhold

Tidlig UL?? Hvordan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på tidlig UL pga lurer færlt på om d er 2..

1: fordi ei jeg jobber sammens med lurte færlt på om d er mye tvillinger i min familie, og bare for å ha sagt d..hun "ser" saker som skjer..(synsk om du vil kalle d d..) hun så på meg at jeg var gravid allerede når jeg var 6 uker på vei.hun spurte bare: jasså..å når har du termin da..dagen etter jeg tok testen.

2: Har også tatt en ring test, og der pendlet den først (gutt), så gikk den i sirkel (jente)...

3: Ja det er mange tvillinger i familien min..på morfar sin side er d 4 tvillingpar, på mormor sin side er d 1 tvillingpar, og jeg har 2 brødre som er en-eggede tvillinger..

Spørsmålet mitt er da: er d noen som vet hvordan man kan få tidlig UL? Syns d ser ut som "alle" får tidlig UL jo..

Er det noe jeg må ordne selv?ev. ringe?hvor i såfall?

El er det noe legen kan fixe? må jeg ta d opp med h*n for å få tidlig UL på sykehuset?

Jeg bor i Trondheim.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv bestilt tidlig ul hos en privatpraktiserende lege i byen jeg bor. Lurer selv på om det er flere, jeg er 11 uker men har livmoren nesten opp til navlen...:o/

Skrevet

Du kan fritt bestille deg ein time til privat ultralyd. Du må då sjølvsagt betale for timen. Dei som "får" tidleg ul får det av medisinske grunnar (f.eks. blødning).

Dette er klippa og limt frå eit svar ei anna har fått på omtrent det same spørsmålet:

Sv: Hvor i Trondheim kan man bestille time privat for en tidlig ultralyd? 21:43 20.12.2007

Hei!

Jeg var på MEDICUS (rett ved leutenhaven) i dag! :)

(Telefon: 73871470)

Bestilte timen for to uker siden. Det kostet 750 kr, og jeg fikk med bilde :)

Fikk se den lille babyen: 2,23 cm og så hjerteslagene, 171 i min, og den rørte på seg :) Stas! Er 9 + 1 i dag. :) Trodde jeg var 9 +2, så det stemte ganske bra!

Flott å se at alt er i orden! Nå skal jeg "holde meg" til den normale ultralyden :)

Her er linken om du vil lese heile tråden: http://www.barnimagen.com/forum/thread/136345378

Skrevet

hmm..ok.

Så da er det noe jeg kan bestille selv da.

Ser på link at d koster 850 kr hos medicus..er det dyrt el er det vanlig pris for privat UL?

HI

Skrevet

I og med at alle årsakene til at du ønsker tidlig ultralyd er svada, vil en lege neppe henvise deg til sykehuset.

Det er flere steder i Trondheim som tilbyr privat ultralyd til selvkost.

Skrevet

Hvis du bare er nysgjerrig på om det er to kan du ringe en av gynekologene i byen din (bare slå opp på gule sider). Det gjorde jeg, tenkte jeg ikke hadde noe å tape på å spørre selv om jeg trodde man måtte ha henvisning fra fastlege..

Det trengte jeg ikke i det hele tatt, kunne bare bestille en time og betalte da 50 kr for å se det lille hjertet slå på skjermen :)

Nå i ettertid har jeg bare ringt direkte til gynekologen for å få time til celleprøve, pevensjon osv også jeg. Så mye greiere å ta det med en ekspert enn med fastlegen.

Hvis du vil vente til du kan få det gratis på sykehuset må du vente til det er en grunn til at legen mistenker flerlinger, det kan han gjøre om du blir veldig tidlig stor.

Skrevet

vel..vet ikke helt hva som plager deg, 19:00, men tror nesten du har stått opp med feil fot!

HI spør bare et enkelt spørsmål ang tidlig ul,og du "bjeffer" at alle hennes årsaker er svada..Ikke helt sikker på hva du mener med "alle", for det eneste hun sier er at hun lurer på om d kan være 2. og hva mener du med "selvkost"? Tåler du ikke at noen kanskje er villige til å betale for å kunne få ul?Er problemet ditt at du ikke har penger selv til ul eller?

Nei,har man ikke noe konstruktivt å komme med,kan man like gjerne holde kjeft, spør du meg!

HI: ta kontakt med legen din du å hør hva han/hun mener. Du kan ta ul flere plasser en medicus:)

Lykke till

Skrevet

Selvkost betyr at man betaler selv. Det er jo nettopp det jeg anbefaler.

Grunnene hun nevner for å ønske tidlig ultralyd er svada (synskhet, ringtest og en haug ikke-arvelige tvillingtilstander). Dermed er det meningsløst å gå til legen, siden det en lege kan/bør gjøre er å gi henvisning til tidlig ultralyd om det er medisinsk indikasjon for det.

Grunnen til at jeg råder henne til å få foretatt en eventuell ultralyd privat, er selvsagt at jeg ikke har råd til ultralyd selv. Det hang jo på greip.

Skrevet

Oi ble du sinna nå 21.22??

Hjelpe meg så mye syke folk det er inne på disse sidene gitt..

Å kalle ting for *svada* bare for at ikke du tror på slikt er vel å gå litt for langt.Det er vel ikke riktig å kalle det meningsløst å gå til legen heller.

Kanskje du heller bør holde deg inne på kranglesiden ->>-.

HI: synes ikke at du hadde et idiotisk spørsmål jeg:) Synes det skal være lov til å spørre om alt,uten at noen *biter hodet av hverandre*.

Hør med legen din hva han tror, el rett og slett bare bestill deg time til privat UL:)

PS.er sååå lei alle som kun skal kommentere for å lage kvalm og krangle.Kan man ikke bare svare på det folk spør om,og la sårende\spydige komentarer være??

Skrevet

Mulif 21.22 var litt skarp, men hun har jo rett da. De grunnene som nevnes er rett og slett bare svada, slik at å be om en henvisning fra lege er bortkastet.

Dette må hun ordne selv og betale selv for.

Skrevet

Ja, skikkelig rasende, ass.

Nei, det er ikke å gå for langt å kalle ringtester og synskhet for svada. På ingen måte, selv ikke på dib/bim. Ringtester og synskhet ER svada.

Det var ikke noe idiotisk ved spørsmålet til HI, og jeg svarte på det: Dette er ikke grunnlag for å henvises til ultralyd av legen. Det skal det være en medisinsk indikasjon for. Gå privat, til selvkost.

Skrevet

Du kan jo spørre legen din, men reglene for å få tidlig UL er ganske strenge. jeg har fått flere ganger, men det er fordi jeg har vært gravid 6 ganger og mistet 3 ganger i MA, og det tok flere uker før kroppen støtte ut fosteret.

Du kan ringe til type Volvat eller tilsvarende. På Volvat koster det rundt en tusenlapp å få UL.

Når det gjelder de andre svarene du har fått her, er jeg tildels enig, ringtest og synske bør ikke gi tidlig ul via fastlegen, det er ikke medisinske årsaker til det. Pur nysgjerrighet er noe annet:)

Skrevet

Du tuller litt med begrepet selvkost. Selvkost betyr ikke å "betale selv", men å betale en "pris som svarer til det en vare har kostet selgeren". dokpro.no. "Selvkost" blir litt meningsløst slik du bruker det.

Skrevet

Jeg fikk tidlig UL (9 uker) sist, men det var pga av at jeg var sterkt bekymret fordi jeg hadde hatt et akutt anfall som førte til en veldig alvorlig diagnose, og pga at jeg måtte igjennom div undersøkelser (bl.a. MR).

Skrevet

Ja, men altså, man betaler "vareverdien". Altså den fulle prisen for en ultralydkonsultasjon. Som i motsetning til egenandelen HI ville betalt ved en henvisningskonsultasjon på gyn.pol.

Skrevet

ok ->>- så prater jeg bare svada..kall d hva du vil.

det var ikke det spørsmålet var,spørsmålet mitt var om det var mulig å få en tidlig UL. Og hvordan man går frem for å få det. Det er helt i orden for meg om jeg må betale for UL, det er ikke noe jeg hadde tenkt å "dytte" over på norske skattebetalere el noe.

Jeg er førstegangs, og har derfor noen spørsmål,men tror jeg holder meg langt unna å spørre hær inne.

Til alle dere som svarte på det jeg spurte om: tusen takk for svar:) jeg skal sjekke opp dette. Jeg ringer nok en klinikk el gyn og spør mine svada spørsmål:)

Takk for meg.

Skrevet

Alvorlig talt, ble du fornærmet over at såkalt synskhet og ringtest blir kalt for svada? Det ER svada.

Om du er så hårsår, så gjør du nok best i å holde deg unna disse sidene, ja. Her kan du nemlig få langt verre ting slengt etter deg enn at ringtester er svada.

Skrevet

Så folk kan ikke få lov til å tro på hva man vil her inne,pga at andre ikke tror på d?

Jeg går nå med nr 3 i magen,har tatt ring test på begge mine forrige barn,og begge har stemt.Alle jeg vet av som har prøvd d,har d stemt til,så jeg tror på ring tester. Syns alle skal få tro på d de selv vil jeg.

Ja, det er kanskje litt drøyt å bli fornermet for d, men når man er førstegangs har man naturlig nok endel spørsmål, og da syns jeg d er opp til oss å svare så godt vi kan, uten å kalle ting for "svada" og slenge dritt.Svar hvis man har noe fornuftig å si,ellers la d være.

Lykke til HI håper å se deg her inne videre:)

Skrevet

Jeg tok privar UL på aleris i trondheim i mitt andre svangerskap. Betalte 850 kr.

Mange av mine bekjente og venner hadde hatt flere spontan aborter og ett par hadde måttet avbryte to svangerskap sent på grunn av store fosterskader. Og på grunn av dette var jeg bekymret og ville sjekke at vår spire hadde det bra.

Var der i uke 12 og de fikk fine bilder på utvendig ul.

Skrevet

Vel, hos alle jeg kjenner har ringtesten av og tiol stemt, av og til ikke. Sånn 50/50, omtrent. Hos meg har det vært full bom begge ganger. Tror det ville gjort samme nytta å putte to lapper i en kopp og trukket,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...