Gå til innhold

GI BARNA HELMELK!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sammenheng mellom fet melk og lavere BMI

Barn som drikker fet melk hver dag, har lavere BMI enn jevnaldrede som sjelden drikker melk, viser en avhandling fra Universitetet i Gøteborg.

I studien deltok 120 friske åtteåringer, og man studerte næringsinntak, kroppssammensetning og bentetthet. Det viste seg at barn som daglig drakk helmelk (3% fett) i gjennomsnitt veide litt over 4 kg mindre i gjennomsnitt enn øvrige barn.

- Dette er et interessant funn, men vi vet faktisk ikke hva det skyldes. Det kan være slik at barn som drikker helmelk også tenderer å spise andre ting som påvirker vekten. En annen mulig forklaring kan være at barn som ikke drikker helmelk, kanskje drikker mer saft i stedet, sier kostholdsekspert Susanne Eriksson som skrev avhandlingen.

http://www.goboken.no/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-januar-2010/Sammenheng-mellom-fet-melk-og-lavere-BMI/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=GBNM01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de bare sammenlignet med barn som IKKE drikker melk, eller med barn som drikker andre typer, som f.eks lett/ekstra lett??

Skrevet

Kan det ikke vaere rett og slett fordi at foreldre med litt for lette barn gjerne faar beskjed om aa gi H-melk (vi fikk den besjkeden fordi eldstemann spiser litt daarlig) mens andre gjerne skal gi lett eller ekstra lett melk.

Uansett, naar man ikke har tatt hensyn til hva annet barna drikker tror jeg det er vanskelig aa trekke noen annen konklusjon enn at foreldre med "lette" barn gir H-melk. Aa trekke konklusjon andre veien virker snodig.

Skrevet

NEI

men så gir jeg ikke andre typer melk heller....

Da blir nemmelig barna mine syke. Ellers blir man jo anbefalt ekstra lett ihvertfall på hs her jeg bor.

Jeg tviler på at melk er det eneste som spiller en rolle på barnas bmi. Men klart hmelk metter jo veldig da så mulig at det gjør at barna spiser mindre.

Det sagt ingen av mine barn trenger lavere bmi en det de har, da jeg har et barn som ligger perfekt på skalan over vekt og et barn som er undervektig.

Men som hun andre spurte om, er dette en undersøkelese som går på bare barn som drikker forskjellige typer melk, eller er det også barn i den som ikke drikker melk i hele tatt?

Skrevet

BMI er en ting, men hva med de tilstoppede blodårene? Det kan amn få av helmelk, uavhengig av om man er tynn eller feit..

Pappa hadde 7 hjerteinfarkt, og han var sterkt undervektig, men spiste mye fet mat, og drakk bare helmelk..

Forskerne sier så mye og er mye frem og tilbake, det beste er kanskje å variere litt?

Skrevet

Jeg har jaffal ikke tenkt å gi mine noe annet enn ekstra lett slik som hs anbefaler, de ligger fint på gjennomsnitt på både vekt og lengde:)

Den undersøkelsen er jo ikke helt relevant i forhold hvis sammenligningen er barn som drikker saft slik HI skriver..

Skrevet

Sunne,vakre barn drikker helmelk :)

Skrevet

Til anonym 14:30

DUST!

Skrevet

Enig med NN 14.30 ;-)

Dessuten trenger barn de fettstoffene som er i H-melk!

Skrevet

NN 13:29, har du fått med deg nyere forskning som viser at det ikke er sammenheng mellom høyt kolesterol/fet mat og hjerteinfarkt?

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Ja, det beste er variasjon, men de fettsyrene som er i H-melk er så essensielle at det er ikke bra å kutte dem ut. Samtidig som ekstra lett melk er tilsatt D-vitamin, noe man heller ikke skal ha for mye av, så får barnet mye fisk eller tran så kan ikke ekstra lettmelk drikkes.

Denne artikkelen er jo veldig interessant:

http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Barn/Melkefett-–-sunt-likevel

Skrevet

Helt enig med det! Har alltid trodd helmelk er best!

Skrevet

Beste for barnet er å gi 50/50 med skummetmelk og fløte :)

Skrevet

14:30

Ser ut som du er enig med deg selv flere ganger her :-D

Mine barn drikker som regel H-melk de også,men sitter da ikke er å påstår mine barn er noe vakrere enn andre barn av DEN grunn.

Så ja,dustette innlegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...