Gå til innhold

Skal jeg oppgi til banken at jeg har et gjeldsbrev, elller ikke? Gjeldsbrevet er å regne som forskudd på arv

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om boligkreditt i banken i dag. Jeg eier gjeldrfri bolig, til en verdi rundt 2,5 millioner kroner.

Da jeg for mange år siden skulle inn på boligmarkedet, fikk jeg et gjeldsbrev av mine foreldre pålydende noen hundre tusen kroner. Dette er forskudd på arv, men mine foreldre ble av en eller annen grunn rådet til å lage forskuddet som et gjeldsbrev. Jeg har altså fått pengene når jeg trengte dem, men vil få tilsvarende mindre den dagen det blir et arveoppgjør.

Er jeg pliktig å informere banken om dette? Eller trenger jeg det ikke siden det er en privat avtale, og det i praksis ikke er et lån, men et forskudd?

Avtalen er privat, men vitneunderskrevet.

Takk for svar! ;-D

• 4 måneder senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Hei,

det mest riktige er vel at du signerte et gjeldsbrev i favør av dine foreldre, som motytelse for de pengene du den gang fikk, og ikke at du fikk et gjeldsbrev? Det vil si at pengene ikke ble gitt som gave, men som lån. Forskudd på arv skal innberettes i forbindelse med selvangivelse, og det skal også sendes inn arvemelding - beløpet er nok fritatt for arveavgift, men vil telle med i fribeløpet den dag du evt. arver ytterligere verdier.

Pga. gjeldsbrevet fremstår forholdet rettslig sett som et lån, og ja, du er pliktig til å informere banken om dette. Jeg antar at det ikke vil ha særlig betydning for din kredittverdighet og mulighet til å få innvilget boligkreditten, da lånet til dine foreldre ikke er sikret med pant i boligen, i motsetning til bankens lån. Sånn sett blir ikke bankens posisjon noe dårligere, og når du forklarer bakgrunnen så vil det heller ikke ha noe å si for din betalingsevne.

At avtalen er privat er ikke relevant (alle avtaler er jo forsåvidt det), og at det er vitneunderskrevet er relevant i forhold til evt. inndrivelse av gjeldsbrevet.

Hvis jeg var deg ville jeg sørget for å få brakt forskudd på arv i orden i forhold til arvemelding osv. dersom det ikke er gjort. Er det gjort, så bør gjeldsbrevet slettes - det gir jo ingen mening. Hvis ikke, så kan det tenkes at andre arvinger kan kreve pengene tilbakebetalt når den tid kommer.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...