Gå til innhold

Mangler jern. Må spise mat med jern i, kan du hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

da hadde jeg blitt glad. Fikk brev fra legen om at jeg måtte spise mer mat med jern i... har dere noen tips og ideer på hva jeg kan spise?

ps, det er vel ikke farlig for barnet i magen?

Skrevet

Ikke farlig for barnet nei. Men domt for din kropp å være trett og uopplagt nå som kroppen krever sitt..

Leverpostei og brunost er kjempe bra å spise, masse jern i!

Du skal også drikke appelsin juice ved dette, for da tar jernet seg opp fortere i kroppen :)

Lykke til !

Skrevet

Leverpostei, brokkoli, rødbeter

Skrevet

leverpostei, lever, paprika, brokkoli er rike på jern.

dette er ting jeg har fått beskjed om å hode meg unna, jeg har nemlig genetisk høye jernnivåer. Ganske sjelden egentlig.

Skrevet

brokkoli og spinat. Du kan jo ogsaa ta jerntabletter.

selvf;gelig er ikke brokkoli og spinat farlig

Skrevet

Spinat, biff, lever osv osv. Alle grønne grønnsaker, og rødt kjøtt.

Skrevet

Spinat, biff, lever osv osv. Alle grønne grønnsaker, og rødt kjøtt.

Skrevet

Te blokkerer opptaket av jern i kroppen så unngå å drikke det når du spiser jernrik mat..

Skrevet

...Ett lite tips: Kok maten i jerngryte/stek den i jernpanne.

Brokkoli og erter, grønne grønnsaker generelt.

Det er også et tilskudd som heter floradix (kjøpt helsekost, apotek, daglivare) som er vennlig mot tarmene, sånn at du ikke får hard avf.

Skrevet

Brunost inneholder ikke tilsatt jern lenger, så det er ikke en god kilde. Melk og te hindrer opptak av jern, så drikk heller juice til frokost.

Jeg støtter det å bruke jerngryte/jernpanne, har faktisk hjulpet på meg. Ellers er innmat rikt på jern (blodpølser, lungemos osv).

Skal du ta jerntabletter, synes jeg at Niferex er det som er mest skånsomt mot magen. Er blodgiver med lavt ferritin, men disse har hjulpet meg.

Skrevet

Og ikke spis/drikk melkeprodukter samtidig som du inntar jerntilskudd/jernholdig mat. Det hemmer opptaket.

Skrevet

Ikke brunost. Det var i gamle dager. Moderne brunost inneholder ikke det grann jern.

Mitt stalltips er aa drikke melk utenom maaltidene, fordi melka hindrer jernopptaket til kroppen. Ut over det faar du jo mange gode tips her :)

Skrevet

Lever skal man ikke SPISE da man går gravid. Styr unna lever, det finnes leverpostei uten tilsatt lever

Skrevet

Veldig enkelt:) Korn, f.eks. havregryn.

Skrevet

Her skrives mye om at man kan spise LEVER, men det kan du kun gjøre hvis du ikke går gravid. Niferex jerntab skrev noen, det tok jeg selv mens jeg gikk gravid. De er milde mot magen, og faktisk gode. Jeg ligger også veldig lavt i jern, har alltid gjort. Men, siste gang jeg var til kontroll var jeg over grensen, og det har ALDRI skjedd før. Det jeg har gjort er å spise jerntab, masse rødbeter (inneholder masse jern) det brukte jeg på nesten alt og i alt. Jeg kjøper rødbeter i en grønnsaksbod eller noe sånt. Rødbet juice er også veldig godt, hjemmelaget. Drikk appelsinjuice, veldig viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...