Gå til innhold

La oss lage dib mest nyttige tråd for bim: Våre mest etterpåkloke råd om: graviditet, fødsel, barsel og amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

D) Amming: Ikke la en person som fikk sitt siste barn for 20 år siden og matet med flaske, få fortelle deg at du har lite melk fordi ungen sutter på fingrene sine. Sugebehov og sult er to forskjellige ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A) Slapp av, og sov så mye du kan....

B) Go with the flow :) Og husk at alt er verdt det i den andre enden!

C) Hvis du får hemoroider; start behandling med en gang, ellers blir det helt jævlig... Og bruk helsestasjonen hvis du er bekymret for noe.

D) Vær forberedt på at alt kanskje ikke blir helt uproblematisk.

Skrevet

A) Jeg hadde en spilledåse jeg splte for magen hver kveld de siste 3 mnd, og mini har helt siden fødselen roet seg når jeg starter denne. Jeg anbefaler derfor å spille en fast musikk for magen, noe dere kan dra nytte av da babyen også utenfor magen forbinder denne med trygghet! Også angrer jeg veldig på at vi ikke tokbilder av magen gjennom svangerskapet.

B) Jeg kunne ikke klart meg uten lypsyl og saft på tutflaske (ikke enkelt å drikke av glass når man ligger). Ellers må man prøve å ta det som det kommer.

C) Jeg satte veldig pris på å ha pappan på sykehuset sammen med meg, så for de som har muligheten til det anbefales det på det sterkeste! Begrens besøket (dette gjelder både på barsel og de første ukene hjemme). Dagen etter at mini ble født hadde vi kun 1,5 time alene fra vi spiste frokost og til 21.30 om kvelden, og dette slet oss helt ut!!! Ikke føl at du er til bry, men heng i snora, få hjelp til å lære ulike ammestillinger og spør om alt du lurer på!!!

D) Prøv ulike ammestillinger og finn ut hva som passer deg og din baby best!!!

Skrevet

A- lytt til kroppen din, og ta signalene på alvor. Ikke slit deg ut fordi du skal være 'helt'. Ikke hør på skrekkhistorier, og stol på kroppen din.

B, C, D- Ha TRO på deg selv. Tro på at kroppen din greier dette, og ha tro på deg selv som mor. Ikke hør på alle andre, DU kjenner ungen din, DU kjenner deg selv og din kropp og psyke.

Sett grenser overfor andre mennesker, dette dreier seg om babyen, deg (og evt barnets far) først og fremst, drit i alle andre. Ta ting med ro, og aldri tvil på at du er istand til å være den beste moren barnet ditt kan ha. Bannlys all unødvendig stress.

Skrevet

A) ta det med ro, ikke stress med alle kjærringråd for å få i gang fødselen, det sjer når tiden er inne for det. sov mye de ukene før fødsel, så du bli opplagt til fødselen.. du får ikke mye søvn de første døgnene!

B) anbefaler badekar, da får du til å slappe av mer, ha tro på at du klarer det, uansett om du tror du er nær døden;)

C)ikke la alle få komme på besøk, det er slitsomt, nok med bare de nermeste! ha noen der til å hjelpe deg den første tiden (hvis du er førstegangs), for du blir fort sliten å tårene kommer fort..

D) be om hjelp fra første tund så babyen får rett sugetak å du ikke blir sår! ikke gi opp ammingen me engang du ikke klarer det.. det kan ta opptil 6 uker før babyen sjønner poenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...