Gå til innhold

Noen som er dyrlege her eller vet om man bruker samme bedøvningsmiddel for menneske som på katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?De setter jo det i sprøyte slik at katten sover for en stund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Uansett så skal jo bedøvelse av dyr gjøres av veterinær. F.eks er paracet uansett dose meget giftig for katter, men ikke for mennesker i anbefalt dose.

Skrevet

FOR ALL DEL IKKE gi katten din noe som helst av smertestillende!!

Du skal KUN gi katten din medisiner du får på RESEPT fra dyrlegen.

Herregud. Blir nervøs jeg nå kjenner jeg. Dra til dyrlegen om katten din har vondt noen steder.

Skrevet

Jeg er dyrlege.

NEI, katter er meget spesielle, og kan faktisk reagere motsatt av mennesker på enkelte medisiner.

Dessuten er nyremetabolismen deres annerledes slik at de kan forgiftes av mange vanlige legemidler. Så ikke forsøk å egenbehandle katten med noen form for medisiner før du har fått dyrlegen til å undersøke den.

Kan jeg spørre om hvorfor du lurer?

Skrevet

Man anbefaler ikke å gi dyr medisiner ment for mennesker, mye fordi det er vanskelig å beregne dosen og fordi man ikke kjenner til bivirkninger.

Men du kan prøve å gi katten sjøsyketablett som virker sløvende, gi bare en liten bit først og se om det har noen virkning. Virkningen inntreffer normalt etter en halv til en time etter medikamentet er inntatt.

Skrevet

No blir jeg faen meg forbanna her!!!!

Man skal da vell ikke gi katten sin sjøsyketabletter.

Man bruker dyrleger til slik!!!

SJUKE SJUKE FOLK!

Skrevet

Jeg spør ikke om dette for å være vanskelig. Jeg bare lurer på om det er du som også har postet innlegget om at katten din har et sår som dyrlegen må rense i narkose flere ganger fremover og hvor du sier at du ikke har råd til å betale 800 kr hver gang. I så fall: vær så snill å ikke gi katten din medisiner som ikke er forordnet av veterinær. Det virker kanskje brutalt, men har du ikke råd til alle behandlingene for å få katten din frisk, må du heller få veterinæren til å avlive katten din.

Skrevet

Merkelig at jeg fikk det rådet (om å gi sjøsyketablett) for å roe ned en meget stresset katt som skulle være med på en lengre kjøretur da... Og det var ikke fordi den kunne bli bilsyk, men for å roe den ned..

Skrevet

Man trenger vel ikke rense sår i narkose. Må være en veterinær med for få oppdrag som insisterer på noe slikt. En calmivet er vel like greit å bruke, ihvertfall billigere

Skrevet

Det veterinæren også burde fortalt deg er at sjøsyketabl. kan gå to veier med katter.

Den ene er at den blir sløv og mindre stresset på bilturer, det stemmer. Men den andre er at katten kan bli veldig dårlig, kaste opp og stresse enda mer.

Så det er ikke å anbefale

Skrevet

Jeg er også dyrlege, og stiller meg bak kollegaen over. Man gir helt andre medisiner for sedasjon/narkose enn mennesker - og ja, flere leger, inkl anestesilege, har spurt meg om dette før. Forøvrig er det ganske vanlig at man må rense sår hos katt i narkose/dyp sedasjon. Det er mer regelen enn unntaket. En katt med smerter er sjelden samarbeidsvillig!

Skrevet

Jeg er også dyrlege, og stiller meg bak kollegaen over. Man gir helt andre medisiner for sedasjon/narkose enn mennesker - og ja, flere leger, inkl anestesilege, har spurt meg om dette før. Forøvrig er det ganske vanlig at man må rense sår hos katt i narkose/dyp sedasjon. Det er mer regelen enn unntaket. En katt med smerter er sjelden samarbeidsvillig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...