Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #26 Skrevet 7. februar 2010 Er du helt på bærtur?!?!?!?! Min mann og jeg har nå i en periode arbeidet 150 % hver (riktignok på hjemmekontor, men vi arbeider jo de samme timene som andre allikevel.) Dette medfører at minst en av oss jobber fra ungene legger seg og til vi selv går og legger oss. I tillegg til vanlig 9-16-dag. Allikevel er huset vårt alltid ryddig. Så klart kan det ligge noe rot rundt omkring, men jeg trenger aldri mer enn 15 min før det er strøkent. Vi har en meget lite passiv unge, og vi maler, baker, bygger hytte og masse andre rotete aktiviteter når som helst. Det er andre barn her på besøk HVER dag. Det er hit barna vil komme. De velger nesten aldri å dra hjem til noen andre. Her får de være med på spennende aktiviteter, de er alltid velkommen, og de får alltid mat. Vi har altså slett ikke en passiv unge, men vi har en veloppdragen unge, som rydder opp etter seg selv før han begynner med en ny aktivitet. Jeg tror at barn har behov for fysisk orden rundt seg, og faste plasser for ting, samt faste rutiner. Min erfaring er at barn fra mer rotete hjem leker dårligere, siden de ikke vet hvor de kan finne ting. En liten gutt vi kjenner har alle lekene sine i ei skuffe under senga si. ALLE lekene! Prøv å se for deg selv hvordan det er å finne på noe, når du for eksempel må lete i 15 min før du finner alle delene til togbanen? I ei skuffe sammen med lekebiler, duploklosser, bøker, togskinner, ødelagte leker, leker fra burger king, bamser, dukker, dukkeklær.... Jeg ser helt tydelig at vår sønn og denne gutten leker mye bedre sammen når de er hjemme hos oss, hvor de vet hvor de finner ting, og hvor det er plass til å leke.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #27 Skrevet 7. februar 2010 Vi har det alltid ryddig. Mannen og jeg jobber begge 100% i leder jobber. To barn på 3 og 6 år. Vi drar på jobb/bhg kl 0730 og er hjemme 1630/1700 hver dag. Slik gjør vi det: Hver morgen står vi opp kl 0600. Jeg setter på en vaskemaskin eller tørketrommel eller bretter en klesladning, etter behov. Frokostbordet blir ryddet og servise satt inn i oppvaskmaskin, senger og bad res/ryddes. Jeg har hovedansvaret for rydding, mannen for frokost og nistepakker, barna tar vi sammen. Det ser greit ut når vi drar. Etter jobb lages mat og vi tar en ladning til med klær om nødvendig. Gang ryddes mens mat lages (ungene kaster ting bare ned på gulvet når de kommer hjem og er sure og sultne, så jeg prioriterer å starte opp med middag og tar rydding når maten er i gang). Barna hjelper til med rydding av middagsbord og vi "blåser" kjøkkenet før vi går for å slappe av med barna. Rett før barna legger seg er de med å rydde lekene sine på plass. Vi finner også frem klær til neste dag sammen og badet er ryddig/rent før vi forlater det. Om kvelden tar mannen og jeg en 10-20 min effektiv gjennomgang av huset. Aviser, smårot osv ryddes på plass. Ved behov støvsuges det. Tar en økt med vaskemaskin/tørketrommel/bretting av tøy ved behov. Oppvaskmaskinen tømmes. En gang i uken har vi i tillegg vaskehjelp som tørker støv, vasker gulv og støvsuger. Dette er gull verd. Før vi fikk vaskehjelp, tok jeg og mannen dette sammen i helgen. på denne måten er det alltid rent og ryddig og skittentøykurven så og si alltid tom. Før vi innførte disse rutinene ble vi slitne og sure på hverandre av rot og stress. Nå er vi alle mye mer fornøyde. Vi måtte jobbe litt for å innøve disse vanene. Nå går det automatisk og det "smitter" over til barna som nå vil selv ha det ryddig på sine rom.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #28 Skrevet 7. februar 2010 Flylady.net er en fin måte å starte på
Myy Skrevet 7. februar 2010 #29 Skrevet 7. februar 2010 Jeg syns også det var så rotete hos meg før, helt til jeg skjønte jeg måtte gjøre noe med det. Jeg gikk til innkjøp av forskjellige oppbevarings bokser. I stua har jeg for eks fine hvite kurver som "rotet" ligger i. I stedet for at ting flyter utover oppbevarer jeg det heller slik, for det ser ikke rotete ut med fire trådkurver etter hverandre Alle ting jeg ikke bruker noe særlig har jeg også obbevart i esker på soverommet. (når man bor i en leilighet på 70 kvm må man utnytte plassen!) Så vi kjøpte sånn hyllesystem som man kan designe selv fra ikea som dekker hele den ene soverommsveggen. Der har vi plass til alt av klær, og disse obbevaringsboksene (som også er fra ikea.) Dermed er det bare det lille vi bruker som kan bli til rot. Jeg har lagt meg til den vanen at etter vi har gjort noe, brukt noe så rydder jeg det bare med en gang. Når jeg rydder litt hver dag, og har rengjøring og slikt en gang i uka, så holdes det nogenlunde ryddig Hvis man er mange i et stor hus kan et lite tips være at alle skal rydde vekk sine egne ting hver dag. De tingene man selv har brukt. (og ellers hjelpe til med det som er felles) Sånn husker jeg vi hadde det når jeg bodde hjemme med mamma og pappa. =)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #30 Skrevet 7. februar 2010 er alenemor for en liten 2åring, bor i en 60kvm leilighet og er i 100% jobb. Vi rydder alltid frokostbordet før vi går, klærene på tørskestativet tar jeg før hun står opp, rer og senger og rydder bad. Når vi kommer hjem spiser vi middag, rydder kjøkkenet, leker eller går tur. Så tar jeg en liten sjappis med rydding etter hun har lagt seg. Søndagen er alltid vaskedag her. Da tar vi å skifter på senger, vasker klær (eks sorte klær og ullklær som bare behøves å sette på endag i uken), tørker støv og vasker gulver. Hos oss støvsuges det hver dag. Er alltid strøkent her, nå er jeg en person som har støv på hjernen, så tror ikke jeg hadde slappet av ellers.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #31 Skrevet 7. februar 2010 Spiren?? Ehm..merkelig å kalle ungen sin for spiren!..
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #32 Skrevet 7. februar 2010 Er jo bare til å rydde etter seg det,det man drar ut osv.Ikke værre enn det. Tar ikke lang tid det.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #33 Skrevet 9. februar 2010 Takk for gode svar Nå har jeg holdt stua, badet og soverommet ryddig i flere dager! He, he.. Ikke værst Men tar gjerne mot flere tips HI
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #34 Skrevet 9. februar 2010 Sier det igjen: ta en titt på flylady hvis du egentlig er et rotehode.. Jeg har faktisk virkelig fått endret både vanene mine og vi holder huset veldig bra etter at jeg rotet meg inn der.. Tror egentlig det er mye for de som virkelig lever i rot, eller er hjemmeværende og tasser rundt i pysj hele dagen, men det er mange bra leveregler der som jeg har tatt i bruk. Det har faktisk forandret hele tankegangen min ikke bare når det gjelder husarbeid, faktisk...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #35 Skrevet 9. februar 2010 Jeg er alenemor og kan ikke alltid rydde med en gang men med en gang hun sovner får jeg ryddet... Så jeg er ganske stolt egentlig... her en dag tok jeg meg tid til å vaske vinduene utvendig også... hun er bare 5 mnd så jeg regner med det blir verre etter hvert men jeg MÅ ha det ryddig rundt meg hvis ikke blir jeg i dårlig humør
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #36 Skrevet 9. februar 2010 Enig, spiren er noe du kaller babyen din i begynnelsen av svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #37 Skrevet 9. februar 2010 Under der hvor klærne i skapet mitt henger(ikke helt nede ved gulvet, har to skuffer under så det er altså en hylle i passe høyde), pleier jeg legge de klærne som er brukt, men som godt kan brukes igjen, for det meste litt penere topper og genserer. Bukser pleier jeg faktisk legge inn i skapet igjen, vasker ikke dongeribukser før de er synlig skittne, eller blir for store. Lar det aldri bli for mye klær der, da hiver jeg enten på vask eller legger sammen og inn i skapet igjen. Altså, en kjenner på lukten av klærne om de kan brukes igjen eller ikke, men om jeg kjenner noe som helst tegn til svettelukt, så hiver jeg de på vask.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #38 Skrevet 9. februar 2010 Flylady er helt fantastisk til skippertak ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå