Gå til innhold

Redd for ruptur

Anbefalte innlegg

Jeg har termin om 4 uker og kjenner at jeg nå begynner å grue meg. Dette er min første fødsel. Vet jo at dette kommer til å gjøre forferdelig vondt, så jeg forventer ikke at jeg kan være "forberedt" på smerter jeg aldri har kjent maken til. Det får nesten bare gå sin gang når det står på. Det jeg derimot frykter er en voldsom ruptur. Er så redd for at dette skal skape masse problemer i ettertid mtp. smerter, dobesøk (ikke klare å "holde seg"), sex osv. Det er kanskje mange som synes det er som en bagatell å regne så lenge barnet som kommer ut er friskt, men for meg er dette en stor frykt. Er det noen som har noen erfaring med dette, som kan gi noen tips eller annet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141392068-redd-for-ruptur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødsler går ofte i arv, og du kan jo høre med moren din hvordan hennes føldsler gikk. Min mor revnet ganske mye og det samme gjorde jeg. Men sev om jeg revnet ganske mye (ved alle mine tre fødsler) så er ikke dette noe du merker ved selve fødselen og syingen etterpå har gått veldig bra (med bedøvelse, har ikke kjent noe og har som regel snakket i telefon mens de har sydd ;-) Stingene har grodd fint og har ikke hatt noe problemer i ettertid. Det eneste som plaget meg etter fødsel var noen store hemmoroider ;-)

Jeg kjenner veldig godt igjen redselen for ruptur. Selv har jeg født syv barn uten å revne en eneste gang, men redselen for det er fortsatt til stede :S

Såvidt jeg har skjønt, så har omsider (ihvert fall noen sykehus) norske sykehus adoptert den finske måten å ta imot barn på. Og denne metoden forårsaker langt færre rupturer.

Jeg vet ikke om noen tall på det, men jeg er ganske sikker på at de fleste fødslene ender med ingen eller liten ruptur.

Men når en er inne på sider som dette så er jo det en del historier om de som dessverre har hatt værre utfall av dette. Og det er jo, selv for meg som har født så mange ganger, skremmende lesning. En må vel rett og slett prøve å legge det langt bak i hue og ikke tenke for mye på det. Det går tross alt veldig bra i de aller fleste tilfellene :)

Men vet veldig godt at det ikke alltid er lett..

Kan jo fortelle at da jeg fikk min første for 20 år siden klippet de alle fødende uansett, pga faren for revning. De trodde at det ville være bedre :S Heldigvis fødte jeg for fort til at de klippet meg, og jeg revnet jo ikke. Men gjorde meg litt forbannet at de faktisk hadde saksen i hpnd klar til å klippe.

Da jeg fødte nr to 2 år senere hadde de sluttet med å klippe automatisk, for da hadde de heldigvis funnet ut at det ikke var nødvendig/bedre. Så nå ser de an situasjonen. Min redsel nå gåe vel egentlig mer på at de skal klippe unødvendig heller enn å revne :o)

Det finnes jo tips om å drive å smøre kjeden med olje osv for å forebygge revning, men jeg har ingen erfaring med om det har noe for seg. Og jeg har som sagt aldri revnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...