Gå til innhold

Noen som jobber i hjemmesykepleien her? Skal ta litt vakter og min store skrekk er....

Anbefalte innlegg

Skrevet

å finne noen død?

hvor "vanlig" er dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. er jo ganske så vanlig. Men er det en stor plass med mange ansatte så er det ikke sikkert det faller på deg. Og hvis du bare tar ekstravakter så reduseres jo sjansene. Men, jeg ville nok forberedt meg på at det kunne skjedd ja..

Finner du noen død så er det å ringe til kontoret og be om assistanse. Men er det noe som akkurat har skjedd så skal man vel da begynne med førstehjelp.

Lykke til :)

Skrevet

Har jobbet ti år i hjemmesykepleien og opplevd det en gang.

Tror det tilsammen har vært fire tilfeller på ti år der jeg jobber.

Skrevet

tror ikke det er så vanlig, men det kan naturligvis skje. Jeg har hatt sommerjobber (og praksis) i hjemmesykepleien, men det har aldri skjedd på min vakt. Men at man kanskje TROR at noen har dødd kan jo forekomme, hvis f.eks. de fortsatt ligger og sover når du kommer og ikke helt hører at du ringer på...

Lykke til! det går nok fint! Hjemmesykepleie er flott :)

Skrevet

Du får vel uansett opplæring i hvordan du skal håndtere et slikt tilfelle.

Skrevet

har jobbet i hjemmespl fra og til nå i 12 år. Opplevd det en gang.

Skrevet

Det skjer sjelden, men man må være forberedt på at det kan skje. Hvordan slikt skal håndteres bør være endel av opplæringen/innføringen i rutinene på arbeidsplassen, ellers får du spørre. Det vanligste vil være at du kontakter ansvarlig leder/sykepleier som igjen tar kontakt med lege som skal konstatere dødsfallet, og pårørende, evt bårebil. Du skal normalt sett ikke gjøre noe med personen slik de gjør på sykehus.

De fleste blir lagt inn på sykehus før de blir så dårlige at de dør uten forvarsel. Jeg har over 12 års erfaring fra hjemmesykepleien, har opplevd at jeg eller kollegaer har funnet noen død under 5 ganger.

Husk å be om et førstehjelpskurs så fort som mulig, det er større sjanse for at du får bruk for det, altså å vurdere en mulig akutt situasjon.

Skrevet

Jeg jobbet i hjemmesykepleien i ett år, og det skjedde meg... I tillegg hadde dødsfallet skjedd på en ikke så heldig måte, uten å gå i detaljer. Det var et sjokk, selvsagt (jeg var bare 22), men man får hjelp av kolleger og kommer over det. Faktisk kan det skje verre ting enn å finne noen død, da er det i alle fall ikke noe man kan gjøre fra eller til...

Skrevet

Jeg jobbet i hjemmesykepleien i ett år, og det skjedde meg... I tillegg hadde dødsfallet skjedd på en ikke så heldig måte, uten å gå i detaljer. Det var et sjokk, selvsagt (jeg var bare 22), men man får hjelp av kolleger og kommer over det. Faktisk kan det skje verre ting enn å finne noen død, da er det i alle fall ikke noe man kan gjøre fra eller til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...