Gå til innhold

La oss lage dib mest nyttige tråd for bim: Våre mest etterpåkloke råd om: graviditet, fødsel, barsel og amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert mye man skulle ønske man visste før man var midt i det.

Hva er deres mest etterpåkloke råd om;

A) Graviditet

B) Fødsel

C) Barsel

D) Amming

Er dere med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med så mange idioter som er her på anonym-forumet så stoler jeg, som førstegangs, ikke på noe som blir sagt her inne.

Sikkert en god tanke med en tråd som denne, men jeg tar ingenting her inne for god fisk og søker heller råd, og tis, andre steder

Skrevet

A) Oppsøk fysioterapaut med en gang ved bekkenplagerog gjør øvelsene.

B) Be om smertestillende dagene etter fødel, ingen vits å ha vondt.

C) Skyld "skorva" med medisinsk grønnsåpe og vann ved toalettbesøk, det lindrer smerter og hindrer betennelser.

D) Smør med purelan på brystknoppene fra dag en med amming og de blir mindre sår. Mange får sopp uten å vite det, med behandling så forsvinner de røde brystknoppene og den forferdelige verken i brystene.

Skrevet

A) Oppsøk fysioterapaut med en gang ved bekkenplagerog gjør øvelsene.

B) Be om smertestillende dagene etter fødel, ingen vits å ha vondt.

C) Skyld "skorva" med medisinsk grønnsåpe og vann ved toalettbesøk, det lindrer smerter og hindrer betennelser.

D) Smør med purelan på brystknoppene fra dag en med amming og de blir mindre sår. Mange får sopp uten å vite det, med behandling så forsvinner de røde brystknoppene og den forferdelige verken i brystene.

Skrevet

Hva gjør du her inne da? Det er bare snakk om hva som funket for oss, ikke medisinske råd og den slags.

Trodde ikke tråden ville bli oppfattet så høytidlig hehe...

HI

Skrevet

Graviditet: Tren, hold deg i form, så holdes forbrenningen oppe til etter fødsel også og man går fortere ned i vekt uten å måtte slanke seg.

Fødsel: Ikke planlegg for mye, fødselen styrer seg selv for det meste ;)

Barsel: Sov når du kan, be om avlastning om nettene på barselavdelinga hvis du er sliten (så du ikke mister melka bla.)

Amming: Be om hjelp hver gang du skal amme de første gangene så du ikke starter "feil" og blir sår.

Skrevet

A) Ta bilder av gravidmagen, for du kommer IKKE til å huske hvordan den så ut etterpå.

B) Vær åpen for at alt kan skje, og at det høyst sannsynlig ikke blir sånn som du forestilte deg.

C) Ta imot besøk mens du ligger på barsel. Der forventer ingen servering, du trenger ikke å gjøre reint eller rydde og alle forstår det om du ser ut som noe katta har tygd på. Dessuten så får de ivrigste da sett babyen og du får litt mer fred når du kommer hjem.

D) Ikke gi opp selv om det er vrient de første ukene. Jeg fikk ikke helt dreisen på det før etter 3 mnd.

Skrevet

A: Oppsøk hjelp ved bekkenplager, og som sagt tidligere; ta bilder av magen.

B: Ikke legg planer, de går i vasken uansett.

C: Utnytt alle pleiere å JM på sykehuset, spør om ALT.

D: Får du det ikke til, så får du det ikke til, du er ikke en dårlig mor selv om ammingen ikke fungerer.

Skrevet

A: Tenk positivt og stress lite, da havner hormonene på godsiden ;-)

B: Tenk positivt, ønsk hver rie velkommen med et smil (sikkert noe anstrengt men dog). Dette er smertelindrende hvia du får det til.

C: Ro ned og nyt nyfødtøyeblikkene.

D: Stress ned og ikke tenk på hva alle andre tror og synes. Babyen overlever både på mm og mme.

Skrevet

A) Å skrive ned ALT fra graviditeten, ikke bare det vanlige som når man kjente første spark osv. Men også når eventuelle plager oppstod. Ikke at det er vits å se tilbake på det, men jeg har mange venninner som spør "er det vanlig å ditten datten i den og den uka". Da må jeg si "Eh, det husker jeg ikke:/"

B) Å tydelig si ifra hva samboer skal gjøre/ikke gjøre. Ble ganske irritert da samboer skrøt UHEMMET over hvor flink jeg var, men tørte ikke si ifra før jeg var ordentlig forbanna;)

C) Legge seg tidlig, du vet aldri hvordan natta blir..

Ikke være redd for å sovne med babyen i senga, med andremann sov jeg mye med han i senga, og da fikk vi begge godt med søvn:)

D) Jeg har egentlig ingen etterpåkloke ord om amming. Jeg ga pupp så lenge jeg kunne og har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke ammet dem til den anbefalte alderen:)

Skrevet

Dytter så kanskje vi får oss et par flere brukbare anbefalninger ;-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

A - Ta det med ro, NYT tiden, og ta bilder!

B - Slapp av og pust med magen.

C - Spis! Jeg ville heller stirre på babyen enn å spise, og det resulterte i noen uker med magetrøbbel etterpå.

D - Hold ut, det går over! ;-)

Også vil jeg si: Bruk helsestasjonen for det den er verdt. Ikke vær redd for å ringe og mase, eller å stikke innom bare for å veie babyen (en periode var jeg der hver uke, hehehe). Og hvis du er sliten, snakk om det! Det gjør kjempegodt å lette hjertet litt :-)

Skrevet

A) Bruk silkenattkjole om nettene,da blir det mye lettere å røre på seg i senga med den store magen og bekkenplagene.

B) Ta klyster hjemme før du drar på sykehuset, da slipper du at andre skal putte ting i rumpa di, og å sprutbæsje på do når sambo osv er i rommet rett ved siden av:)

C) Be om smertestillende før etterrier og lignende blir for vonde. Ikke vits å ligge og ha unødvendig vondt.

D) Ha purelansalve fra første stund. Bruk ammeskjold hvis brystene blir alt for sår.Er brystene veldig sår: Ta noen netter der du ligger på rygg med puppene løse og masse purelan på. Ha handuker rundt deg så det ikke renner masse melk i senga. Da får de lufttørke og blir fortere bedre..

Skrevet

A) Ta mange sittepauser så bekkene ikke blir så vondt etterpå.

B) Ha med deg en tube med hemorider salve på sykehuset,de små jævlene popper ut under fødselen og kan være ganske vonde i noen dager etterpå.

Bruk salve som er betenelse dempende.

C) Få inn ei mugge med isvann på rommet når du kommer dit,etter du har satt deg i senga så er du så sinnsykt tørst etter fødsel.

D) Man får sånn purelansalve på barsel,spør etter det,så har du litt når du kommer hjem. ;)

Skrevet

-Vær forsiktig med pumpa. Ja, det er kult når melka flommer, og du er Nilen og dronninga på en gang, men tette melkeganger og tilhørende jævelskap kan fort ta deg (hardt) på senga.

Skrevet

Har egentlig bare ett råd; Ikke la amming som ikke fungerer ödelegge babytiden. Begynn med flaske!

Skrevet

Til alle punktene: Stol på deg selv og ikke la gjengen i hvite frakker (leger, jordmødre, barselpleierew og helsesøstre) få herse med deg pg gjøre deg usikker på deg selv. Kroppen er din egen selv om du skal føde , føder eller nettopp har født, og ukjente mennesker skal pinadø spørre før de fingerer med dine private områder. Synes de du er vanskelig så får de bare gjøre det.

Amming: Det bir aldeles trålende folk av mme-barn også. Dete r iKKE noe nederlag å slutte i jobben som melkeku når du føler for det.

Skrevet

Til alle punktene: Stol på deg selv og ikke la gjengen i hvite frakker (leger, jordmødre, barselpleierew og helsesøstre) få herse med deg pg gjøre deg usikker på deg selv. Kroppen er din egen selv om du skal føde , føder eller nettopp har født, og ukjente mennesker skal pinadø spørre før de fingerer med dine private områder. Synes de du er vanskelig så får de bare gjøre det.

Amming: Det blir aldeles strålende folk av mme-barn også. Dete r iKKE noe nederlag å slutte i jobben som melkeku når du føler for det.

Skrevet

Dette skal i alle fall jeg huske neste gang...

A) Hold deg i form (om mulig)! Det hjelper på humøret og kroppen kommer seg raskere etter fødselen.

Og når det nærmer seg termin- ikke stå om du kan sette deg ned, ikke sitt om du kan legge deg ned! :)

B) Prøv å holde deg oppreist, om det lar seg gjøre. Tyngdekraften kan hjelpe barnet litt raskere ned fødselskanalen.

C) Sov mens du kan. Og klarer du ikke det, så spør om å få en tablett som gir deg litt søvn. Barnet mitt sov omtrent hele tiden, men jeg var så sliten og klarte ikke å sove. Dette dro jeg med meg hjem og i de to følgende ukene sov jeg omtrent 3-4 timer usammenhengende i døgnet. Sånt blir man sliten av.

Og ja, amming gjør vondt i starten! Det går (som oftest) over!

D) Ha pumpe, flasker, ammeskjold, salve mot såre bryst og MME klar når du kommer hjem. Dette gjorde at jeg ikke stresset stort da jeg visste at om ammingen ikke gikk så skulle nok ungen få mat likevel. Og om melkesprengen meldte seg, noe den gjorde, så lettet jeg litt på trykket med pumpa til det ga seg.

Det funket for meg og jeg ammet til barnet vår godt over 1 år.

Alle er vi forskjellige, dette er mine erfaringer som jeg i alle fall tar med meg videre til neste gang!

Skrevet

a) Graviditet:

* Svangerskap er ikkje ein sjukdom, men ein kan få symptom som liknar mykje på sjukdom, og som bør behandlast deretter (du hadde ikkje gått på jobb med omgangssjuke, så få deg ei sjukemelding når du heng over do og spyr konstant sjølv om det "berre" er fordi du er gravid). Same med f.eks. bekkenplager. Ta det alvorleg og få behandling så unngår ein som regel at det blir kroniske plager av det.

* Hold deg i form, ikkje sett deg ned om et ostepop i 9 mnd fordi det "er lov å kose seg når ein går gravid". Formen både under og etter fødselen blir bedre om du er fornuftig i svangerskapet.

B) Fødsel:

* Ha gjerne idéar om korleis du vil ha det, men husk at alt kan skje, og at dette er noko du ikkje har gjort før. Vér open for forslag!

* Pressrier kjennes ut som du skal levere verdas største bæsj. Det tar seg betydeleg bedre ut å gaule at du må trykke, enn at du må bæsje :D

c) Barsel:

* Etterrier er noko dritt, om du blir plaga så spør om smertestillande.

* Ikkje ta imot meir besøk enn du orkar (men keep in mind at når folk besøker på barsel har dei som regel vett til å gå etter ei lita stund, om du skal ha alle på besøk når du kjem heim har folk ein lei tendens til å bli sittande i timesvis).

d) Amming

* Du vil etter all sannsynlighet bli sår dei første dagane, uansett kor mykje du har "herda" brystknoppane på førehand

* Det tar litt tid før melka kjem, hos meg tok det 3-4 døgn første gong men under 24 t andre gong

* Amming fungerar ikkje som slankekur for alle, ganske mange har motsett effekt - kroppen tviholder på alle kalorier for å vere sikker på å ha nok til melkeproduksjonen

* La babyen styre kor ofte og kor lenge ammingane skal vare (så sant h*n legg på seg og har det bra), det er den beste måten å vere sikker på at du har nok melk. Aukt etterspørsl gir aukt tilgang (altså om barnet er grinete og vil ha pupp ofte er det som regel for at produksjonen skal gå opp)

* Ikkje alle babyar får vondt i magen om mor et f.eks. løk eller drikk brus. Prøv deg fram, så ikkje du held deg unna mange matvarer heilt unødvendig

Og eitt punkt til frå meg: Viss eg skal velge EIN ting eg har kjøpt som eg har vore aller mest fornøgd med og avhengig av (med unntak av ting som smokk, bilsete og vogn) så er det mitt fantastiske elastiske bæresjal. Det er ei utruleg god kjensle å bære det nyfødde barnet tett og trygt inntil seg. Og til kjempestor hjelp når ein har eldre barn som treng oppmerksomhet og ei hand eller to.

Skrevet

A) NYT svangerskapet, spesielt hvis det er ditt første! Det er en helt unik tid, som du aldri får igjen senere! Ikke bruk all energien på den perfekte fødebagen, men bruk heller tiden på å forberede deg på å bli mor- les om amming, sjekk ut forskjellige tips om stell av barn, søvn osv.

B) Spis underveis, hvis du klarer! Ikke tenk så mye på den i forkant, for den kan i liten grad planlegges og blir ofte helt annerledes enn man hadde tenkt seg på forhånd.

C) Spør om hjelp så ofte du kan/ vil- pleierne får betalt for dette og man trenger ikke å føle seg til bryderi! Bedre å spørre om alt mulig mens man er der, enn å sitte med tusen spørsmål hjemme. Vær sikker på at amminga funker 100 % før du forlater barsel- det er SÅ mye lettere å få det til med profesjonell hjelp! Be pleierne passe på babyen din litt om natta hvis du ikke får sove godt m den inne hos deg!

D) Prøv så godt du kan og gi det litt tid, men vit at det ikke er verdens undergang om du må ty til flaske/ MME

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...