Gå til innhold

Hjelpestønad der vi bruker over 10 timer pr uke med ekstra arbeid/omsorg. Hvilken sats?

Anbefalte innlegg

Har beregnet tid på medisinering, behandling og omsorg av alvorlig astmasykt barn. Vi bruker over 10 timer i snitt pr uke på dette (medisinering, skifte av sengetøy, slimoppkast, drenasjebehandling, sitte med barnet oppreist på natten i dårlige perioder for å få barnet til å puste ++)

Synes det er vanskelig å beregne. Enkelte mnd er det MYE mer, enkelte mnd er vi nede i litt mindre. Grovt sett, beregnet gjennom ett år (har hatt astmasykt barn i flere år, men aldri søkt på hjelpestønad før) er vi på 10 timer + pr uke (grovt regnet og er også usikker på hvordan jeg skal regne ut dette).

1. Hvordan skriver jeg dette og hva skal jeg beregne? Barnet er sykt nå og pappan må sitte med barnet på fanget nå forran barnetv pga fæl hoste og puste problemer, hun kan ikke ligge på sofaen selv om hun nå er trøtt og vil det. Hun får da ikke puste godt og blir skikkelig dårlig hvis hun legger seg ned. Slike stunder har jeg ikke regnet inn. Er det noe å regne inn eller regnes dette som daglig omsorg. Det er kos å sitte sammen forran barnetv, men vi har jo ikke valg. Vi kan ikke gå fra henne. Skal vi regne dette inn som tidsbruk på hjelpestønad?

2. Hjelpestønad forstår jeg blir delt inn i sats 1-4 (6)? Sats 1 har jeg forstått gjelder hvis du har mer enn 2.5 timer ekstra arbeid i uken. Sats 2 hvis du har mer enn 7 timer pr uke. Kan vi være sats 1 eller 2. Hva med sats 3, hvor mange timer kreves her?

Har dere ellers tips til hva/hvordan jeg utformer hjelpestønad søknaden?

Fortsetter under...

Synd at ingen har informert der om dette tidligere.

Jeg vet ikke hvilken sats du vil få. Vi har et barn på 18 mnd med Cerebral Parese som trenger mye oppfølging og timer hit og dit, og han har sats 2.

Jeg skrev søknaden som en døgnklokke. Hva gjør vi om morgenen, formiddag, osv, og ikke minst om natten. I tillegg skrev jeg at han er til fysioterapeut hver uke, til hab.teamet så og så ofte osv. Jeg synes også det var vanskelig å anslå, men skrev det og et ønske om de kunne sammenligne med søknader med lignende behov/diagnose.

Flere ting fu bør ta med :

Ofte til lege og legevakt. Du skal da skrive ca. hvor lang tid du bruker fra du drar til du er hjemme igjen.

Sykehusinnleggelser, hvor ofte skjer det og hvilken varighet ?

Telefoner til legekontor og sykehus, helsestajon, nav osv.

Opplæring av personale ved medisinering i barnehagen.

Ekstra sykedager hjemme ( regner med dere har søkt om dette ).

Har barnet allergier eller eksem ?

Takk.

Barnet har eksem, dvs barna har. Må bades i olje og smøres med kortisoner og kremer. Har to barn med samme utfall vedr astma og eksem. Er den ene som er veldig syk akkurat nå, men kan omtrent garantere at det andre barnet blir like syk om en uke eller to. Begge medisineres daglig med egne forstøver apparater.

Vi bruker omtrent like lang tid på begge to mtp sykdom og har forstått jeg må sende inn to seperate hjelpestønads søknader, en for hvert av barna.

Vi har fått utvidet sykedager for barna, så mannen har 30 dager og jeg har 30 dager pr år.

Hi

Og først litt tørr info :

1. Når det gjelder skifte av sengetøy, slitasje på klær etc gjelder GRUNNSTØNAD. Her er et det meget strenge krav til søknaden.

http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpest%C3%B8nad/Grunnst%C3%B8nad/Grunnst%C3%B8nad/805317870.cms

Her gjelder 6 satser, fra kr. 609 til kr. 3047.

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Satser%2C+helseomr%C3%A5det/1073749628.cms

2. Når det gjelder HJELPESTØNAD, så er første sats ren hjelpestønad.

http://www.nav.no/805317873.cms

3. Når det gjelder FORHØYET HJELPESTØNAD, så finnes det tre satser.

http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpest%C3%B8nad/Forh%C3%B8yet+hjelpest%C3%B8nad

Det kreves meget av dokumentasjon i forbindelse med søknaden:

1. Legeerklæringer som bekrefter diagnoser, typer og prognoser.

2. Spesialisterklæringer.

3. Andre skriv f eks fysio, logopeder, og andre instanser.

4. Nøye beskrivelse av døgnet. Nav kan kreve oversikt over en god dag og over en dårlig dag.

Selv har jeg en unge som har forhøyet hjelpesats 2.

Kan her nevnes at jeg i løpet av 11 måneder hadde 70 dager hvor vi var innom en eller annen instans innen hjelpeapparatet i tillegg til nærmest døgnovervåking til tider. Jeg leverte inn en søknad på 20 sider med info, og varslet om tilsvarende til hvis det var ønskelig.

Det første du må gjøre er å lage døgnoversikter.

Først lager du et døgn hvor ungen er nærmest sykdomsfri.

Så en døgnplan hvor ungen er syk.

Så en døgnplan hvor ungen er meget syk.

Så setter du opp en ovrsikt for en måned hvor du redegjør for hvor mange dager du har av vært.

Så lager du en oversikt over hvilke instanser du er i kontakt med innen hjelpeapparatet, og hvor tid som går med.

Det går ikke bare på mere medgåtte timer men også diagnoser, merarbeid, og type merarbeid, og funksjonsnivå, samt hva som utgjør ekstra sett ut fra barnets alder.

Er det noe mere du lurer på om nav, så er det bare å spørre ;)

Gjest vinterbrud

Hei,jeg vil bare tipse om at Frambu.no,der ligger det en veldig fin oversikt over punkter som er viktige i en søknad om hjelpestønad.

Jeg sitter også og skriver på en søknad om hjelpestønad,barnet mitt har også astma pluss sammensatte vansker.

Du bør skrive på søknaden at dere sitter med jenta på fanget under barnetv,ta med alt dere gjør med barnet i gode og dårlige perioder.

Lykke til med søknaden!

Jeg skal få bup til å hjelpe meg med min søknad.

• 5 måneder senere...

Signerer mye av det Vinterbrud skriver her:)

Jeg har hjelpestønad sats 2 på jenta mi som er forsinket motorisk og språkelig, astma og eksem. Hun er forresten snart 4 år.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...