Gå til innhold

Ang. B12 mangel....noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed fra legen igår at jeg hadde B12 mangel...hva vil det si?? og hvorfor? Noen som har det samme og fått en forklaring? Eg må sette sprøte hver uke i 5 uker så hver 3dje mnd. Kan knøttet ta skade av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg vet bare at B12 er viktig for å danne nye røde blodceller, og du skal jo produsere ennå fler når du er gravid. B12 er altså viktig for at du skal ha et godt immunsystem og hjelper nervesystemet til å fungere som det skal. Så lenge du nå får tilført B12 vil jo både du og babyen ha det bra og ikke være skadelidendeav det men oppleve det som normalt. Det er jo et vitamin du normalt sett skal ha, så det gir jo bare en positiv effekt.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra legen i april i fjor at jeg hadde lite B12. B12 er slik som jeg har fått det forklart, et vitamin som kroppen ikke produserer naturlig, men man får det gjennom kjøtt, og melkeprodukter.Vegitarianere må ofte ta tilskudd med B12.

Det kan føre til flere symtomer, jeg fikk hodepine og ble trett. Fikk 5 sprøyter over 5 uker, etter dette tok de en ny blodprøve for å sjekke om nivået hadde gått opp, og det hadde det så jeg trenger ikke få mer. Men hvis nivået ikke går opp må man få påfyll hver 3.mnd. Hvis legen sier du trenger det, og legen vet du er gravid vil jeg tro det er trygt for knøttet:) Men spør legen hvis du er usikker.

Skrevet

takker for svar jenter..tror eg må snakke litt med legen om det neste gang for det står i vedlegget at det går gjennom morkaka til fosteret så snakk med legen om det..men som du sier jea84 så vet jo legen at eg er gravid. :)

Skrevet

Jeg fikk også den beskjeden at jeg hadde B12 mangel og fikk først beskjed om at jeg trengte sprøyte en gang pr uke i tre uker, så hver tredje uke i 3 måneder, men når legen oppdaget at jeg er gravid bestemte han at da måtte jeg kun få hver 3 måned for å ikke få overdose.

Du bør sjekke med legen din neste gang om du faktisk skal ha så ofte nå mens du er gravid.

Skrevet

Sjekk med legen din at du faktisk skal ha så ofte, for jeg fikk beskjed om det samme som deg, men når han fant ut jeg er gravid, kan jeg kun ta sprøyte hver 3 måned.

Skrevet

Jeg hadde også B12-mangel da jeg var gravid med første. Legen min sa det var ganske vanlig å få det når man er gravid. Hos de aller fleste stabiliserer dette seg igjen når barnet er født. Lillemann tok ikke skade av det :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...