Gå til innhold

Velge igangsatt fødsel eller ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker ikke som jeg får lov å stå løpet ut denne gangen heller, jeg som hadde en stor drøm om en naturlig fødsel. Valgte igangsetting forrige gang og resultatet var en kjempe tøff fødsel og det tok 3 dager. Er kjempe redd for en lik fødsel denne gangen også + at jeg nå har en stjernekikker i magen. Ks skremmer meg også med alle vondter og potensielle komplikasjoner i etterkant. Vil absolutt ingen av disse alternativene, men når de to er de eneste valgene - hva skal man velge??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt igangsatt.

Antagelig vil kroppen din være mer motagelig for fødsel siden den har gjort det før, så jeg tipper det vil gå fortere denne gangen.

Jeg liker heller ikke vondter som ks innebærer,det er tross alt en operasjon.

Skrevet

Det må du nesten tenke på selv.

Personlig ville jeg valgt igangsatt fordi keisersnitt er en stor operasjon, med potensielle komplikasjoner og jeg foretrekker en vanlig fødsel hvor man i det minste er ferdig med plagene når barnet er ute.

Skrevet

Ville bare si en ting m ks; det er en del vondter i etterkant, men i følge fødeavd der jeg tok ks er det uhyre sjelden man opplever komplikasjoner som betennelse i såret osv. Livmorruptur er også nevnt som mulig følge av ks, men i følge min fastlege er dette en tilstand han i løpet av sin karriere aldri har hørt har funnet sted.

Tror leger har en tendens til å overdrive komplikasjonsfarene forbundet med ks, det er jo tross alt billigere for sykehuset å overtale flest mulig til å føde vaginalt.

Jeg har bare prøvd ks, hadde vondt og gikk på smertestillende i 2 uker. Kjipt å ikke kunne sprette opp av senga for å amme, stelle babyen osv. Men jeg har flere venninner som har vært temmelig invalidisert etter vaginal fødsel også, revning, livmorfremfall, urinlekkasje osv.

Skrevet

Vel, jeg kjenner noen som fikk i gangsatt foedselen med barn nr 4. I foelge henne det verste hun har vaert med paa. Det tok vel 3-4 doegn, saa dessverre er det ingen garanti for at det hjelper aa ha foedt foer :( Men fordelen er at du sannsynligvis kommer deg raskere etterpaa da! Men skulle jeg foede en stjernekikker tror jeg nok jeg hadde foretrukket ks framfor aa bli satt i gang.

Skrevet

Jeg ville heller slitt 3 dager enn ks engang til.

Er så vondt så veldig lenge etter!

Pluss al risikoen!

Skrevet

Det er visst også sånn at 20-30 % av igangsatte fødsler ender i ks, to av mine venninner har opplevd nettopp det.

Skrevet

Jeg hadde vondt 3 mnd etter fødsel jeg da.. 4 mnd etter så begynte det å gå bedre. Og det var etter vaginal fødsel. så er ikke bare roser det syns nå jeg..

Skrevet

Ja, hun jeg kjenner fikk valget etter to doegn om ks eller aa proeve lengre. Saa ga de henne medisiner som stanset riene saa hun fikk hvile, og satte i gang det hele dagen etter ... derfor litt vanskelig aa si om hun brukte 3 eller 4 doegn :/

Skrevet

Jeg har hatt ks og var i fin form etterpå. Selvfølgelig smerter i arret har man jo en stund, men jeg var oppe og stelte babyen min dagen etter opperasjonen jeg. Synes ikke tiden etter ks var så ille jeg. Jeg har flere venninner som har slitt mer etter vaginal fødsel.

Skrevet

Dere er så hjernevaska med propaganda om KS. Jeg sier ikke at det ikke kan oppstå komplikasjoner etter et KS, fordi det gjør det (som med alle operasjoner), men er dere klar over at de fleste komplikasjonene som drar opp statistikken, oppstår etter haste-ks?? Når mor allerede står i livsfare, og de må operere...

Planlagt KS er meget vanlig i de fleste vestlige land, rett og slett fordi det er et fullverdig alternativ til vaginal fødsel. Norge er meeeget restriktive på det i forhold til f.eks USA. Vi stoler på myndighetene og deres anbefalinger, og myndighetene vet dette og gjør derfor alt de kan for å fraråde oss fra KS.

Planlagt KS kan være en fantastisk opplevelse, og når du er forberedt på at du må ta forholdsregler i etterkant er det som regel ikke noe problem.

Aldri i verden om jeg ville valgt en igangsatt stjernekikker-fødsel framfor et rolig og kontrollert ks. Hvorfor vil dere hverandre så vondt???

Skrevet

Jeg har prøvd begge deler, igangsatt fødsel og planlagt snitt.

Jeg hadde heller hatt to igangsatte fødsler enn et snitt!

Men min igangsatte fødsel (barn nummer tre) gikk veldig greit da, var moden så det til ikke lang tid før de kunne ta vannet. 5 timer etter at de hadde tatt vannet hadde jeg 5 cm åpning så det var bare de siste 5 cm som ble gjort på drypp. Det var intense og vonde timer, men 5 timer etter at dryppet var satt var ungen ute. Absolutt den fødslen som slet meg minst ut, var i storform etterpå :)

Snittet gikk vel også fint, men livmoren trakk seg ikke sammen som den skulle og jeg mistet mye blod. Måtte ha blodoverføring. Ble i tillegg dårlig av spinalbedøvelsen og klarte ikke ha ungen hos meg før den var helt ute av kroppen. Smertene var helt til å leve med, ble positivt overrasket der, var ikke så vondt som jeg hadde trodd på forhånd. Men såret lukket seg ikke som det skulle så jeg var på flere kontroller på sykehuset. Det væsket i 5 uker før det lukket seg, dvs 5 uker uten å kunne ta på seg en skikkelig bukse, såret skulle jo være i friluft. Hadde ikke noe valg jeg da så jeg er veldig glad det finnes keisersnitt som alternativ når man trenger det, var jo ingen helt grusom opplevelse heller, bare pyton ;)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Vanskelig det her altså, setter pris på erfaringer.

HI

Skrevet

Betennelse er vanlig med ks! Jeg fikk betennelse. Hadde veldig smerter etter snittet. Det gikk 5 mnd før det var bra igjen men fremdeles ømt.

Skrevet

Jeg ville valgt planlagt keisersnitt. Jeg ble satt i gang pga. vannavgang uten rier, og gikk i 54 timer uten å få ungen ut. Keisersnittet var slitsomt, men hadde jeg vært frisk, og ikke syk og utmattet pga. langvarig fødselsforløp, så hadde det vært atskillig enklere. Kjenner flere damer som har hatt planlagt ks pga. seteleie mm., og det har gått vldig bra med dem altså! :-)

Skrevet

ville valgt ks,igangsetting kan være noe inn for jævlig ondt!!!Og du vet det ikke før du er der...og kan ofte ende i ks,..men dette må du velge selv utifra hva du føler og tror du klarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...